Consumerismul – pe care s-a bazat în ultimele decenii economia occidentală – e asaltat din toate părțile de crize de mai multe feluri și e greu de presupus că va rezista, scrie economistul-șef al Băncii Naționale a României, Valentin Lazea, într-un text publicat pe site-ul de analize economice și sociale Cursdeguvernare.
Consumerismul – definit ca ordinea socială și economică în care aspirațiile celor mai mulți indivizi includ achiziția de bunuri și servicii peste necesar, adesea ca subliniere a poziției dobândite – a apărut în societățile occidentale în secolul XX, dar a luat avânt îndeosebi după 1970, scrie Lazea în analiza publicată duminică, 7 aprilie.
A fost momentul în care „guvernelor occidentale le-a fost tot mai greu să reziste cerințelor maselor populare de a stimula consumul pe orice căi – chiar cu prețul creșterii inflației, a deficitelor bugetare și datoriilor publice”.
Iar printre factorii amintiți de Lazea pentru creșterea acestei cerințe se numără: apariția cardului de credit în America, în 1958, dezvoltarea marketingului și a serviciilor bancare, slăbiciunile psihicului uman și oportunismul producătorilor de bunuri, care au redus în mod deliberat durata de viață a bunurilor.
Dar apogeul consumerismului a fost atins în perioada 1990-2022, remarcă Lazea, cu România intrând în această febră după anul 2000.
Lazea enumeră apoi cinci tendințe care prevestesc declinul modului de viață consumerist.
1.
După perioada de după Războiul Rece când o serie de resurse destinate industriei apărării au fost realocate industriei producătoare de consum, începând din 2022, odată cu începerea Războiului din Ucraina, statele democratice vor trebui să se reînarmeze.
2.
În noua realitate geopolitică, caracterizată de blocuri economico-militare rivale, este firesc ca statele occidentale să încerce să aducă mai aproape de casă fabricarea unor bunuri.
În aceste condiții, avantajul mâinii de lucru ieftine din anumite țări autoritare va dispărea.
3.
Marea majoritate a pământurilor rare, esențiale pentru economia viitorului, se află concentrate în China, ceea ce înseamnă că o serie de componente esențiale pentru mașini electrice, telefoane etc vor fi mai greu de găsit, iar prețurile vor urca.
În consecință, producătorii vor fi nevoiți să crească durata de viață a produselor.
Citește în continuare alte două motive pentru care economistul-șef al BNR crede că a început declinul consumerismului pe Cursdeguvernare.