Compania de Autostrăzi a semnat vineri cu constructorul turc Nurol contractul de proiectare și execuție a tronsonului Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, parte din Autostrada „Unirii” A8 Târgu Mureș – Iași.
Tronsonul în cauză are o lungime de 24,4 km și un termen contractual de 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție.
Contractul cu antreprenorul turc NUROL INSAAT VE TICARET A.
S.
a fost semnat vineri de către CNAIR pentru circa 2,46 miliarde de lei (fără TVA).
Constructorul va avea la dispozițieși 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuție) pentru a finaliza lucrările, de la data emiterii ordinului de începere.
Pe traseul secțiunii de autostradă (24,4 km) urmează să fie construite inclusiv 36 de poduri, pasaje și viaducte.
Contractul este finanțat prin PNRR și, teoretic, ar trebui finalizat până în anul 2026, anul terminus pentru acest program.
Conform termenelor contractuale, șansele ca această autostradă să se termine în cadrul programului PNRR sunt minime.
În paralel, pentru celălalt segment al Autostrăzii A8 Târgu Mureș-Iași cuprins în PNRR, cei 30 km între Leghin și Moțca unde contractul cu UMB s-a semnat la finalul lunii septembrie 2023, dar în bugetul pe anul 2024 nu era prevăzută nicio o finanțare.
Primele două tronsoane ale autostrăzii „Unirii” A8 Tg.
Mureș – Iași – Ungheni au fost scoase la licitație încă de la finalul anului trecut.
Cele două tronsoane sunt:Autostrada „Unirii” A8 are aproape 320 km de la Târgu Mureș (intersecția cu A3) și până la Iași și Ungheni, la granița cu Republica Moldova.
Tronsoanele de la Târgu Mureș și până la Miercurea Nirajului (cca 25 km) și de la Leghin la Târgu Neamț și până la Moțca/DN2 (circa 30 km) sunt prinse pe finanțare PNRR, planul pe termen scurt gândit de UE pentru relansarea economiilor post-pandemie.
Condiția esențială: proiectele să fie finalizate până în 2026 și contractate până la final de 2023.
Pe tronsonul montan, „de mijloc”, reactualizarea Studiului de Fezabilitate a început tocmai în 2019 și abia anul trecut a fost finalizat și s-au stabilit indicatorii tehnico-economici (va costa în total 6,4 miliarde de euro), iar o lansare la licitație pentru proiectare și execuție este așteptată poate în acest an.
Pentru bucata Moțca/DN2 – Iași – Ungheni, abia în 2023 s-a trecut la realizarea în teren a studiilor, după ce proiectul a stat blocat mai bine de un an la etapa de selectare a traseului.