Un număr de 56 de imobile proprietate privată aflate pe coridorul lucrărilor de reabilitare și electrificare a liniei de cale ferată Cluj-Episcopia Bihor vor fi expropriate.
Exproprieri suplimentare pentru modernizarea magistralei M 300 – Cluj-Episcopia Bihor-frontieră Ungaria.
Ministerul Transporturilor a publicat în transparență decizională proiectul de hotărâre de Guvern privind aprobarea declanşării procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată (56 de immobile-terenuri și construcții), a listei imobilelor proprietate publică a statului (2 imobile), precum și a listei imobilelor proprietate publică a unității administrativ – teritoriale (11 imobile), situate pe amplasamentul suplimentar care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional „Electrificarea şi reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor”, aflate pe raza unității administrativ-teritoriale Cluj-Napoca, județul Cluj, potrivit proiectului de act normativ publicat de Ministerul Transporturilor, citat de clubferoviar.
roSumele individuale estimate de către expropriator aferente despăgubirilor sunt în cuantum total de 50,3 milioane de lei, adică peste 10 milioane de euro.
Suma totală necesară pentru despăgubiri se alocă de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, potrivit Legii bugetului de stat pe anul 2024, nr.
421/2023, la capitolul 84.
01 „Transporturi”, titlul 60 „Proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR”.
Primele exproprieri pentru electrificarea liniei de cale ferată Cluj-Episcopia Bihor erau anunțate de Ministerul Transporturilor în toamna anului 2022.
În cadrul acestei prime etape, au fost afectate 2.
311 imobile (terenuri cu sau fără construcții), din care 96 de imobile construcții (clădiri) în suprafață totală de 16.
213 mp.
Ulterior, în mai 2023, CFR SA solicita sprijin administrației locale din Cluj-Napoca pentru declanșarea procedurii de expropriere a imobilelor aflate pe coridorul de expropriere din localitățile Cluj-Napoca, Baciu, Gârbău, Aghireșu, Izvoru Crișului, Huedin, Poieni, Ciucea și Negreni – județul Cluj.
Proiectul vizează electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor şi presupune realizarea unei infrastructuri ce va permite viteze maxime cuprinse între 100 km/h şi 160 km/h, ceea ce va reduce major durata parcurgerii distanței între cele două orașe reședințe de județ.
Electrificarea şi reabilitarea tronsonului de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor conduce la realizarea unei infrastructuri feroviare optimizate.
Traseul de cale ferată proiectat se va desfăşura în general pe actualul tronson de cale ferată existent, cu excepţia unor zone în care este necesară mărirea razelor curbelor în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de circulaţie şi asigurării parametrilor pentru circulaţia cu viteză sporită.
Prin proiect se realizează 18.
0 km de linie dublă nouă.
Se desfiinţează trecerile la nivel care nu respectă reglementările şi se realizează pasaje denivelate.