Cifrele de școlarizare pentru 2025 – 2026, aprobate: 933.000 de locuri în învățământul primar și peste 130.000 de locuri la liceu

Spread the love

  Executivul a aprobat, în ședința de miercuri, cifrele de școlarizare pentru învățământul preuniversitar și superior de stat pentru anul școlar 2025-2026.

Actul normativ aprobat stabilește numărul de locuri alocate copiilor, elevilor și studenților, inclusiv pentru etnicii români din afara granițelor, cetățenii români din străinătate și cetățenii străini, în baza documentelor internaționale și angajamentelor asumate de România.

„Pentru învățământul preuniversitar, cifrele se mențin în mare parte, cu unele ajustări”, se arată în informarea publicată de Guvern, potrivit Agerpres.

roSe propun 670.

000 de locuri la educația timpurie, cu o suplimentare de 5.

000 de locuri, dar și o diminuare de 5.

000 de locuri în programul «A doua șansă», ca urmare a încheierii unor proiecte cu finanțare europeană.

 De asemenea, sunt prevăzute:*933.

000 de locuri în învățământul primar, *813.

000 la gimnaziu și 194.

000 pentru clasa a IX-a, dintre care 134.

000 în liceu și 60.

000 în învățământul profesional.

 Se suplimentează cu 1.

000 de locuri la clasa a XI-a, în învățământul liceal dual și seral, iar 1.

000 de locuri sunt diminuate la formele de învățământ seral și frecvență redusă, ca urmare a scăderii cererii și a orientării elevilor către învățământul profesional.

 Se mențin cifrele pentru învățământul primar, gimnazial, liceal (clasa a IX-a – zi), profesional, postliceal, sportiv, artistic și special.

 Potrivit sursei citate, sunt alocate locuri speciale pentru copii cu cerințe educaționale speciale (CES), minori reveniți din străinătate, din sistemul privat sau cu statut protejat (apatrizi, refugiați etc.

).

„Pentru învățământul superior de stat, sunt aprobate 68.

116 locuri bugetate la nivel de licență, 36.

141 la master, 3.

438 la doctorat și 5.

600 pentru rezidențiat”, potrivit informării publicate de Guvern, arată sursa citată.

 Dacă în anul școlar 2022-2023, numărul elevilor din învățământul preuniversitar a fost în scădere cu aproximativ 13.

000 de elevi, în anul școlar 2024-2025, populația școlară a scăzut cu 15.

821 de elevi.

 Pe niveluri de învățământ, tendința efectivelor de elevi este de ușoară creștere la nivelurile primar (de masă și special) și liceal, în timp ce toate celelalte niveluri de învățământ înregistrează scăderi ale efectivelor de elevi, cea mai consistentă fiind înregistrată la nivelul învățământului gimnazial de masă.

Potrivit raportului privind starea învățământului preuniversitar din România, aferent anului școlar 2023-2024, fenomenul abandonului școlar înregistrează valori ridicate în mediul rural, mai ales în rândul claselor de început de ciclu.

 Astfel, cele mai mari valori ale ratei abandonului școlar din învățământul primar și gimnazial s-au înregistrat la nivelul populației școlare din mediul rural (1,7% total, 1,8% primar, 1,7% gimnaziu), respectiv la nivelul elevilor de clasele pregătitoare, I și a V-a.

Potrivit planului de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026, numărul copiilor și elevilor din Cluj crește semnificativ.

Doar pentru ciclul primar vor fi înființate peste 100 de clase suplimentare.

Pentru anul școlar 2025-2026, Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Cluj a aprobat următoarele cifre de școlarizare:*Învățământul antepreșcolar: 152 de grupe, cu 12 grupe mai multe, față de anul școlar în curs*Învățământul preșcolar: 287 grupe cu Program Normal, 564 grupe cu Program Prelungit*Învățământul primar: 1586 clase, din care 344,22 clase pregătitoare, cu 106 clase mai multe, față de anul școlar în curs*Învățământul gimnazial:1094 clase, din care 280,48 clase a V-a, cu 14,98 clase mai multe față de anul școlar în curs și 6 clase cu Frecvență redusă, din care 1,33 clase a V-a.

Numărul claselor de liceu din județul Cluj a fost majorat semnificativ ca urmare a creșterii numărului elevilor din clasa a VIII-a, înscriși în anul școlar 2024-2025, respectiv 6.

125.

La aceștia se adaugă, în medie, 100 de elevi veniți din județele limitrofe, având în vedere anumite specializări existente doar în liceele vocaționale clujene și liniile de predare, inclusiv în limbile minorităților naționale.

Astfel, pentru învățământ liceal au fost alocate 250 clase a IX-a, cu 19 clase mai mult față de anul școlar în curs.

 Aceste clase sunt repartizate astfel:*223 clase a IX-a cu predare în limba română (cu 20 clase mai multe față de anul școlar în curs), *2 clase a IX-a cu predare în limba germană, *25 clase a IX-a cu predare în limba maghiară.

Din punct de vedere al distribuției pe filiere, profiluri și specializări, ponderea claselor se prezintă astfel:*101,5 de clase învățământ liceal teoretic;*26,5 de clase învățământ liceal vocațional;*62 de clase învățământ liceal tehnologic (cu 7 clase mai mult față de anul școlar în curs);*60 de clase învățământ profesional și dual ( cu 6 clase mai mult față de anul școlar în curs).

Conform planului de școlarizare pentru anul 2025-2026, au fost aprobate următoarele cifre de școlarizare pentru învățământul seral, cu frecvență redusă și postliceal:*Învățământ seral și învățământ cu frecvență redusă: 52 de clase seral, din care 2 clase a IX-a și 15 clase a XI-a; 5 clase cu Frecvență redusă, din care 1 clasă a IX-a;*Învățământ postliceal și de maiștri: 57 de clase învățământ postliceal, din care anul I-35 de clase (30 de clase la zi și 5 clase la seral); 11 clase de maiștri, din care anul I-5 clase ( 2 clase la zi și 3 clase la seral);*Învățământul special: 218 clase, cu 15 clase mai mult față de anul școlar în curs;*Cluburile sportive, cluburi și Palatul Copiilor Cluj: 8464 locuri, cu 80 de locuri mai mult, față de anul școlar în curs;*Pentru învățământul particular, unitățile de învățământ au propus 689 clase, cu 53 de clase mai mult față de anul școlar curent.

Citiți monitorulcj.

ro și pe Google News      CITEȘTE ȘI:Copyright 2021 monitorulcj.

ro

Lasă un răspuns