**Cârtițele pentru metroul din Cluj-Napoca au plecat din China**
Primarul Emil Boc a anunțat că „cârtițele” care vor săpa tunelurile pentru metroul din Cluj-Napoca au plecat din China și se îndreaptă spre portul Constanța. Antreprenorul este acum cel care trebuie să comunice publicului despre momentul sosirii și traiectoria acestora.
„Cârtițele au plecat din China, asta ne-a spus antreprenorul. Antreprenorul este acum cel care trebuie să ne prezinte timpul în care ele sosesc. Evident, va fi făcută cunoscută aceasta traiectorie și când vor ajunge în portul Constanța. Sper ca antreprenorul să iasă cât mai repede să ne spună, pentru că este atributul lui să ne precizeze exact unde sunt. Cert este că ele au plecat din China, acolo unde au fost construite pentru a putea realiza metroul de la Cluj”, a declarat primarul Emil Boc la un post de radio[1, 3, 5].
**Pregătirea stațiilor**
Între timp, lucrările continuă pentru pregătirea stațiilor unde cele două „cârtițe” vor trebui să intre sub pământ. „Între timp, noi nu stăm, pentru că ele când ajung trebuie să și intre în pământ, după asamblare. Pentru asta, trebuie să ai stațiile pregătite să intre, să ai pereții aceia mulați care trebuie să fie efectuați și se lucrează acum la pregătirea stațiilor acolo unde trebuie să intre. Este o treabă în lucru”, a spus edilul[1, 3, 5].
**TBM-urile și metroul din Cluj**
TBM-urile (Tunnel Boring Machines) sunt utilaje de mare capacitate folosite pentru săparea tunelurilor subterane. Aceste echipamente sunt utilizate în mod obișnuit pentru construcția de tuneluri de mare lungime destinate transportului rutier, feroviar, metroului sau conductelor de apă și canalizare[1, 4].
**Proiectul metroului din Cluj**
În 5 iunie, la Cluj, au început lucrările în teren la metroul din Cluj, cel mai mare proiect de infrastructură din ultimii 30 de ani. Proiectul constă în proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a unei linii de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca, în lungime de 21,03 km și având 19 stații și un depou, dotate cu facilități pentru buna integrare a sa cu celelalte sisteme de mobilitate. Conform datelor oficiale, în anul 2031, anul de punere în funcțiune al metroului, vor fi 164.000 de călători pe zi, ceea ce înseamnă mai puțin cu 29.000 de mașini în oraș, încă din primul moment de funcționare a metroului. Î