Cluj-Napoca a devenit sâmbătă seară centrul unei dezbateri esențiale pentru viitorul culturii nocturne din România.
Lights On Romania i-a invitat pe pasionații de artă la Culture of Nightlife Conference, un eveniment care va explora cum viața culturală de noapte poate transforma orașele, aducând energie, diversitate și oportunități de dezvoltare.
Cu o doză de inspirație de pe cele mai vibrante scene europene, evenimentul a deschis noi perspective asupra rolului pe care cultura nocturnă îl joacă în creșterea unei comunități urbane active și sustenabile.
Dincolo de kebab, cluburi, striptease și cazinouri, ce fel de cultură există noaptea în România? Ce există în alte orașe din lume? Ce mecanisme afectează viața de noapte a României, care sunt beneficiile unei vieți culturale depășite de ora 22:00 și cum s-au adaptat marile orașe ale lumii la un ciclu aparent neîntrerupt fără a perturba liniștea locuitorilor cărora noaptea este destinată somnului? Pornind de la premisa #CultureDoesntSleep, Culture of Nightlife Conference este un eveniment care își propune să schimbe percepțiile despre cultură, momentele optime și modul în care poate fi consumată.
„Este prima conferință care începe la ora 22 și se termină după miezul nopții.
Scopul acestei întâlniri și scopul acestui demers este în primul rând de a înțelege ce înseamnă cultura vieții de noapte, cum există ea în afara granițelor României, care sunt limitările ei în alte orașe și putem face asta aducând în fața voastră experți de talie globală care vorbesc cu decidenții pentru a schimba elemente ici și colo”, a declarat Andi Daiszler, fondatorul Lights On.
Printre invitați s-a numărat și Freek Wallagh, care a fost ales Nachtburgemeester (primarul de noapte) la Amsterdam.
Absolvent al Facultății de Științe Politice a Universității din Amsterdam.
La 26 de ani, Freek combină talentul unui poet activist și al unui politolog cu organizarea de evenimente.
Freek Wallagh și-a început cariera ca poet, dar a ales locuri neconvenționale pentru promovare, cum ar fi squat-urile și petrecerile ilegale din oraș.
Freek este un fervent susținător al vieții de noapte și consideră că aceasta este adesea trecută cu vederea, făcând astfel campanie pentru aprecierea acesteia.
În Amsterdam, el oferă o platformă pentru tinerii artiști și sprijină comunitatea krakersscene.
„Există multă incluziune culturală a tinerilor pe care o apreciez.
Cred că dacă compari la Amsterdam, Amsterdam a fost sub o înfățișare grea de gentrificare în ultimii câțiva ani și cred că ceea ce puteți vedea inclus în acest proces, din fericire, nu a ajuns încă la acel punct, așa cum a ajuns în Amsterdam.
În Amsterdam este mult turism, ceea ce este atât un avantaj, cât și un dezavantaj, așa că sper să pot picta o imagine a orașului meu atât de colorat încât niciunul dintre voi nu simte nevoia să îl viziteze.
Îmi place foarte mult Clujul.
Este incomod într-un anumit sens, dar la celălalt capăt al zilei, toți suntem orașe conectate.
Deci ceea ce se întâmplă în Amsterdam afectează Clujul, ceea ce se întâmplă în Cluj afectează Amsterdamul, și de aceea sunt foarte mândru că mă întorc aici în România pentru că suntem mai conectați decât avem tendința de a crede”, a declarat Freek Wallagh.
Freek Wallagh a vorbit și despre Nightlife Care Network oferă îngrijire medicală gratuită cetățenilor care lucrează noaptea.
Proiectul s-a confruntat cu dificultăți în a ține companiile de asigurări departe, pentru a preveni costurile mari și stigmatizarea pacienților.
În schimb, rețeaua își propune să ofere un spațiu lipsit de judecăți, unde oamenii pot discuta despre subiecte sensibile precum BTS-uri, consum de droguri, singurătate și dependență.
„Am început Nightlife Care Network care este acolo pentru a oferi asistență medicală gratuită pentru noapte cetățeni, așa că a fost o luptă să găsim o modalitate de a ține companiile de asigurări departe de asta, pentru că atunci când companiile de asigurări încep să se implice, atunci este foarte scump și nu pentru noi, ci pentru pacient, dar și construit pe ideea că există încă mult stigmat și trebuie să creăm un dialog deschis adulților despre probleme precum bolile cu transmitere sexuală, despre consumul de droguri, despre singurătate și dependență, și dacă nu poți face asta într-un mediu care se simte ca un steril, clasă elegantă, nimeni nu vrea să fie ceea ce se numește interiorizat, nimeni nu vrea să se simtă ca un pacient, vrea să se simtă ca un doctor mare, așa că eu sunt foarte mândru de asta și sunt foarte mândru că începe să funcționeze destul de bine, avem orele de consultație în fiecare săptămână, sunt sigur că nu ați știut, și da, așa că sunt foarte mândru de asta”, a adăugat Freek.
Freek are o relație tensionată cu oficialii orașului din cauza unui dezacord.
Primarul dorește să înlăture ferestrele din districtul roșu, iar lucrătorii sexuali și sindicatele le-au cerut primarului de noapte să se opună acestei măsuri.
Cu toate acestea, echipa lui Freek Wallagh colaborează cu orașul pentru a acoperi lacunele din politicile publice și pentru a crea soluții concrete.
El este mândru de independența lor față de administrația orașului, ceea ce le permite să lucreze pentru toți, inclusiv pentru grupurile care nu sunt bine reprezentate de administrația locală.
Această independență poate fi atât un avantaj, cât și un dezavantaj.
Cu studii de compoziţie muzicală la Universitatea Quilmes din Buenos Aires (Argentina), Leonardo Bettinelli este un artist polivalent, cu o activitate susţinută ca performer, compozitor de muzică experimentală şi creator multimedia.
În 2012 a creat „Circus Lumineszenz”, un proiect artistic cu o misiune educațională, culturală și estetică.
Colectivul realizează instalaţii multimedia interactive care sunt prezentate în școli, muzee, instituții diverse și festivaluri din Austria, dar şi din alte ţări europene, sud-americane sau africane.
Obiectivul „Circus Lumineszenz” este promovarea abilităţilor creative ale publicului tânăr.
De asemenea, Leo Bettinelli este și directorul festivalului de lumini din parcul natural Blockheide Leuchtet.
În cadrul festivalului, artiști și muzicieni regionali, naționali și internaționali creează o ambianță unică în zona Blockheide, care are o suprafață de câteva hectare.
Artă contemporană, încorporată în natură, pentru uimire, pentru experimentare și pentru introspecție.
Festivalul atrage atât public local, cât și urban, mulți venind din orașe pentru a participa la eveniment.
Deși interesul pentru artă și cultură în zonă a crescut, impactul asupra scenei culturale locale este încă limitat.
Organizatorii nu își propun să schimbe scena culturală locală, ci să creeze un spațiu semnificativ pentru artă.
„Ei bine, festivalul se întâmplă într-un parc natural, care este într-un fel o zonă cu adevărat conservată.
Pentru noi, spunem o poveste foarte interesantă de abstractizare și contemplare în acest parc.
Suntem foarte conștienți că folosim și un spațiu natural în același timp, așa că suntem foarte conștienți de ceea ce facem acolo și să putem interacționa cu natura cât mai puțin posibil în așa fel încât să aibă grijă de ea foarte bine.
Unul dintre obiectivele principale ale festivalului este de a aduce oamenilor posibilitatea de a face o experiență cu mediul natural fără a-l modifica, și de a putea respecta natura, de a învăța să respectăm natura cât de mult putem, ceea ce am pierdut puțin.
Din păcate, oamenii vin și nu au lumini de ghidare de la început, cu excepția lucrărilor luminoase, dacă îmi amintesc bine, iar piesele pe care le îngrijești luminează o potecă în tot parcul”, a declarat Leo Bettinelli.
Bettinelli a vorbit despre scena culturii nocturne din Austria, remarcând că este destul de vibrantă în Viena.
Totuși deși există similarități cu viața din Berlin, scena din Viena este relativ bine stabilită și nu se schimbă rapid.
Fishbain a călătorit mult în perioada tinereții, vizitând Filipine, India, Australia și Japonia.
Artistul a declarat că Norvegia este cunoscută pentru iernile întunecate, cu puțină lumină naturală.
El a glumit că lipsa soarelui îi poate face pe oameni să se simtă izolați și să aibă nevoie de terapie.
Pentru a face față întunericului, norvegienii recomandă să consume pește de două ori pe săptămână.
În ciuda acestor provocări, Norvegia are o istorie și o cultură bogată.
El a remarcat faptul că Oslo, capitala Norvegiei, este agitată, dar nu la fel de vibrantă ca orașele din România.
Vremea din Norvegia face ca orașele mici să pară izolate, în timp ce România este mai animată datorită climatului cald.
Spre deosebire de străzile liniștite din Norvegia noaptea, orașele românești sunt pline de viață.
De exemplu, spre deosebire de alte țări, Norvegia are o cultură nocturnă restricționată din cauza problemelor legate de alcool.
Pentru a cumpăra alcool, trebuie să mergi la un magazin controlat de stat numit „Monopoly”.
Majoritatea locurilor se închid la ora 1 în timpul săptămânii și la ora 3 în weekenduri, având măsuri stricte de control.
În ciuda restricțiilor, Norvegia are o cultură nocturnă unică în timpul iernii, distinctă de lunile de vară.
Iarna, oamenii se adună în interior pentru petreceri, de obicei organizate în weekend.
Aceste evenimente pot fi intense și solicitante, dar oferă norvegienilor ocazia să se bucure de viață într-un mod diferit.
Alessandro Lupi menționează că lucrează adesea cu întunericul la fel de mult ca și cu lumina.
Preferă să creeze în orele liniștite ale nopții, când majoritatea oamenilor dorm, deoarece acest timp îi permite să se concentreze fără interferențe sau stres.
Artistul consideră că lumea plină de distrageri necesită momente de calm și liniște pentru a stimula creativitatea.
El atribuie efectele liniștitoare ale nopții spațiului crescut pentru imaginație.
Își amintește că nu a fost niciodată speriat de întuneric în copilărie, ceea ce i-a permis să-și exploreze liber imaginația.
De asemenea, notează că în întuneric total există întotdeauna o sursă de lumină, chiar și în vise, ajutându-ne să înțelegem acțiunile noastre.
De asemenea, realitatea este adesea simplificată în concepte binare, de exemplu alb/negru, bine/rău, dar această abordare poate induce în eroare, deoarece realitatea este complexă și nuanțată.
Sustenabilitatea este un aspect important al operei artistului.
Instalația „Fragments of Reality” se bazează pe lumina naturală, ceea ce înseamnă că aspectul său se schimbă în funcție de condițiile meteorologice, cum ar fi lumina soarelui, vântul și temperatura.
Aceasta face ca fiecare experiență să fie unică.
Această instalație specifică, amplasată pe strada Emmanuel de Marton, nu este afectată de aceleași politici ca alte opere.
Ea există într-o stare de flux, schimbându-se odată cu lumina naturală și împrejurimile.
Artistul vede această instalație ca o reflecție a realității, care nu este niciodată constantă.
Alessandro Lupi a observat că dezvoltarea comunității și crearea de lucruri noi sunt priorități majore.
Totuși, notează că Berlinul s-a schimbat, iar gentrificarea, chiriile mari și controlul autorităților fac mai dificilă inițierea unor proiecte noi.
Aceste schimbări au determinat mulți artiști să părăsească orașul.
Gentrificarea nu afectează doar Berlinul, ci și alte orașe precum Barcelona și Milano.
Aristul a menționat că, de obicei, un nou proiect sau club devine popular la început, dar odată ce devine la modă, își pierde farmecul autentic.
Proiectul Midnight Culture a fost derulat de către Asociația Daisler, în parteneriat cu Zebel Design Fishbain din Norvegia.
Valoarea totală eligibilă a inițiativei bilaterale este de 650.
865,00 lei, din care valoarea totală a sprijinului financiar nerambursabil din grant-uri SEE este de 619.
705,00 lei.
Inițiativă bilaterală implementată de Unitatea de Management a Proiectului din cadrul Ministerului Culturii, în calitate de Operator al Programului RO-CULTURA, în parteneriat cu Artă și Cultură din Norvegia, în calitate de partener de Program, și finanțată cu sprijinul Granturilor SEE și Norvegiene 2014 – 2021 prin Fondul Național Bilateral, gestionat de Punctul Național de Contact din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene.