Cu o istorie bogată, de peste 2000 de ani, orașul Cluj-Napoca a trecut prin multe transformări de-a lungul timpului.
Însă cea mai importantă restructurare relativ recentă a orașului a avut loc în perioada comunistă, când a fost re-proiectat și împărțit după același model aplicat în toate orașele mari din țările socialiste.
Astfel, și Clujul a fost împărțit în zone cu funcțiuni distincte: centru vechi, cartiere-dormitor cu blocuri, cartiere de case unifamiliale și zone industriale.
Dacă toate acestea serveau la momentul respectiv la creșterea productivității și a forței de muncă în fabrici și uzine, iar modul de viață al oamenilor era complet diferit față de cel din prezent, schimbările radicale din ultimii aproximativ 30 de ani impun din nou o adaptare a orașului la nevoile actuale ale locuitorilor săi.
Odată cu trecerea de la socialism la capitalism, o mare parte din industrie a dispărut, inclusiv din cauza automatizării și a mutării producției în țări cu forță de muncă mai ieftină.
Companiile industriale care au supraviețuit s-au modernizat, diminuând poluarea și relocând producția spre periferiile orașelor sau chiar în afara lor.
Cauzele acestor mutări de hale și utilaje, destul de costisitoare de altfel, sunt multiple:1.
Procesele de producție sunt mult mai tehnologizate acum decât în urmă cu 40-60 de ani, astfel că echipamentele ocupă un spațiu mai mic, iar fabricile au rămas cu terenuri suplimentare nefolosite, localizate în zone „premium” nevalorificate.
2.
Pe măsură ce s-au extins vechile cartiere, s-a redus spațiul disponibil pentru construcții și cererea de apartamente a crescut.
Au început să fie construite blocuri de locuințe tot mai aproape de zonele industriale, iar noii proprietari preferă, pe bună dreptate, să nu aibă fabrici în imediata vecinătate a locuințelor.
3.
Normele de poluare sunt mult mai stricte acum, mai ales în apropierea zonelor urbane, iar costurile pentru respectarea acestora au crescut.
În timp ce în viața orașelor se produceau aceste schimbări majore, multe dintre vechile zone industriale rămâneau abandonate.
Ca atare, în România, dar și în majoritatea țărilor europene, a început să se simtă tot mai mult nevoia reconfigurării urbanistice.
Autoritățile locale din Cluj susțin, direct și indirect, acest fenomen.
Pe de o parte, noile planuri urbanistice, așa cum este masterplanul pentru zona de nord a orașului, permit construirea de ansambluri cu funcțiuni mixte (rezidențial/comercial/birouri/industrial), astfel că este de așteptat ca numărul persoanelor care vor alege să locuiască aici să crească substanțial în următorii ani.
Pe de altă parte, în prezent este încurajată mai ales industria ușoară și în special industriile creative, care ocupă spații relativ mici și nu generează poluare.
În plus, crește suprafața verde minimă cerută pentru fiecare proiect.
În aceste condiții, pentru multe fabrici mari din partea de nord a Clujului, mutarea în afara orașului devine cea mai bună opțiune.
Pentru locuitorii din această zonă, relocarea industriei este o veste foarte bună, din mai multe motive:Unul dintre cele mai promițătoare proiecte de relocare industrială este mutarea fabricii Sanex, din zona IRA.
Compania, care deține și renumitul brand Cesarom, va continua să producă într-un spațiu din afara Clujului (la Săndulești, lângă Turda), astfel că se păstrează vechea tradiție clujeană în acest domeniu, în timp ce fabrica devine chiar mai competitivă și orientată spre viitor.
În locul halelor Sanex, pe o suprafață de peste 17 hectare va fi dezvoltat un proiect mixt: rezidențial, comercial și birouri.
Compania care investește în acest proiect major de regenerare urbană este Prime Kapital, un dezvoltator imobiliar de referință, cu un portofoliu amplu de realizări atât în țară, cât și în străinătate.
Proiectul care va fi dezvoltat în Cluj include un complex comercial de mari dimensiuni, clădiri de birouri cu peste 50.
000 de metri pătrați închiriabili, sute de apartamente și o facilitate educațională care va fi oferită comunității.
Întregul proiect va beneficia de spații pietonale ample, piste de biciclete, trafic auto limitat, zone verzi generoase și un nivel ridicat de confort pentru viitorii proprietari.
Parcările subterane și accesul facil la transportul în comun prin stația intermodală IRA vor oferi mai multă mobilitate și vor reduce ambuteiajele.
Calitatea vieții va crește substanțial și pentru rezidenții din vecinătate, care nu vor mai locui lângă o fabrică, ci lângă un ansamblu imobiliar „verde” și sustenabil.
Relocarea Sanex este un exemplu de situație de tip „win-win”, în care toți cei implicați vor avea de câștigat: Citiți monitorulcj.
ro și pe Google NewsCITEȘTE ȘI:Copyright 2021 monitorulcj.
ro