Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Cluj a aprobat proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026.
În elaborarea planului de școlarizare s-a ținut cont de criteriile generale, precum și de criteriile cu specific legislativ, demografic, geografic, economic și al relevanței.
Pentru anul școlar 2025-2026, ISJ Cluj a aprobat următoarele cifre de școlarizare:*Învățământul antepreșcolar: 152 de grupe, cu 12 grupe mai multe, față de anul școlar în curs*Învățământul preșcolar: 287 grupe cu Program Normal, 564 grupe cu Program Prelungit*Învățământul primar: 1586 clase, din care 344,22 clase pregătitoare, cu 106 clase mai multe, față de anul școlar în curs*Învățământul gimnazial:1094 clase, din care 280,48 clase a V-a, cu 14,98 clase mai multe față de anul școlar în curs și 6 clase cu Frecvență redusă, din care 1,33 clase a V-a.
„Este îmbucurător faptul că numărul prognozat al copiilor și al elevilor pentru anul școlar viitor este în creștere semnificativă, la toate clasele de început de ciclu, dar asta presupune și o reașezare a infrastructurii educaționale a unităților de învățământ preuniversitar pentru ca, în parteneriat cu autoritățile publice locale, să se găsească cele mai bune soluții de organizare a programului școlar, astfel încât să menținem standardele de calitate pe care beneficiarii sistemului de educație din județul Cluj le așteaptă”, a declarat Marinela Marc, inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Cluj.
Numărul claselor de liceu din județul Cluj a fost majorat semnificativ ca urmare a creșterii numărului elevilor din clasa a VIII-a, înscriși în anul școlar 2024-2025, respectiv 6.
125.
La aceștia se adaugă, în medie, 100 de elevi veniți din județele limitrofe, având în vedere anumite specializări existente doar în liceele vocaționale clujene și liniile de predare, inclusiv în limbile minorităților naționale.
Astfel, pentru învățământ liceal au fost alocate 250 clase a IX-a, cu 19 clase mai mult față de anul școlar în curs.
Aceste clase sunt repartizate astfel:*223 clase a IX-a cu predare în limba română (cu 20 clase mai multe față de anul școlar în curs), *2 clase a IX-a cu predare în limba germană, *25 clase a IX-a cu predare în limba maghiară.
Din punct de vedere al distribuției pe filiere, profiluri și specializări, ponderea claselor se prezintă astfel:*101,5 de clase învățământ liceal teoretic;*26,5 de clase învățământ liceal vocațional;*62 de clase învățământ liceal tehnologic (cu 7 clase mai mult față de anul școlar în curs);*60 de clase învățământ profesional și dual ( cu 6 clase mai mult față de anul școlar în curs)Conform planului de școlarizare pentru anul 2025-2026, au fost aprobate următoarele cifre de școlarizare pentru învățământul seral, cu frecvență redusă și postliceal:*Învățământ seral și învățământ cu frecvență redusă: 52 de clase seral, din care 2 clase a IX-a și 15 clase a XI-a; 5 clase cu Frecvență redusă, din care 1 clasă a IX-a;*Învățământ postliceal și de maiștri: 57 de clase învățământ postliceal, din care anul I-35 de clase (30 de clase la zi și 5 clase la seral); 11 clase de maiștri, din care anul I-5 clase ( 2 clase la zi și 3 clase la seral);*Învățământul special: 218 clase, cu 15 clase mai mult față de anul școlar în curs;*Cluburile sportive, cluburi și Palatul Copiilor Cluj: 8464 locuri, cu 80 de locuri mai mult, față de anul școlar în curs;*Pentru învățământul particular, unitățile de învățământ au propus 689 clase, cu 53 de clase mai mult față de anul școlar curent.
Planul privind cifra de școlarizare pentru anul 2025-5026 a fost realizat în urma analizării propunerilor venite din partea unităților de învățământ preuniversitar din județ, a solicitărilor agenților economici pentru clasele de învățământ tehnologic, profesional și dual, a promovabilității la examenul de bacalaureat și a datelor rezultate din chestionarea opțiunilor elevilor din clasele a VIII-a, privind continuarea studiilor în învățământul liceal sau profesional.
„Elaborarea Proiectului planului de școlarizare este cea mai importantă activitate de pregătire a anului școlar următor.
În funcție de numărul claselor aprobate pentru fiecare unitate de învățământ preuniversitar, se realizează proiectul de încadrare cu personal didactic și se publică lista posturilor vacante ce urmează a fi ocupate în cadrul etapelor de mișcare a personalului didactic, de asemenea, se comandă manuale școlare și se iau decizii organizatorice la nivelul unităților de învățământ”, a explicat inspectorul școlar general Marinela Marc (ISJ Cluj).
Potrivit criteriului demografic, datele statistice furnizate de Institutul de statistică privind evoluția demografică a populației cu vârsta cuprinsă între 0-18 ani, a densității acesteia, a componenței etnice, au constituit principalele referințe, iar, potrivit criteriului geografic, s-a urmărit accesul la educație al tuturor copiilor și elevilor, atât din mediul rural, cât și din mediul urban al județului, cu ofertă educațională pentru toate nivelele.
Raportat la criteriul economic, s-a urmărit ca specializările pentru nivel liceal, precum și calificările pentru învățământul profesional și dual să valorifice tradiția locală și potențialul de dezvoltare socio-economică din zonă, în scopul de a crește potențialul inserției socio-profesionale a absolvenților, în concordanță cu solicitările agenților economici, țintele de ocupare a pieței muncii și a acreditărilor pe care unitățile de învățământ le dețin.
Potrivit criteriului relevanței, având în vedere specificitatea județului s-au asigurat forme de învățământ și niveluri corespunzătoare și pentru învățământul copiilor cu cerințe educaționale speciale, pentru asigurarea solicitărilor unităților de învățământ liceal vocațional teologic, artistic și sportiv, precum și a solicitărilor pentru învățământul în limbile minorităților naționale maghiară și germană.
De asemenea, în vederea reducerii fenomenului de părăsire timpurie a școlii au fost prevăzute clase pentru învățământul seral, fără frecvență și organizarea programului „A doua șansă”, precum și clase pentru învățământul postliceal și școala de maiștri.
În egală măsură, ținând cont de numărul solicitărilor absolvenților de zece clase de liceu din promoțiile anterioare, absolvenților de stagii de practică și a absolvenților învățământului profesional din seria curentă și din seriile anterioare, s-au realizat propunerile pentru clasele de început de ciclu superior al liceului, clasa a XI-a seral, filiera tehnologică.
Citiți monitorulcj.
ro și pe Google NewsCITEȘTE ȘI:Copyright 2021 monitorulcj.
ro