Acționarii Transgaz au aprobat înființarea unei firme pentru transportul hidrogenului în amestec cu gazele

Spread the love

Acționarii companiei de stat Transgaz au aprobat în ședința AGA de miercuri înființarea unei firme (SRL) având ca obiect de activitate transportul hidrogenului.

Firma va avea acționar unic Transgaz, transportatorul național de gaze naturale.

Ion Sterian, directorul general al Transgaz, va fi mandatat să deruleze toate formalitățile legale necesare înființării firmei și să semneze toate documentele aferente formalităților respective, inclusiv statutul societății ce urmează a fi înființată.

Pe lista de proiecte ale Transgaz se află unul pilot pentru măsurarea și utilizarea amestecului de gaze naturale cu hidrogen, potrivit raportului companiei pe 2023.

Proiectul vizează proiectarea, execuția și montarea instalației aferente proiectului pilot privind pentru utilizarea amestecului de gaze naturale cu hidrogen.

Se mai referă și la studierea influențelor asupra materialelor, sistemelor de măsurare și echipamentelor de ardere.

În urmă cu un an, Transgaz a încheiat un memorandum de înțelegere cu E.

ON care prevede colaborarea pentru integrarea hidrogenului în rețelele de gaze din România.

Potrivit unui proiect de Strategie Națională a Hidrogenului, utilizarea hidrogenului produs din energie din surse regenerabile variabile (solară sau eoliană) la scară industrială va crea nevoia dezvoltării unei capacități substanțiale de stocare de hidrogen.

Acest lucru, deși implică costuri investiționale considerabile, are avantajul de a oferi o modalitate eficientă de stocare a energiei regenerabile și evitarea congestionării rețelei de transport de energie electrică, care reprezintă la nivelul actual unul dintre factorii ce încetinesc rata de dezvoltare a capacității de producție de energie din surse regenerabile în România.

Hidrogenul poate fi transportat și stocat ca atare, în formă gazoasă sau lichidă, sau sub formă de Liquid Organic Hydrogen Carrier (LOHC), care este un compus chimic ce poate fi hidrogenat și dehidrogenat.

În vederea transportării hidrogenului prin rețeaua de distribuție și/sau transport a/al gazelor naturale, conductele de transport trebuie să reziste la permeabilitatea hidrogenului, exemplul conductelor din polietilenă.

Rețeaua de transport gaze naturale va permite injectarea unui volum de până la 2% de hidrogen, așa cum a fost stabilit prin Directiva gazului 2009/73/EC și Regulamentul Gazului (EC) No 715/2009, cunoscute și ca Pachetul pentru decarbonizarea piețelor gazelor, promovarea hidrogenului și reducerea emisiilor de metan.

În contextul modernizării rețelei de distribuție a gazului natural, utilizarea unui amestec volumetric de 2% hidrogen regenerabil cu gaz natural pentru a acoperi consumul total de gaze naturale al României ar necesita un volum de 18,2 mii tone de hidrogen regenerabil, în timp ce un amestec volumetric de 10% hidrogen regenerabil ar necesita 90,8 mii tone de hidrogen regenerabil.

Alături de Bulgaria și Grecia, România este parte a coridorului prioritar HI East pentru hidrogen și electroliză.

Poziția apropiată geografic de nordul Africii și de Orientul Mijlociu facilitează viitoarele importuri de hidrogen regenerabil pe cale maritimă, sau chiar prin conducte submarine de transport.

Cererea de hidrogen estimată pentru acest coridor este de 53 TWh pe an până în 2030, 179 TWh anual până în 2040 și 260 TWh anual până în 2050.

Producția estimată este de 22.

1 TWh anual până în 2030, 151 TWh anual până în 2040 și 183 TWh anual până în 20501.

Conform ANRE, în rețelele/sistemele de distribuție a gazelor naturale din România, ponderea conductelor din polietilenă reprezintă 66,25% din totalul lungimii conductelor sistemelor de distribuție a gazelor naturale1.

Cu toate acestea, elementele de îmbinare, stațiile de comprimare și alte elemente de rețea vor trebui adaptate pentru a permite transportul hidrogenului.

În ceea ce privește transportul hidrogenului pe cale rutieră, camioanele sunt adecvate pentru hidrogenul comprimat, pe distanțe scurte, pe raze de cca.

200 km, distanță după care acest mijloc de transport devine ineficient din prisma costurilor, dar și a amprentei de carbon a transportului.

Transportul hidrogenului pe cale feroviară este considerat eficient pentru transportul hidrogenului, pe distanțe între 100-800 km, luând în considerare existența unei rețele feroviare și a infrastructurii de încărcare-descărcare aferente.

Forma de transport este sub formă de LOHC sau amoniac, din cauza densității volumetrice scăzute pe unitatea de energie a hidrogenului gazos.

Citește și

Lasă un răspuns