Primul tren nou Alstom, din cele 37 de trenuri electrice care vor oferi servicii publice de transport feroviar, cu rute prin județul Cluj, va intra în circulație de la mijlocul lunii noiembrie.
În prima parte a anului viitor, alte 11 trenuri vor ajunge în România și vor intra în circulație pe principalele trasee feroviare din țară.
Primul tren din garnitura de trenuri electrice RE-IR1 Alstom Coradia va intra pe ruta de circulaţie Bucureşti Nord-Ploieşti Vest-staţiunile de pe Valea Prahovei-Braşov, din 15 noiembrie 2024.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a publicat în transparenţă decizională proiectul de decizie a preşedintelui ARF pentru aprobarea încheierii primului act adițional la contractul de servicii publice atribuit CFR Călători, în vederea intrării în operare a primului tren din cele 37 de trenuri electrice.
Ulterior, în prima parte a anului 2025, pe măsură ce restul de 11 trenuri vor intra în parcul ARF şi predate spre operare CFR Călători în acest contract de servicii publice, trenurile electrice RE-IR1 Alstom Coradia vor circula pe toate rutele din contract: Bucureşti – Constanţa; Bucureşti – Craiova; Bucureşti – Ploieşti – Braşov – Sighişoara – Alba Iulia – Deva – Arad – Timişoara; Bucureşti – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Timişoara – Arad; Bucureşti – Craiova – Târgu Jiu – Deva.
Celelalte 25 de trenuri electrice RE-IR1 Alstom Coradia vor intra în circulaţie în 2025, inclusiv pe rutele din Cluj:Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Iaşi; Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Suceava; Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Brăila – Galaţi; Iaşi – Suceava – Dej – Cluj Napoca; Bucureşti – Ploieşti – Braşov – Sighişoara – Cluj Napoca; Braşov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bistriţa – Cluj Napoca; Bucureşti – Ploieşti – Braşov; Cluj Napoca – Alba Iulia – Deva – Arad – Timişoara.
Viteza maximă de rulare a ramelor electrice este 160 km/h, acestea fiind compuse din şase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere şi patru vagoane intermediare) şi asigură 351 locuri pe scaune.
Contractul a fost semnat în urmă cu doi ani, însă din cauza tergiversărilor primul tren electric a fost livrat pentru teste abia în iarna anului trecut.
Însă, trenul electric adus din Polonia la începutul lunii decembrie 2023, s-a defectat la primele probe: a făcut scurt circuit, la probele de la Făureni.
Potrivit reprezentanților Autorității pentru Reformă Feroviară, trenul nu a luat foc, însă a fost nevoie de înlocuirea întregii instalații de alimentare și aducerea uneia noi din Polonia.
Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la 2,42 miliarde lei, fără TVA.