„Cârtițele” care vor fora tunelul metroului din Cluj au fost vopsite în tricolorul României. Utilajele au trecut testele de recepție.

Spread the love

  Gülermak, compania turcească care a câștigat licitația pentru construirea metroului clujean, a postat pe LinkedIn un videoclip în care prezintă cârtițele care urmează să le folosească pentru a săpa tunelurile.

 „Compania Gulermak, în calitate de Antreprenor, declarăm faptul că ne continuăm proiectele fără a încetini.

Testele de recepție în fabrică a două tuneluri tip EPM (Earth Pressure Balance) achiziționate pentru proiectul Metrou România – Cluj au fost finalizate cu succes în perioada 26 august – 02 septembrie”, a transmis compania.

TBM-urile (Tunnel Boring Machines) sunt utilaje de mare capacitate folosite pentru săparea tunelurilor subterane.

În română, TBM poate fi tradus ca „Mașină de Forat Tuneluri”.

Aceste echipamente sunt utilizate în mod obișnuit pentru construcția de tuneluri de mare lungime destinate transportului rutier, feroviar, metroului sau conductelor de apă și canalizare.

Indiferent de sursele de finanțare, fie că este vorba de Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), fie că este vorba de alte surse de finanțare europeană, proiectul metroului din Cluj merge mai departe.

 Primarul Emil Boc a arătat că discuțiile dintre Guvernul României și Comisia Europeană privind fondurile din PNRR vizează aspecte tehnice, care nu țin de administrația locală din Cluj-Napoca.

Mai mult, în condițiile în care proiectul metroului are contractul semnat, autoritățile statului român tratează acest proiect drept unul „de interes național”.

 „Numai cine nu muncește nu are greutăți în implementarea proiectelor.

Dar atunci când ai determinare și știi ce ai de făcut, în mod evident lucrurile merg mai departe”, a declarat, joi, primarul Emil Boc în cadrul unei intervenții radio locale.

 „Dincolo de dezbaterea din spațiul public, confirm ce am mai spus: Metroul din Cluj are contract de finanțare semnat, iar lucrările la proiect continuă.

Mai mult, licitația pentru metrou a fost avizată de toate autoritățile statului în concordanță cu prevederile legale.

 Plecând de la aceste aspecte, restul înseamnă implementare.

Există niște discuții între Comisia Europeană și Guvernul României legate de probleme tehnice, care sunt specifice nu doar în cazul României sau proiectului de la Cluj, ci și a altor proiecte finanțate prin PNRR din alte state, discuții ce vizează niște «tehnicalități» de bază, adică modul în care se articulează raporturile financiare între un stat membru și Uniunea Europeană.

 În particular, relația aceasta dintre sistemul electronic de achiziții publice (SEAP) din România și Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, sistem ce nu e gestionat de Primăria din Cluj.

 Aceste discuții sunt în curs și fac parte din negocierea dintre România și Uniunea Europeană”, a explicat primarul Clujului, Emil Boc.

Contractul pentru realizarea metroului din Cluj a fost semnat în mai 2023, cu asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada.

 Este vorba de cel mai mare contract din sectorul transporturilor parafat în ultimii ani, cu o valoare de  9 miliarde lei, din care 1,5 miliarde lei fonduri din PNRR.

Termenul de realizare este de 8 ani, și cuprinde 12 luni pentru etapa de proiectare și 7 ani pentru execuția lucrărilor.

 „Noi avem contractul de finanțare semnat, este valabil.

În mod evident, banii din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) sunt doar o mică parte din costul metroului.

 De când am început acest proiect am lucrat și continuăm să lucrăm la sursele care să continue să asigure finanțarea până în 2031, în condițiile în care fondurile din PNRR sunt valabile doar până în 2026.

 Nu mă pot referi la toate aspectele tehnice, pentru că momentan sunt în lucru.

Dar, repet: Acest proiect este în picioare.

Vine momentul adevărului, care nu este departe”, a adăugat edilul municpiului Cluj-Napoca, Emil Boc.

 Edilul Clujului s-a referit și la lucrările ce se vor derula în teren după ce „cârtițele” vor ajunge la Cluj-Napoca pentru săpături în subteran.

„Acest moment al adevărului cuprinde două etape.

Vin sau nu în această toamnă „cârtițele” care trebuie să facă tunelurile pentru metrou?! Acesta este un prim aspect.

Dacă nu vin, atunci cei care spun că nu se face metroul din Cluj să aibă dreptate.

 Al doilea aspect.

Intră sau nu în subteran aceste „cârtițe” pentru a face metroul?! Odată intrate în subteran, cel două TBM-uri vor ieși după finalizarea tunelurilor.

 Proiectul metroului nu se referă doar la prima etapă a lucrărilor.

Toate etapele pentru realizarea metroului din Cluj vor fi implementate, în condițiile în care proiectul are nevoie de o finanțare integrală, nu doar parțială.

Astfel încât finanțarea trebuie să fie asigurată din mai multe surse de finanțare.

 Până la urmă, este vorba de un obiectiv de interes național, care este tratat cu maximă seriozitate de autoritățile statului român, indiferent de partide și culoare politică”, a explicat Emil Boc.

 Cele două TBM-uri vor ajunge la Cluj în perioada octombrie-noiembrie, potrivit contractului, pentru săpături în subteran.

 Chiar dacă proiectul metroului ar fi pierdut finanțarea de 300 de milioane de euro din PNRR, atât primarul Emil Boc, cât și premierul Marcel Ciolacu au oferit asigurări că proiectul va continua în baza unor altor surse europene de finanțare.

 Citiți monitorulcj.

ro și pe Google NewsCITEȘTE ȘI:Copyright 2021 monitorulcj.

ro

Lasă un răspuns