Un loc de parcare dintr-un garaj din Amsterdam a fost scos pe piață pentru 495.
000 de euro, deși poate fi și închiriat cu 750 de euro pe lună.
Zona este una de lux, dar prețul este explicat și de politica autorităților de a descuraja folosirea autoturismelor, scriu NLTimes și RTL Nieuws.
Locurile de parcare din Amsterdam par să fie la fel de rare și la mare căutare precum locuințele accesibile din orașul olandez, scrie presa locală.
Iar un caz anume a devenit subiect de știre, dar și de glume pe Internet.
Concret, un loc de parcare într-un garaj din capitala olandeză a fost scos la vânzare pe platforma imobiliară Funda pentru suma impresionantă de 495.
000 de euro.
Doritorii îl pot și închiria, pentru 750 de euro pe lună.
Site-ul imobiliar listează peste 500 de locuri de parcare de vânzare în Olanda.
Dar cel din garajul de pe luxosul P.
C.
Hooftstraat din Amsterdam este cel mai scump, după cum a relatat șu RTL Nieuws.
Cei care decid să îl cumpere, trebuie să știe că mai trebuie să achite 100 de euro pe lună către asociația de proprietari, reprezentând costuri de servicii, precum și impozitul municipal și chiria terenului percepută de oraș.
Locul de parcare are spațiu suficient pentru o mașină mai lată, dar înălțimea este limitată la 1,92 metri.
Un al doilea loc în garaj este disponibil pentru 250.
000 de euro, deși spațiul mai îngust necesită ca șoferul să parcheze între un stâlp de susținere și un Porsche decapotabil, după cum arată fotografiile din anunț.
Acesta presupune, de asemenea, costuri de service de 100 de euro pe lună, precum și plata atât a impozitului municipal.
Potrivit jurnalistului financiar al RTL Erik Rezelman, prețurile ridicate sunt cauzate în mare parte de măsurile luate de orașele olandeze pentru a descuraja mașinile.
Municipalități precum Amsterdam și Utrecht desființează multe locuri de parcare, ceea ce le face din ce în ce mai rare și, prin urmare, mai valoroase.
Totuși, 495.
000 de euro pentru un loc de parcare este o adevărată nebunie, a spus el.
„Un astfel de loc nu valorează absolut deloc o jumătate de milion de euro”, a asigurat jurnalistul.
Jeel Heule, omul care vinde locul de parcare, nu este de acord.
Cartierul în care se află parcarea este plin de case scumpe și de mașini cu prețuri similare, a declarat el pentru RTL.
„Nu există spațiu în aer liber, așa că parcarea este foarte dificilă în acest cartier și rareori există un loc de parcare disponibil”, a spus proprietarul.
El a adăugat că locuințele din cartier au prețuri de la 1 milion de euro în sus și ajung până la 7 milioane de euro, iar proprietarii conduc adesea mașini pe măsură.
„Nu ai vrea să parchezi o astfel de mașină pe stradă, bineînțeles.
Vrei să o parchezi într-un loc sigur”, a observat el.
Al doilea cel mai scump loc de parcare din Olanda se află pe Heerenstraat, în Nieuwegein, și este cotat la 350.
000 de euro.
Al treilea cel mai scump este pe Van Bijnkershoeklaan din Utrecht, la 300.
000 de euro.
O căutare pe platforma imobiliară Funda arată două locuri de parcare în Amsterdam sub 10.
000 de euro, restul fiind cotate la peste 18.
000 de euro și multe, la câteva zeci de mii de euro.
În 2019, comisarul pentru transport în comun din Amsterdam a anunțat că municipalitatea intenționează să elimine până la 11.
200 de locuri de parcare de pe străzile sale până la sfârșitul anului 2025.
Spațiile eliberate nu vor rămâne goale, au asigurat oficialii orașului, potrivit Bloomberg.
Pe măsură ce spațiul pentru mașini va fi eliminat, acesta va fi înlocuit cu copaci, parcări pentru biciclete și trotuare mai largi, permițând localnicilor să vadă și să simtă instantaneu beneficiile unei politici, altfel criticate de șoferi.
Măsurile fac parte dintr-o politică generală de descurajare a folosirii autoturismului, în condițiile în care numărul mașinilor a crescut, iar spațiile sunt tot mai reduse în Olanda.
În acest timp, lipsa locurilor de parcare a forțat marile orașe să introducă parcări cu plată, după cum a arătat o analiză realizată de postul de televiziune NOS, citat de DutchNews.
Rotterdam, Amsterdam și Utrecht au cele mai mari probleme cu locurile de parcare, dar Dordrecht, Leeuwarden, Tilburg și Eindhoven se confruntă cu un deficit similar.
Problema este complicată de numărul tot mai mare de mașini.
Statisticile arată că în cei patru ani până la începutul lui 2023, 440.
000 de mașini noi au fost adăugate la parcul auto olandez, care a ajuns la un total de 9 milioane, majoritatea fiind deținute de persoane private.
Nu este un dat că orașele pot oferi spații pentru aceste mașini, a declarat Jeroen Niemans, specialist în planificare urbană.
„Spațiul este limitat, mai ales în orașe.
Trebuie să facem o alegere dificilă între spații de parcare, spații verzi, case sau un spațiu pentru biciclete”, a spus el.
Multe consilii locale încearcă să reducă presiunea în unele zone prin introducerea de parcări cu plată sau prin creșterea taxelor de parcare, dar acest lucru împinge mașinile în zonele învecinate.
Specialiști precum Nijmegen nu văd altă soluție decât introducerea parcărilor cu plată generalizate sau restricții pentru un al doilea permis de parcare, așa cum este cazul în Utrecht și Tilburg.