**Cârtițele pentru metroul din Cluj-Napoca au plecat din China**
Primarul Emil Boc a anunțat că „cârtițele” care vor săpa tunelurile pentru metroul din Cluj-Napoca au plecat din China și se îndreaptă spre portul Constanța. În timp ce aceste mașini de forat tuneluri (TBM) se află în călătories, lucrările continuă în teren pentru pregătirea stațiilor unde ele vor trebui să intre sub pământ.
**Stadiul lucrărilor**
– **Plecare din China**: „Cârtițele au plecat din China, asta ne-a spus antreprenorul. Antreprenorul este acum cel care trebuie să ne prezinte timpul în care ele sosesc. Evident, va fi făcută cunoscută aceasta traiectorie și când vor ajunge în portul Constanța. Sper ca antreprenorul să iasă cât mai repede să ne spună, pentru că este atributul lui să ne precizeze exact unde sunt. Cert este că ele au plecat din China, acolo unde au fost construite pentru a putea realiza metroul de la Cluj”, a declarat primarul Emil Boc.
– **Pregătirea stațiilor**: „Între timp, noi nu stăm, pentru că ele când ajung trebuie să și intre în pământ, după asamblare. Pentru asta, trebuie să ai stațiile pregătite să intre, să ai pereții aceia mulați care trebuie să fie efectuați și se lucrează acum la pregătirea stațiilor acolo unde trebuie să intre. Este o treabă în lucru”, a spus edilul.
**TBM-urile**
TBM-urile (Tunnel Boring Machines) sunt utilaje de mare capacitate folosite pentru săparea tunelurilor subterane. Aceste echipamente sunt utilizate în mod obișnuit pentru construcția de tuneluri de mare lungime destinate transportului rutier, feroviar, metroului sau conductelor de apă și canalizare.
**Proiectul metroului din Cluj**
Proiectul metroului din Cluj constă în proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a unei linii de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca. Acesta va fi cel mai mare proiect de infrastructură din ultimii 30 de ani, având o lungime de 21,03 km și 19 stații, cu o capacitate de transport nominală/maximă de 15.200/21.600 pasageri/oră și sens.
**Cârtițele detalii**
– **Cârtițele au un diametru de 6,35 metri și un preț de circa 15 milioane de dolari fiecare.
– **Contractul de proiectare și execuție a lucrărilor la metrou a fost semnat în 25 mai 2023 cu Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S., Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia, Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A.