CFR Călători riscă să intre în incapacitate de plată. Traficul feroviar ar putea fi afectat.

Spread the love

  CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători.

Conform unui document publicat de CFR Călători, traficul feroviar ar putea fi paralizat, iar transportul feroviar de pasageri ar putea fi în pericol în condițiile în care compensația anuală pentru susținerea activității este una „insuficientă”, potrivit companiei.

 Anul trecut, pierderile operatorului feroviar de stat erau de peste 5 ori mai mari decât cele înregistrate în 2023.

Operatorul feroviar de stat beneficiază anual de compensațiii consistente pentru acoperirea pierderilor care să permită funcționarea.

 „Acordarea unei compensații pentru serviciul public sub nivelul anului 2024 reprezintă mai mult decat o provocare și ar putea conduce în final la apariția unui blocaj cu efecte nedorite asupra sistemului feroviar în integralitatea lui, cu atât mai mult cu cât unele modificări legislative sunt de natură a accentuată aceste dezechilibre, modificări care se suprapun peste diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 prin neasigurarea de către Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) a celor 12 rame aferente primului Contract de servicii publice licitat și adjudecat de CFR Călători, întârzierile în furnizare fiind semnificative”, se arată într-o postare pe site-ul societății feroviare, citate de Agerpres.

roCFR Călători susține că modificările legislative în zona facilităților de transport acordate în învățământul superior au condus la reducerea veniturilor obținute din facilitățile de călătorie acordate acestei categorii sociale, potrivit sursei citate.

 În concluzie, arată CFR Călători, este imperativ necesar ca valoarea compensației totale anuale cât și a compensației unitare aferente serviciului public în anul 2025 să nu aibă valori sub nivelul anului 2024.

„Avem convingerea că se vor găsi, in cel mai scurt timp posibil, căile de depășire a acestei situații astfel încât serviciul public să cunoască o îmbunătățire vizibilă și nicidecum o înrăutățire, cu atât mai mult cu cât in exploatarea comercială se regăsesc deja primele unități de material rulant modernizate/achiziționate în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență”, se precizează în punctul de vedere al CFR Călători.

Guvernul a aprobat, pe 22 mai, prin hotărâre, bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători „C.

F.

R.

Călători” – S.

A, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

În bugetul de venituri și cheltuieli pe 2025 al CFR Călători sunt prevăzute investiții de peste 790 milioane lei, în creștere cu circa 52% față de cele preliminate la sfârșitul anului 2024.

 „Societatea estimează venituri totale în valoare de peste 3,7 miliarde lei și cheltuieli totale în valoare de peste 3,6 miliarde lei, iar rezultatul brut programat pentru anul 2025 în valoare de 15 milioane lei”, preciza atunci Guvernul.

Din cauza vitezei reduse de deplasare și implicit a duratei extinse de circulație, călătoria cu trenul reprezintă o opțiune pentru tot mai puțini români, situație în care numărul de pasageri este în continuă scădere.

„În acest ritm, în câteva decenii nu vor mai exista trenuri de călători în România”, avertiza la începutul acestui an Asociația Pro Infrastructura.

În ianuarie 2025, CFR Călători a anulat 25% din trenuri, fără un anunț prealabil, potrivit sursei citate.

 

Lasă un răspuns