Potrivit asigurărilor oferite de primarul Clujului, Emil Boc, prin semnarea actului adițional la contractul metroului sunt prevăzute multiple surse de finanțare: atât fondurile de 300 de milioane de euro, prevăzute prin PNRR, care rămân în vigoare, cât și asigurarea finanțării prin intermediul obligațiunilor verzi.
Mai mult, noile prevederi agreate de Primăria Cluj-Napoca împreună cu Guvernul României și Ministerul Finanțelor permit o finanțare de durată, până la implementarea integrală a proiectului, adică până în anul 2031.
„Am încheiat un act adițional, pe lângă contractul de finanțare existent, care este în vigoare și valabil, și care completează sursa de finanțare a metroului.
Acest act adițional spune trei lucruri: *Finanțarea din PNRR se menține.
Astfel, toți cei care spun astăzi că finanțarea prin Planul Național de Redresare și Reziliență este pierdută, mint.
Adică prin actul adițional este confirmat că finanțarea din PNRR o avem în continuare, în conformitate cu legislația în vigoare.
*Introducem un nou instrument de finanțare pentru metrou, și anume finanțarea proiectului din obligațiuni verzi, pe lângă finanțarea din PNRR.
Obligațiunile verzi reprezintă acel tip de instrument financiar pe care Guvernul României, prin Ministerul Finanțelor îl are la dispoziție, adică de a atrage de pe piața europeană bani pentru finanțarea unor tipuri de proiecte.
Prin acest instrument pot fi finanțate proiecte ce sunt menționate în mod expres în ordonanța ce vizează obligațiunile verzi, și anume: metrou, căi ferate, reabilitarea energetică a clădirilor, adică acele proiecte ce contribuie la decarbonizare, la un mediu mai puțin poluant în România.
*Cel de-al treilea aspect al actului adițional constă în menționarea că asigurarea finanțării din împrumuturile contractate de România din emisiunile de obligațiuni verzi se va realiza pe întreaga perioadă de implementare a proiectului, iar nu pentru perdioadă determinată de timp.
Avem o sursă de finanțare certă a metroului, până la sfârșitul perioadei de implementare, adică până în 2031”, a declarat, joi, primarul Emil Boc în cadrul unei intervenții radio locale.
În cadrul vizitei făcute, sâmbătă, la Institutul de Cercetare în Inteligență Artificală al Universității Tehnice din Cluj-Napoca, premierul Marcel Ciolacu a declarat că deși există anumite îngrijorări privind sursa de finanțare a proiectului metroului din Cluj, investiția va continua.
Astfel, legislația a fost adaptată pentru a permite finanțarea metroului din Cluj prin intermediul oportunităților de finanțare pentru proiecte verzi.
În cadrul unei conferințe de presă susținute la începutul săptămânii, edilul Emil Boc a anunțat că Primăria Cluj-Napoca a încheiat un act adițional la contractul de finanțare pentru metrou ce prevede pe lângă finanțarea din PNRR și finanțarea din obligațiuni verzi pentru metroul din Cluj.
Contractul pentru realizarea metroului din Cluj a fost semnat în 25 mai 2023.
Este vorba de cel mai mare contract din sectorul transporturilor parafat în ultimii ani, cu o valoare de 9 miliarde lei, din care 1,5 miliarde lei fonduri din PNRR.
Constructor este Asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada.
Termenul de realizare este de 8 ani, și cuprinde 12 luni pentru etapa de proiectare și 7 ani pentru execuția lucrărilor.
Astfel, metroul din Cluj ar putea fi realizat până în 2031, potrivit asigurărilor oferite de administrația locală.
Primele stații ale metroului vor cuprinde zone de pe direcția strada Câmpului – Sopor (stațiile Sf.
Maria – Europa Unită – 7,5 km).
Ulterior, lucrărilor vor continua cu tronsoanele Florești – Sf.
Maria și Mărăști – Muncii (10 stații, un depou) – 12,6 km.
Lucrările în teren la metroul din Cluj, cel mai mare proiect de infrastructură din ultimii 30 de ani, au început în iunie 2024.
/documente/stories//2024/09/26/66f527f8337e9_66f02209b5ca9_657194333353a_licitatia-pentru-contractul-de-supervizare-a-lucrarilor-la-metrou-a-fost-prelungita.jpeg” />