SpaceX a făcut joi a treia încercare cu cel mai mare vehicul spațial construit vreodată, Starship, după ce lansările de anul trecut s-au încheiat cu explozii ale celor două componente mari.
De data aceasta totul a mers mult mai bine, Starship a ajuns în spațiu, a petrecut zeci de minute acolo și s-au făcut și câteva teste , fiind atinse aproape toate obiectivele misiunii.
HotNews.
ro a transmis LIVE TEXT lansarea.
Diferența față de ce s-a reușit în primele două lansări este enormă, fiindcă separarea s-a făcut cu brio, Starship a parcurs peste 40 de minute în spațiu la viteze orbitale și a reușit câteva experimente importante (trapa și transferul de combustibil.
A fost un progres evident.
Ce nu s-a reușit a fost la revenirea pe Terra, unde Super Heavy nu a reușit aterizarea controlată, iar Starship a explodat la revenire, așa că nici ea nu a putut ajunge într-o singură bucată în ocean.
.
16:18S-a pierdut legătura cu Starship în etapa de re-intrare în atmosferă.
Se așteaptă mai multe date.
Posibil ca Starship să fi explodat după ce a revenit în atmosferă.
16:13Starship execută o reintrare spectaculoasă în atmosferă:16:10Imagini spectaculoase cu momentul în care Starship începe reintrarea în atmosferă, iar suprafața navetei se încălzește vizibil:Starship re-entering Earth’s atmosphere.
Views through the plasma pic.
twitter.
com/HEQX4eEHWH15:52 S-a realizat și demonstrația de transfer de combustibil de la un rezervor în altul la Starship, în spațiu.
15:43Nava Starship aflată în spațiu a făcut un test cu o trapă care s-a deschis – experiment care va fi util pentru pregătirea misiunilor viitoare.
Este o premieră.
Trapa a fost închisă câteva minute mai târziu.
Viteza atinsă de navă a fost de peste 27.
000 km/h.
Booster-ul Super Heavy a ajuns în apele Golfului Mexic, dar nu așa cum era prevăzut fiindcă au fost probleme și nu s-a putut face o aterizare controlată.
Toate cele 33 de motoare au pornit.
15:35 Starship își continuă călătoria spațială și totul pare să funcționeze precum era plănuit.
S-au oprit la timp cele șase motoare și Starship „dă ocol” planetei și apoi va re-intra în atmosferă.
Starship is coasting in space pic.
twitter.
com/ZFUXMUkufW15:29 Separarea celor două trepte s-a făcut cu succes.
Starship’s Raptor engines have ignited during hot-staging separation.
Super Heavy is executing the flip maneuver pic.
twitter.
com/T593ACilyD15:27 Starship a fost lansată, după două minute totul pare să funcționeze bine.
Liftoff of Starship! pic.
twitter.
com/FaNcasuKaq15:23 S-a terminat cu bine alimentarea cu combustibil lichid.
15:05 Cu 20 de minute înainte de lansare, rezervoarele din partea superioară a rachetei erau pline în proporție de aproximativ 80%, iar cele din partea inferioară erau pe la 60%.
14:55 SpaceX a pornit live-ul video.
Lansarea va fi la 15.
25.
14:35A început alimentarea cu combustibil lichid (oxigen și apoi metan) pentru Starship Flight 3.
14:25 O nouă oră estimată pentru lansare: 15.
25.
Începe curând și alimentarea cu combustibil.
Live-ul oficial SpaceX ar trebui să înceapă la 14.
55.
Viteza vântului în zonă este motiv de îngrijorare și ar putea duce la o anulare.
14:05Noul moment T-0 așteptat pentru lansare este 15.
10, fiindcă trebuie, pentru siguranță, mutate câteva ambarcațiuni din zona Golfului Mexic.
13:50SpaceX anunță că lansarea ar putea avea loc la ora 9.
02 (ora României 15.
02).
13:10SpaceX a anunțat că lansarea nu va avea loc mai repede de ora 14.
30.
Condițiile meteo sunt favorabile în proporție e 70%.
Lansarea ar trebui să aibă loc într-o „fereastră” temporală de 110 minute care începe la ora 8.
00 EDT (14.
00, ora României), de la baza din Boca Chica, Texas, pe 14 martie.
Dacă totul merge bine, misiunea de joi ar trebui să dureze 64 de minute.
Niciunul dintre cele două segmente nu va fi recuperat pentru a fi folosit la zboruri ulterioare.
Racheta SpaceX este formată din două părți: Starship este nava spațială/treapta superioară (cu șase motoare Raptor), iar Super Heavy este boosterul/treapta principală (de propulsie), cu 33 de motoare Raptor, de care este nevoie pentru a scăpa de atracția gravitațională a Pământului.
Racheta are 120 metri înălțime, fiind cea mai mare și cea mai puternică realizată vreodată.
Compania a primit miercuri undă verde pentru lansare de la autoritatea americană Federal Aviation Administration (FAA).
Pentru a acorda autorizația de zbor, FAA a cerut SpaceX să execute 17 acțiuni corective, la capitole precum design hardware, update la algoritmii de control al motoarelor și instalarea de sisteme noi anti-incendiu.
Weather is 70% favorable for today’s third integrated flight test of Starship.
The live webcast will begin ~30 minutes before liftoff, which is currently targeted for 7:30 a.
m.
CT → https://t.
co/G1H8uoTxWD pic.
twitter.
com/uN3I9WBtKeSpaceX a ținut să precizeze că aceste lansări sunt „doar” teste care NU sunt făcute în laborator sau pe bancul de probe, ci se fac într-un mediu real care să permită companiei să învețe cât mai multe lucruri pe care să le aplice apoi la viitoarele încercări.
SpaceX spune că la această a treia încercare va aplica ce a învățat din cele două precedente tentative și al treilea zbor are cele mai multe obiective de până acum, fiindcă se vor încerca mai multe lucruri (inclusiv transfer de combustibil și repornirea unui motor Raptor în spațiu).
Se va utiliza o traiectorie nouă de zbor, iar segmentul Starship ar trebui să revină în mod controlat pe Terra, după o oră de zbor.
Este cea mai ambițioasă lansare a sistemului Starship în „formație” completă.
Treapta Super Heavy ar trebui să ajungă mult mai repede pe Terra.
Planul este ca treapta Super Heavy să încerce să aterizeze în apele din Golful Mexic, obiectiv prezent și la lansările din 2023.
Schimbarea majoră este că treapta Starship nu va mai încerca un „splashdown” în Oceanul Pacific, ci în Oceanul Indian, modificarea având legătură cu faptul că vor fi încercate lucruri noi și traiectoria este diferită.
La Starship, cât timp „dă ocol” planetei, se vor încerca o serie de premiere, cum ar fi deschiderea și apoi închiderea cu succes a unei trape care, pe viitor, va putea fi folosită pentru a elibera diverse încărcături în spațiu, cum ar fi sateliți.
O ată demonstrație importantă va fi transferul de combustibil dintr-un rezervor în altul, ca prim test pentru tehnologiile care – peste câțiva ani – ar trebui să permită alimentarea în spațiu a unor nave, de la un fel de „benzinării” spațiale.
SpaceX a făcut în 2023 două încercări cu Starship în configurație completă – ambele terminându-se cu explozii – și speră că lansările vor veni la tot mai mică distanță una de alta.
În termenii tehnici folosiți de SpaceX, explozia este denumită „rapid unscheduled disassembly” (dezasamblare rapidă neprogramată).
Versiunea precedentă de Starship, lansată acum patru luni, nu a ajuns pe orbită.
Atunci au explodat ambele trepte: prima după trei minute și a doua după opt minute.
Pe 20 aprilie 2023, Starship a decolat pentru prima dată în configurația sa completă, însă mai multe motoare nu au funcționat cum trebuie, iar echipele SpaceX de la sol au aruncat în aer în mod deliberat racheta, cu ajutorul sistemului de anulare a zborului (Flight Termination System —FTS).
Pe 18 noiembrie 2023 lucrurile au mers ceva mai bine, cele două trepte s-au separat cu succes după trei minute de la lansare, dar lucrurile au mers prost apoi.
Treapta Space Heavy s-a dezintegrat la foarte puțin timp după separarea de Starship, în timp ce motoarele Starship au mai funcționat câteva minute și naveta a urcat, dar apoi a explodat.
Este esențial ca SpaceX să aibă cât mai multe teste cu Starship, să ducă până la urmă racheta pe orbită, iar componentele să revină la sol, pentru a fi folosite din nou.
Rachetele Starship vor avea un rol principal în misiunile către Lună, inclusiv ale NASA, iar întârzierile încep să pună presiune pe calendarul stabilit.