Asociația Elevilor din Constanța solicită desființarea examenului de Bacalaureat, susținând că acesta „nu testează competențele reale ale elevilor”, potrivit unui comunicat de presă de miercuri al asociației.
De asemenea, reprezentanții elevilor constănțeni solicită crearea unei comisii de experți „care să regândească parcursul liceal”, astfel încât să fie testate competențele elevilor, nu capacitatea de memorare a informației.
Declarațiile reprezentanților AEC vin în contextul simulărilor de Bacalaureat, care s-au desfășurat în perioada 4-6 martie.
„Examenul de Bacalaureat a ajuns o mare îngrijorare pentru toți elevii.
În timpul liceului, elevii sunt învățați să tocească, nu să și înțeleagă ce li se predă, iar după examen tot ce au memorat va fi uitat, acesta nefiind folositor pentru viitorul lor.
Elevii ajung să învețe doar ca să ia examenul și să scape de o grijă, nu ca să își testeze cunoștințele, deoarece acesta nu face asta”, se arată în comunicatul de presă.
Reprezentanții asociației vorbesc și de rata de analfabeți funcționali din România, susținând că 42% dintre elevii români nu pot interpreta o informație și nu pot avea propriile idei pentru că „au fost învățați să tocească”.
„Bacalaureatul este un examen din inerție, nu știm ce vrem cu el, ci doar ne-am obișnuit să îl dăm în fiecare an, fără vreun scop sau beneficiu.
În plus, nici măcar nu îl cunoaștem baza legală, având în vedere faptul că nici Legea Educației nr.
1/2011, nici Legea Învățământului Preuniversitar nr.
198/2023 nu s-au aplicat cu privire la acesta.
Pe lângă faptul că materia este foarte multă, este învechită.
Este total absurd ca o țară membră Uniunii Europene să rămână într-o continuă buclă temporală! Suntem în anul 2024, iar elevii încă sunt forțați să învețe comentarii kilometrice ale operelor literare din anii 1800, pe care oricum le uită după ce ies din sala de examen”, a declarat Lorena Drăgușin, președinte AEC, conform aceluiași comunicat.
Asociația mai notează că reprezentanții Parlamentului nu au luat în serios acest examen, „ba chiar au introdus tot felul de discipline exotice la care elevii sunt testați” și că Ministerul Educației a echivalat, în trecut, probele examenului cu rezultate dobândite în liceu, observând „inutilitatea” Bacalaureatului.