Scandalul generat de acuzațiile aduse conducerii Muzeului Național de Artă al României odată cu lansarea expoziției „Victor Brauner.
Între oniric și ocult” este departe de a se stinge.
Totul a început după ce istoricul și criticul de artă Pavel Șușară, ulterior și istoricul și expertul în artă Adrian Buga au lansat acuzații cu privire la autenticitatea unora dintre tablouri, respectiv a celor din colecția familiei fostului premier Adrian Năstase.
„Sunt falsuri, Brauner nu a pictat așa ceva”, afirmă Șușară.
MNAR se apără și „respinge cu fermitate insinuările privind complicitatea cu distorsiunile de pe piaţa de artă şi emiterea unor acuzaţii fără dovezi”.
Acuzațiile sunt unele extrem de grave și vizează nu doar prezența unor falsuri într-o expoziție dedicată unuia dintre cei mai importanți reprezentanți ai curentului suprarealist, ci chiar decredibilizarea instituției Muzeului Național de Artă.
Mai mult, criticul de artă Pavel Șușară vorbește despre „posibilitatea unei tentative de a valida conștient și complice anumite falsuri”.
El afirmă că aceste falsuri ar fi cunoscute încă din anul 2004, „poate chiar de dinainte”:El a explicat că operele de artă care ajung într-o expoziție și provin din alte muzee urmează un traseu simplu – se împrumută lucrările pentru câte o expoziție temporară.
El a mai spus că a înaintat o adresă din partea Asociației Experților către Ministerul Culturii pentru a lua măsuri astfel încât să fie clarificată situația și să fie desemnată o echipă de experți cu participarea unor specialiști în opera lui Brauner, din Franța.
Contactat de HotNews, directorul Muzeului Național de Artă al României, Călin Stegerean, a calificat aceste acuzații drept „atacuri fără fond și fără o argumentație puternică”:Stegerean mai spune că Șușară nu a prezentat niciun fel de dovezi, că nici nu s-ar fi adresat MNAR și că afirmațiile sale ar fi contradictoriiDirectorul MNAR s-a referit și la acuzațiile aduse de istoricul și criticul de artă privind falsurile provenind de la familia lui Adrian Năstase incluse în expoziția dedicată lui Brauner, Stegerean susținând că tablourile din colecția particulară a fostului premier sunt „expertizate de personalități cunoscute și sunt reproduse în lucrări de specialitate”:Directorul MNAR a transmis, luni, și un comunicat de presă în care „respinge cu fermitate insinuările privind complicitatea cu distorsiunile de pe piața de artă și emiterea unor acuzații fără dovezi”.
El insistă că lucrările din colecția familiei Năstase au fost selectate de curatorul expoziției în baza coroborării unor informații rezultate din articole și semnalarea lor în diverse publicații, a unor autentificări realizate de personalități din domeniu, iar în selecție s-a ținut cont de concordanța lor cu tematica expoziției.
Potrivit acestuia, „într-un articol de Amelia Pavel publicat în nr.
171 al revistei Observator cultural din anul 2003 a fost semnalată prezenţa acestor lucrări în expoziţia „Victor Brauner.
La izvoarele operei” organizată în acelaşi an la Complexul Muzeal Judeţean Neamţ din Piatra Neamţ cu prilejul centenarului Victor Brauner, fără ca autoarea să semnaleze existenţa unor dubii legate de autenticitatea lucrărilor”.
De asemenea, expoziţia a fost organizată de Ministerul Culturii şi Cultelor, de Federaţia Comunităţilor Evreieşti din România, Comunitatea Evreilor din Piatra Neamţ şi Complexul muzeal judeţean Neamţ din Piatra Neamţ.
Lucrările din expoziţia de la MNAR cu titlul „Trei nuduri feminine”, „Heron din Alexandria”, şi „Compoziţie cu nud” au făcut parte din expoziţia menţionată şi reproducerea lor fotografică a fost publicată în volumul „Victor Brauner.
La izvoarele operei” avându-l autor pe Emil Nicolae, apărut la editura Hasefer în anul 2004, mai arată MNAR.
„În articole sau lucrări de specialitate apărute din anul 2003 până în prezent nu a fost pusă la îndoială autenticitatea lucrărilor prezente în expoziţie şi reproduse în volumul amintit”, scrie curatorul în comunicatul de presă.
În plus, „lucrarea intitulată „Trei nuduri feminine” are pe verso autentificarea olografă a unor personalităţi recunoscute în domeniul artei: Amelia Pavel (în anul 2001), Sarane Alexandrian (în anul 2003), Rodica Matei, Mircea Deac (în anul 2001).
Lucrarea „Cleopatra” a fost autentificată pe verso olograf de Amelia Pavel în anul 2000.
Lucrarea „Cimitir” a fost autentificată olograf de Lena (Elena) Constante în anul 1991 şi de Amelia Pavel în anul 1999.
Aceasta este reprodusă fotografic în lucrarea „Victor Brauner” apărută la editura Arc 2000 în anul 1999”.
Directorul MNAR face trimitere la experţi care au publicat lucrări despre opera lui Brauner:Ministrul Culturii, Raluca Turcan, a intervenit și ea în acest scandal, spunând că a solicitat o prezentare detaliată a colecţiilor şi documentelor privind exponatele Muzeului Naţional de Artă al României.
Aceasta a subliniat însă reținerea pe care o are față de substanța acuzațiilor recente și lasă de înțeles că, mai degrabă, ar fi vorba despre neînțelegeri mai vechi.
Contactat de HotNews, fostul premier Adrian Năstase a refuzat să discute pe această temă, cu precizarea că toate clarificările necesare vor fi oferite de Muzeul Național de Artă.