Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aviaţiei (EASA) face un pas înapoi în legătură cu ideea de a autoriza cursele aeriene de linie efectuate doar cu un singur pilot.
Sursa foto: Unsplash În actualizarea anuală publicată marţi, EASA îşi diminuează deschiderea anterioară faţă de operaţiunile cu un singur pilot – adăugând un obstacol de reglementare suplimentar, scrie POLITICO.
„EASA şi-a ajustat programul de elaborare a normelor pentru a clarifica faptul că ne vom concentra mai întâi pe evaluarea dezvoltării şi implementării unor astfel de tehnologii avansate de cockpit”, a declarat Janet Northcote, purtător de cuvânt al EASA.
Zborul cu un singur pilot nu presupune prezenţa unui singur pilot la comenzile unui avion de linie pe durata unui zbor.
În schimb, ar permite ca un pilot să fie singur în cabina de pilotaj atunci când avionul este în croazieră, permiţându-i celui de-al doilea pilot să se îndepărteze de la comenzi.
Vezi mai multe articole din categoria externe Pentru ca acest lucru să fie implementat, este necesar ca producătorii de aeronave trebuie să asigure o tehnologie avansată, astfel încât siguranţa să nu fie compromisă.
EASA ar trebui să aprobe operaţiunile cu un singur pilot, denumite operaţiuni cu echipaj minim extins.
În acest sens, EASA a anunţat că va înfiinţa un studiu pentru a evalua impactul „noilor tehnologii avansate pentru cabina de pilotaj”, adăugând o nouă etapă de reglementare înainte de a lua în considerare operaţiunile efectuate cu un singur pilot.
Impulsul de a opera zboruri cu un singur pilot vine din Europa, unde liderul mondial în acest sector, Airbus, lucrează la zborul autonom împreună cu alţi producători precum Dassault.
Sindicatele au ripostat, avertizând că reducerea numărului de piloţi prezintă riscuri pentru siguranţă.
În octombrie 2024, pilotul unui zbor al Turkish Airlines, pe ruta Seattle-Istanbul, a murit subit.
La momentul respectiv, echipajul suplimentar a fost crucial pentru ca avionul să aterizeze în siguranţă.