Milioane de șoferi români sunt vizați de o taxă auto pentru poluare, inclusă în cererea de plată numărul 4 din Planul Național de Redresare și Reziliență, care ar trebui depusă în luna iunie.
Taxarea vehiculelor poluante face parte din reformele pe care trebuie să le aplice țara noastră pentru a beneficia de finanțarea europeană.
Încă din 2021, România lua în calcul reintroducerea taxei auto.
Atunci, fostul ministru al Mediului, Tanczos Barna, declara că taxarea mașinilor poluante „trebuie să fie sigură din punct de vedere juridic şi să aibă efecte suficiente”.
„Dacă va exista o nouă taxă, va fi implementată în felul următor: va fi discutată cu Comisia Europeană şi vom strânge toate know-how-urile (informaţiile) şi toate exemplele pozitive din Uniunea Europeană, astfel încât să nu mai ajungem în situaţia de a avea o taxă ilegală”, susținea fostul ministru al Mediului, Tanczos Barna.
Următoarea cerere de plată 4 pentru fondurile din PNRR va fi depusă în iunie-iulie 2025 și are o valoare de 2,7 miliarde euro, iar aceasta vine cu o serie de puncte sensibile, precum reforma privind pensiile generale, reforma fiscală, legea taxării mijloacelor de transport poluante și codul urbanistic.
România a promis prin PNRR că va taxa utililajele grele și mijloacele de transport poluante și va trebui să prezinte cum va face asta până în iunie, când trebuie depusă cererea de plată pentru o nouă tranșă a fondurilor europene alocate României prin PNRR, potrivit Digi24.
roPotrivit lui Marecl Boloș, ministrul Fondurilor Europene, măsura „va avea un impact destul de mare”, fiind vorba de „peste opt milioane de mijloace de transport”.
Noua taxă ar trebui să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026.
La finalul lui 2024, în România erau înmatriculate 10,8 milioane de vehicule.
În privința vechimii, peste 3 milioane de mașini au peste 20 de ani, în timp ce numărul de mașini între 16 și 20 de ani este de 2.
499.
274, potrivit Economica.
netNumărul autoturismelor mai vechi de 20 de ani a crescut cu nu mai puțin de 12,77%.
O parte din banii strânși se vor duce la autorități locale, iar o altă parte din bani se vor duce la Compania de Administrare a Infrastructurii.
Fondurile vor fi utilizate la întreținerea drumurilor.
Noua taxă pentru mașinile poluante va fi similară taxelor auto aplicate în trecut, dar cu un impact potențial mai mare, în contextul numărului mare de mașini vechi înmatriculate.
În România a mai fost aplicată în trecut o taxă auto, transformată ulterior în timbru de mediu, pe care șoferii de vehicule poluante erau obligați să o plătească.
Însă, Curtea Europeană de Justiție a declarat taxa ilegală, astfel că statul român a fost nevoit să returneze 6,5 miliarde de lei șoferilor.
Citiți monitorulcj.
ro și pe Google NewsFoto: depositphotos.
comCITEȘTE ȘI:Copyright 2021 monitorulcj.
ro