Circa 78% dintre românii participanți la un studiu au mărturisit că disensiunile legate de bani și situația financiară reprezintă unul dintre cele mai frecvente motive de ceartă în cuplu.
Pentru 65% dintre respondenți, planificarea banilor pentru situații neprevăzute este cea mai presantă dorință.
Alte concluzii ale studiului:Studiul Unlock Market Research realizat la inițiativa BCR își propune să înțeleagă mai bine deciziile financiare ale românilor, explorând contexte relevante, precum Ziua Îndrăgostiților, pentru a capta dinamica financiară a celor care sunt într-o relație sau căsătoriți.
Potrivit studiului Unlock, atunci când vine vorba despre economisire, 74% dintre cupluri declară că pun bani deoparte, iar peste jumătate dintre ele folosesc un produs bancar de economisire, cum ar fi conturi de economii sau depozite.
• 66% dintre cupluri evidențiază fondul de urgență ca fiind principala lor prioritate în ceea ce privește economiile.
• 37% aleg să păstreze banii într-un cont curent sau normal.
• 19% preferă să păstreze încă banii în formă cash.
În ceea ce privește gestionarea situațiilor financiare dificile, 65% dintre cupluri afirmă că s-au adaptat și au gestionat împreună schimbările financiare, evidențiind o abordare colaborativă în fața provocărilor.
Cu toate acestea, 13% au recunoscut că aceste schimbări au creat tensiuni și dispute, subliniind importanța unui fond de urgență și a planificării financiare.
”Nu am fost surprinși să descoperim că banii pot fi un factor de tensiune în relațiile de cuplu, însă am remarcat deschiderea tot mai mare a românilor către educație financiară pentru consolidarea relației.
Majoritatea cuplurilor clasice, cu venituri comune sau dependente de un singur partener, se confruntă cu vulnerabilități financiare, corelându-se cu niveluri mai scăzute de educație și venituri.
În ansamblu, studiul surprinde o serie de progrese evidente în ceea ce privește educația financiară la nivel de cuplu, ceea ce ne bucură să observăm, însă reliefează și o serie de comportamente perimate, care evidențiază nevoia de a sprijini aceste comunități în dezvoltarea unei mai bune înțelegeri și gestionări a resurselor financiare comune”, arată Adina Vlad, sociolog și fondator Unlock Market Research.
Studiul mai arată că 80% dintre cupluri declară că își pun veniturile la comun și gestionează bugetul familiei printr-o discuție comună, ceea ce denotă un nivel ridicat de transparență și colaborare în relații, însă expunerea la educație financiară este încă moderată, cu 46% dintre respondenți care caută periodic informații financiare.
În plus, o tremie dintre cei intervievați (36%) au ascuns informații despre bani față de parteneri, ceea ce poate duce la neînțelegeri și tensiuni.
Vezi aici studiul complet