Anchetatorii Comisiei Europene urmează să inspecteze producătorii de automobile chinezi în următoarele săptămâni, ca parte a unei anchete pentru a stabili dacă vor impune tarife punitive pentru a proteja producătorii europeni de vehicule electrice, au declarat trei persoane implicate în această investigaţie, transmite agenția Reuters, citată de News.ro.Inspectorii vor vizita BYD, Geely şi SAIC, au spus două surse, una dintre ele precizând că anchetatorii nu vor vizita mărci nechineze produse în China, cum ar fi Tesla, Renault şi BMW.Investigaţia, lansată în octombrie şi programată să dureze 13 luni, urmăreşte să stabilească dacă vehiculele electrice mai ieftine, fabricate în China, beneficiază în mod nedrept de subvenţiile de stat.Numită protecţionistă de către China, ancheta a escaladat tensiunile dintre Beijing şi UE.Comisia Europeană a confirmat că va efectua vizitele.„Comisia a selectat un eşantion reprezentativ de producători chinezi şi din UE, care au răspuns deja la chestionare”, a declarat Olof Gill, purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene pentru Comerţ.„Comisia va efectua vizite de verificare la sediile lor, în ianuarie-februarie 2024”, a spus el.Ministerul Comerţului din China, BYD şi SAIC nu au răspuns imediat solicitărilor de comentarii, scrie Reuters.
Geely a refuzat să comenteze, dar a citat declaraţia din octombrie conform căreia compania a respectat toate legile şi a susţinut concurenţa loială pe piaţă, la nivel global.O sursă a spus că anchetatorii au sosit în China, în timp ce o altă sursă a spus că vizitele sunt programate pentru luna aceasta şi februarie.Vizitele sunt pentru lucrări de verificare – inspecţii la faţa locului care verifică răspunsurile pe care producătorii auto le-au dat la chestionare – a spus o sursă.Documentele Comisiei Europene pentru anchetă spun că este „în etapa de iniţiere”, vizitele de verificare fiind programate până pe 11 aprilie.Sursele au cerut să nu fie numite deoarece detaliile vizitei sunt confidenţiale.Săptămâna trecută, China a deschis o investigaţie antidumping asupra coniacului importat din Uniunea Europeană, un pas care a părut vizată Franţa, care susţine investigaţia referitoare la vehiculele electrice.Modelele chineze populare exportate în Europa includ MG, de la SAIC, şi Volvo, de la Geely.Cota vehiculelor produse din China pe piaţa de vehicule electrice din Uniunea Europeană a crescut la 8% şi ar putea ajunge la 15% în 2025, aceste vehicule electrice vânzându-se de obicei cu 20% mai ieftine decât modelele fabricate în UE.În octombrie, Great Wall Motor din China a declarat că a fost primul producător de automobile care a trimis răspunsuri la ancheta UE privind subvenţiile.Relaţiile dintre China şi UE au fost tensionate de factori precum legăturile mai strânse ale Beijingului cu Moscova, după invazia Rusiei în Ucraina.UE încearcă să-şi reducă dependenţa de a doua economie din lume, în special pentru materialele şi produsele necesare pentru tranziţia sa ecologică.În acelaşi timp, producătorii chinezi de vehicule electrice, de la liderul de piaţă BYD până la rivalii mai mici Xpeng şi Nio, îşi intensifică eforturile pentru a se extinde în străinătate, pe măsură ce concurenţa se intensifică la nivel intern şi creşterea internă încetineşte.Mulţi producători au făcut din vânzările către Europa o prioritate.
Se estimează că China a depăşit Japonia ca cel mai mare exportator de automobile din lume anul trecut, livrând 5,26 milioane de vehicule, evaluate la aproximativ 102 miliarde de dolari, a declarat săptămâna aceasta o asociaţie auto chineză.