Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025, relevă un studiu realizat de EY România, care dezvăluie preferințele consumatorilor pentru cheltuielile legate de această perioadă, într-un context marcat de inflație ridicată și instabilitate economică.
Potrivit EY România, sondajul evidențiază accentul pus pe calitate, prețuri avantajoase și strategii de economisire, scrie Agerpres.
roAstfel, la capitolul cadouri, 61% dintre respondenți așteaptă reduceri pentru a cumpăra cadouri de Paște, 41% urmărind atât oferte online, cât și în magazine, iar 35% concentrându-se pe mediul online.
Aproape jumătate – 47% – alocă până la 400 lei pentru cadourile de Paște, 37% între 400 și 1.
000 lei, iar 16% peste 1.
000 lei.
Doar 26% au economisit în prealabil pentru aceste cheltuieli.
Pentru masa de Paște, 35% plănuiesc să cheltuiască între 300 și 500 de lei, 26% între 500 și 1.
000 de lei, iar 17% peste 1.
000 de lei.
22% alocă sub 300 de lei.
Raportat la 2024, 45% estimează pentru cumpărăturile de Paște cheltuieli mai ridicate cu până la 10 – 20%, în timp ce 10% se așteaptă la valori cu peste 30% mai mari.
22% anticipează cheltuieli similare sau mai mici.
În ceea ce privește vacanța și timpul liber, doar 15% dintre respondenți au achiziționat bilete de avion sau pachete turistice pentru Paște sau 1 Mai, reflectând constrângerile economice, iar 85% nu au planificat vacanțe.
Pentru următoarele șase luni, 36% intenționează să aloce între 250 și 500 lei lunar pentru divertisment și relaxare, iar 38% între 50 și 250 lei pentru sport.
Calitatea (98%) și prețul (97%) domină deciziile de achiziție, urmate de proximitatea magazinului și proveniența produselor.
Livrarea la domiciliu, sustenabilitatea și brandul sunt mai puțin importante.
Pentru alegerea retailerilor, prețul este prioritar, urmat de proximitate și încrederea în comerciant, se arată în studiu.
La electrocasnice, recenziile sunt esențiale, iar la îmbrăcăminte contează reducerile și ușurința returnării.
Pentru a maximiza valoarea achizițiilor, respondenții aleg: reduceri (61%), comercianți cu profil discount (55%), mărci mai ieftine, dar de calitate similară (47%), programe de fidelitate (40%), produse din piețe și de la mici afaceri (37%).
Conform studiului, 50% dintre respondenți vor continua să cumpere alimente proaspete, 49% produse de îngrijire personală, 35% alimente procesate și 31% electrocasnice mari, chiar și la prețuri mai ridicate.
În schimb, pentru produsele neesențiale, precum îmbrăcămintea sau articolele de lux, mulți optează pentru alternative mai ieftine sau reduc achizițiile.
În privința ieșirilor la restaurant, 45% declară că vor reduce frecvența meselor în oraș.
Pentru următoarele șase luni, planurile financiare dezvăluite de români indică: pentru alimente – 34% vor cheltui între 500 și 1.
000 lei lunar; igienă personală – 43% alocă între 250 și 500 lei lunar; educație – 25% alocă între 50 și 250 lei lunar; economii și investiții – 25% intenționează să aloce peste 2.
000 de lei lunar, un semn de prudență.
Studiul EY România din 2025 dezvăluie un consumator mai prudent și orientat spre valoare comparativ cu 2024, reflectând presiuni economice accentuate.
În timp ce 61% dintre respondenți în 2025 au căutat reduceri pentru achizițiile de Paște, în creștere de la 51% în 2024, bugetele pentru cadouri s-au orientat spre intervale mai mici, cu 45% alocând până la 400 lei pentru cadouri (față de 27% sub 400 lei în 2024).
În plus, 68% au încercat să economisească mai mult în 2025 (față de 62% în 2024), dar doar 54% și-au atins obiectivele financiare (în scădere față de 60%), indicând o presiune financiară mai mare.
Calitatea și prețul sunt priorități de top în 2025, prețul înregistrând o creștere semnificativă în importanță față de aceeași perioadă a anului trecut, respectiv de la 80% la 97%.
Un accent sporit este acordat și criteriilor privind proximitatea și proveniența produselor.
Sondajul a fost realizat în perioada martie-aprilie 2025, pe un eșantion de 304 respondenți din mediul urban (91%), majoritatea din București (57%), Cluj (11%), Iași (5%) și Ilfov (6%).
77% sunt femei, 50% au studii universitare, 49% postuniversitare, iar 1% studii medii.
Distribuția pe vârste: 30% între 18-30 ani, 52% între 31-50 ani, 18% peste 51 ani.
Veniturile lunare variază: 37% peste 15.
000 lei, 25% între 5.
000 și 10.
000 lei, 23% între 10.
000 și 15.
000 lei, 15% sub 5.
000 lei.
