Până la finalul acestui an, Primăria Capitalei va ajunge la pragul de 50.000 de locuri de parcare în centrul Bucureștiului, față de circa 10.000 cât existau până în august 2022, când a început „revoluția în parcare”, potrivit datelor furnizate de viceprimarul Stelian Bujduveanu la solicitarea HotNews.ro. În paralel, zeci de trotuare au fost eliberate de mașini. Practic, nu sunt locuri noi, deoarece acolo se parca fie pe trotuar, fie pe carosabil, însă municipalitatea nu încasa nimic, iar pietonii nu aveau pe unde să circule. Prin acest proiect s-a făcut ordine pe domeniul public și se taxează parcarea. Din august 2022 până în decembrie 2023, Compania Municipală de Parking a dat peste 220.000 de suprataxe de 200 lei celor care au parcat pe locurile cu plată, dar nu au plătit parcarea. Din păcate, însă, deocamdată sunt și multe situații nedrepte, adică pe o anumită stradă au fost trasate parcări cu plată, iar pe strada vecină se parchează în continuare haotic. Mai mult, nu sunt aplicate sancțiuni celor care parchează pe locurile unde nu este voie (hașurate) de lângă parcările cu plată. Pentru a descuraja folosirea mașinii personale și implicit reducerea poluării, traficul fiind unul dintre principalii poluatori din București, potrivit studiilor făcute. Măsura a fost aplicată de toate orașele civilizate din Europa și chiar în anumite orașe mai avansate din România. „Până la sfârșitul anului 2023 vom avea aproximativ 50 de mii de locuri de parcare. Până în august 2022, existau aproximativ 9.900 de locuri de parcare în Municipiul București. Vrem să atingem pragul de 85.000 de locuri de parcare pe care mi l-am asumat până la sfârșitul anului 2024. Ne dorim să realizăm 35.000 de locuri de parcare anul viitor”, a explicat Stelian Bujduveanu pentru HotNews.ro. Compania Municipală Parking București (CMPB) a aplicat din august 2022 până în decembrie 2023 circa 220.256 note de constatare. Compania nu are o evidență separată, câte amenzi au fost date de cele două mașini care verifică automat dacă șoferii au plătit parcarea și câte au fost date de angajații care verifică la picior dacă șoferii au plătit parcarea. Dintre șoferii amendați, doar 58.182 au plătit suprataxa. În luna septembrie, pe ordinea de zi a Consiliului General a fost un proiect de hotărâre, propus de Bujduveanu, prin care se propunea ca șoferii ce nu plătesc suprataxa de 200 de lei pentru neplata parcării să fie amendați cu până la 5.000 lei. Acesta însă nu a fost adoptat. Constatarea contravențiilor urma să se facă de Poliția Locală. În ceea ce privește cele 300 de parcometre, achiziționate vara aceasta de Compania de Parking, cu 5.665.506 lei fără TVA/ 18.885,02 lei fără TVA/ bucata, montarea lor va începe în luna decembrie, spune Bujduveanu. „În 2023 am continuat proiectul pe care mi l-am asumat, acela de a face din București un oraș administrat și civilizat, cu reguli și măsuri clare, având ca scop eliberarea centrului Capitalei. Direcția este aceea de a descuraja utilizarea mașinii personale și de a-i încuraja pe bucureșteni să folosească transportul public. Tocmai din acest motiv ne-am străduit să îmbunătățim condițiile din transportul public (prin digitalizarea plăților, reabilitarea liniilor de tramvai sau mijloace noi de transport- 100 tramvaie, 100 autobuze, 100 de troleibuze- care urmează să fie livrate începând cu ianuarie 2024) tocmai pentru ca cetățenii să își poată lăsa mașina personală acasă”, a declarat Bujduveanu. Pe scurt, „revoluția în parcare” înseamnă ca în centrul Bucureștiului să nu mai fie haos, cu mașini parcate pe trotuar, pe spațiile verzi, pe trecerile de pietoni, pe fiecare stradă să fie trotuarele libere și părcări amenajate, cu plată, așa cum este în toate orașele europene civilizate.Pe 15 august anul trecut, Primăria Capitalei, prin vocea primarului general Nicușor Dan și a viceprimarului Stelian Bujduveanu, a anunțat că va aplica aceste măsuri, iar până la finalul lui 2024 vor face ordine pe toate străzile din centrul Bucureștiului, în interiorul inelului central.„Revoluția” a început cu câteva străzi de lângă Primăria Capitalei, cu parcările din jurul Primăriei rezervate funcționarilor, care au fost transformate în parcări cu plată, și cu eliberarea trotuarelor unde erau tot timpul mașini, iar pietonii mergeau pe carosabil – str. Eforie, str. Brezoianu, Domnița Anastasia, str. Eforie, str. Mihai Vodă, str. Grigore Cobălcescu, str. Elie Radu, Academiei, Schitu Măgureanu. Bulevardul Carol înainte și dupăStrada Mihai Eminescu înainte și dupăApoi au continuat punctual, cu mai multe străzi din zonele Piața Unirii, 11 iunie, bd. Magheru, Piața Romană, Icoanei, Eminescu, Polonă, Floreasca, Dorobanți, Dacia, Buzești, Piața Matache, Gara de Nord, Piața Victoriei, străzile din spatele Guvernului, zona din spatele bd. Kiseleff- strada Emanoil Porumbaru, Panduri, Piața Amzei.Gradul de ocupare este undeva la 60%, spunea Bujduveanu în septembrie, însă nu se știe exact câte dintre locuri sunt ocupate de mașinile hibrid și electrice, care au gratuitate, și câți chiar plătesc parcarea. Știm doar că în baza de date sunt circa 494 abonamente de riveran/lună, deci acestea ar fi locurile de parcare ocupate de riverani, cu abonament. Dacă treci pe stăzile marcate, pare că ești în alt oraș, însă, deocamdată nu este o schimbare majoră deoarece pe străzile de lângă încă este haos, mașini parcate pe trotuar, trotuare sparte, spațiu public abandonat. Abia când se va face o zonă în întregine se va vedea o schimbare radicală.Pe străzile de lângă străzile cu parcări cu plată, trotoarele sunt ocupate de mașiniStrada ViitoruluiStrada Vasile LascărStrada ToamneiÎn zona Unirii – Piața Sf. Gheorghe – o parte dintre șoferi parchează în parcările amenajate, alții parchează pe locurile unde nu sunt marcaje sau pe trotuar, ca să nu plăteascăDeși mașinile parcate neregulamentar pot fi ridicate în Sectoarele 1,2,3,4 și 6, iar șoferii care blochează trotuarele pot fi amendați, realitatea arată ca în pozele de mai jos, singura soluție viabilă în prezent fiind stâlpișorii și proiectarea străzii în așa fel încât să nu se poată parca neregulamentar. O oră de parcare în București, în parcările Primăriei Capitalei, costă 5 lei, tariful fiind aplicat de luni până duminică, în intervalul orar 08:00 – 20:00. Riveranii au la dispoziție un abonament de 50 de lei/lună sau 500 lei/an, iar cei care nu locuiesc în zonă pot accesa abonamente de 1 zi cu 30 de lei sau lunare cu 500 lei. Începând cu 01.01.2023 pentru a beneficia de gratuitate în utilizarea locurilor de parcare publică de utilitate generală de pe teritoriul municipiului București, posesorii autoturismelor electrice și hibride au obligația de a înregistra autoturismul în Registrul informatic al autoturismelor electrice și hibride, ținut de Operatorul serviciului public de administrare a parcajelor aparținând domeniului public sau privat al Municipiului București – Compania Municipală Parking București SA.Taxa de parcare și abonamentele pot fi plătite prin următoarele modalități: În următoarea perioadă Compania Municipală de Parking va monta și 300 de parcometre în parcările pe care le gestionează.Din 15 august 2022, neplata parcării atrage riscul aplicarii unei sanctiuni de 200 lei/zi si imobilizarea autovehiculului pana la stingerea obligatiei de plata.