Lucrările pe autostrada Transilvania A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului sunt aproape blocate.
„Peisaj dezolant, șantier (aproape) pustiu”, scrie Asociația Pro Infrastructura care a filmat întreg tronsonul din dronă și a explicat care sunt motivele blocajului.
Tronsonul în cauză este unul dificil de realizat prin prisma terenului pe care îl traversează autostrada.
Proiectul a fost deja afectat de alunecări de teren ce au impus modificarea traseului și realizarea a două noi viaducte în două puncte de pe traseu, la Nădășelu și la Topa Mică.
Notă: În videoul de mai jos, zonele cu probleme apar la minutele 01:10 (Nădășelu) și 07:55 (Topa Mică)Pentru A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului (42,3 km) contractele au fost semnate în iunie 2020 (Zimbor – Poarta Sălajului) și septembrie 2020 (Nădășelu – Poarta Sălajului).
Ambele prevedeau 12 luni de proiectare și apoi 24 de luni de execuție.
Constructorul UMB a intrat foarte repede în șantier.
HotNews.
ro scria la acel moment că lucrările au demarat în forță încă din luna februarie 2021.
„Dar a venit momentul fatidic septembrie 2021: alunecare-mamut la Nădășelu lângă cimitir, la propriu.
Și de atunci s-a ales praful”, amintește Asociația Pro Infrastructura care se referă la o alunecare masivă de teren ce a blocat practic lucrările.
„Ulterior a mai apărut o problemă similară în zona Topa Mică.
Și CNAIR a tergiversat un an și jumătate decizia privind soluțiile de remediere.
Într-un final apoteotic, în primăvara lui 2023 s-a luat decizia scoaterii din contract și licitarea separată a celor două soluții”, notează API.
Foto: Harta cu cele două zone cu traseu modificat – Nădășelu și Topa Mică.
Cu turcoaz sunt noile zone cu traseu deviat față de traseul original (cu alb)Pentru a rezolva cele două probleme, CNAIR a decis să „mute” practic traseul autostrăzii pe alt aliniament pentru a evita cele două zone cu probleme.
Licitația pentru cele două lucrări de la Nădășelu și Topa Mică a fost lansată la început de august 2023 și „toată lumea credea că e minge la fileu pentru UMB”, scrie API.
API mai amintește că deși discutăm de un singur ofertant anunțat acum mai bine de două luni, nici până acum nu avem o decizie de atribuire a contractului.
„CNAIR doarme în papuci și doar promite că vom avea un câștigător la final de martie, început de aprilie.
Care.
.
.
evident.
.
.
nu poate fi decât Ozaltin.
Asta dacă nu cumva oferta turcilor este inadmisibilă și am avea o situație de cascadorii râsului”, potrivit API.
Pentru realizarea celor două soluții noi la Nădășelu și Topa Mică termenele contractuale sunt de doi ani și 3 luni.
„Chiar dacă s-ar parafa cu Ozaltin în aprilie, luând în considerare birocrația necesară (exproprieri, acord de mediu) și forța redusă a constructorului, greu de crezut că ne-am putea încadra în jalonul PNRR actual: spre sfârșitul lui 2026”, apreciază Asociația Pro Infrastructura.
Organizația civică mai avertizează asupra unui aspect: Fără nodul de la Românași, tronsonul Zimbor-Poarta Sălajului „e un minunat muzeu”.
„Bașca, mai avem și alte blocaje birocratice: este în revizuire acordul de mediu (10 hectare pădure de defrișat în plus), iar la Sutoru, unde autostrada e lipită de case, nu avem prevăzute panouri fonoabsorbante”, notează API.
Sector: SECTIUNEA 3A SI SECTIUNEA 3B, SUBSECTIUNEA 3A2: NADASELU – MIHAIESTI SI 3B1: MIHAESTI ZIMBORLungime: 30.
06 kmAntreprenor: Asocierea Spedition UMB – Tehnostrade – ElectromontajValoare: 1.
5 mld lei (fără TVA) – preț actualizatContract semnat: 22 septembrie 2020Durată: 12 luni proiectare + 24 luni execuție (termen contractual extins între timp)Stadiu fizic (martie 2023): 72%Data posibilă pentru finalizare: T4 2025 – T2 2026Sector: SUBSECTIUNEA 3B2: ZIMBOR – POARTA SALAJULUILungime: 12,24 kmAntreprenor: Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade Valoare: 836 mil lei (fără TVA) – preț actualizatContract semnat: 1 iulie 2020Durată: 12 luni proiectare + 24 luni execuție (termen contractual extins între timp)Stadiu fizic (martie 2023): 42%Data posibilă pentru finalizare: T4 2025 – T2 2026