Danemarca a terminat o serie de lucrări care vor permite trenurilor rapide să ruleze cu 200 km/h pe un segment de pe principala magistrală feroviară a țării.
Până acum, viteza maximă posibilă era 180 km/h.
Danemarca a comandat trenuri noi și, la fel precum România, are o comandă mare de trenuri de la Alstom care vor ajunge cu întârziere de trei ani.
Viteza a fost crescută la 200 km/h pe un tronson de 60 km care a fost deschis în 2019, ideea pe termen lung fiind ca acolo să poată fi posibile viteze de 250 km/h.
S-a lucrat la catenară, la linie, la sistemul de semnalizare, iar acum trenurile pot rula cu 200 km/h, fiindcă sunt îndeplinite cele 29 de cerințe tehnice necesare.
Pentru început vor rula cu 200 km/h trenurile internaționale care vin de la Hamburg și ajung cu întârziere în Danemarca, ideea fiind ca întârzierea să fie micșorată cât mai mult (sau eliminată total) datorită porțiunilor de 200 km/h.
Danezii au comandat multe trenuri noi și rapide, dar au de așteptat cu anii.
Pe acea porțiune vor putea rula trenurile de la Alstom, model Coradia Stream asemănător ca idee cu cel comandat și de România, cu marea diferență că va putea rula cu 200 km/h, și nu „doar” cu 160 km/h.
În 2021, compania feroviară DSB a semnat cu Alstom un contract pentru 100 de trenuri electrice, în valoare de 1,4 miliarde euro.
Atunci promisiunea era că primele trenuri vor ajunge la final de 2024, dar noul termen este 2027, după ce au apărut o mulțime de amânări în producție.
Danezii au comandat și 16 trenuri (cu vagoane) de la compania spaniolă Talgo, trenuri ce vor putea atinge 230 km/h.
Primele garnituri de la Talgo au ajuns în ianuarie 2024.
Contractul a fost semnat în 2020, iar primul tren va fi testat în lunile următoare pentru a obține toate certificările și ar putea circula cu pasageri la toamnă.
Este de așteptat ca toate trenurile din contractul cu Talgo să ajungă în 2027.
Trenurile daneze rulează cu cel mult 180 km/h, dar vitezele medii trec adesea de 100 km/h.
De exemplu, între Copenhaga și Aarhus, cele mai mari orașe ale țării, sunt 329 km și cele mai rapide trenuri fac 2 ore și 43 minutei.
Biletele costă între 50 și 70 de euro la clasa a 2-a (echivalentul în coroane daneze).
Cel mai rapid tronson este între Hoje Taastrup și Odense (140 km parcurși în 63 de minute).
Din Copenhaga sunt peste 100 de trenuri pe zi către Malmo, în Suedia, pe celebrul pod Oresund deschis în 2000, pod care a schimbat enorm de mult economia regiunii.
Surse: International Railway Journal, Railway Gazette InternationalGestur Gislason, Dreamstime.
comSursa foto Dreamstime.
com