**A fost atribuit cel mai scump contract de infrastructură rutieră din România**
**Secțiunea Poarta Sălajului – Zalău și Zalău – Nușfalău a Autostrăzii Transilvania (A3)**
Pe 1 noiembrie 2024, a fost atribuit cel mai scump contract de infrastructură rutieră din România pentru secțiunea Poarta Sălajului – Zalău și Zalău – Nușfalău de pe Autostrada Transilvania. Acest contract are o valoare de 6,62 miliarde de lei (fără TVA) și include construcția tunelului Meseș, cel mai lung tunel de pe o autostradă din România[1-4).
**Constructorul**
Proiectarea și execuția secțiunilor Poarta Sălajului – Zalău și Zalău – Nușfalău a fost atribuită asocierii de firme turcești Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS – Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS[1-4).
**Tunelul Meseș**
Tunelul Meseș, cu o lungime de 2,89 km, este format din două galerii unidirecționale care împreună totalizează 5,78 km. Acest tunel va fi proiectat la o viteză de 120 km/h și va asigura traversarea munților Meseș, în apropiere de orașul Zalău[1-4).
**Construcții adiționale**
Contractul prevede inclusiv construcția a 65 de viaducte, poduri și pasaje, în lungime totală de aproximativ 13 km. Procedura pentru semnarea contractului, finanțat prin Programul Transport, va putea începe în termen de 10 zile, dacă nu vor fi depuse contestații[1-4).
**Tărirea procedurii**
Doar doi ofertanți (Makyol și UMB) au mai rămas la finalul lunii trecute în cursa pentru realizarea secțiunii Poarta Sălajului-Nușfalău, din cei șapte ofertanți interesați de realizarea segmentului cu tunelul Meseș de pe A3, în august 2023. Procedura de atribuire a contractului a fost lungă, cu șapte oferte depuse și mai bine de un an de la lansarea inițială a proiectului în noiembrie 2020[1-4).
**Construcția în 78 de luni**
Construcția celor două secțiuni, cu o lungime totală de 41 km, trebuie finalizată în 78 de luni (18 luni proiectare, 60 de luni execuție). Asocierea de firme turcești care a câștigat contractul are la dispoziție acest interval pentru finalizarea proiectului[1-4).
**Sursa finanțării**
Valoarea estimată a contractului este de 6,62 miliarde lei, fără TVA, iar sursa finanțării este asigurată din fonduri europene nerambursabile prin Programul