Metroul din Cluj are o nouă finanțare. Emil Boc: „Această nouă sursă de finanțare acoperă cheltuielile prezente și viitoare”

Spread the love

  Metroul din Cluj are o nouă finanțare, după ce ar fi pierdut 300 de milioane de euro din PNRR.

 Potrivit primarului Emil Boc, luni, 23 septembrie, a fost un act adițional la contractul de finanțare pentru metrou.

Astfel, pe lângă finanțarea din PNRR, metroul va avea finanțarea din obligațiuni verzi.

„Ieri (23 septembrie – n.

red.

) am semnat împreună cu domnul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, un act adițional la contractul de finanțare pentru metrou.

Astfel, pe lângă finanțarea din PNRR, avem finanțarea din obligațiuni verzi.

Din obligațiuni sunt acoperite cheltuieli de 2 miliarde de euro.

Această nouă sursă de finanțare acoperă cheltuielile prezente și viitoare.

Cea din PNRR este menținută.

Scrie în contract.

Ea există.

Pe lângă ea, avem și pentru prezent, adică contractul până în 29 decembrie 2026, finanțare.

Vreau să mulțumesc public domnilor miniștri Boloș și Grindeanu, dar și domnilor Ciucă și Ciolacu.

Toți au fost parte a soluției și nu a problemelor (…) Proiectul are bani.

Se lucrează la mutarea utilităților, apoi se vor face stațiile metroului.

Banii nu sunt pierduți”, a declarat Emil Boc.

Cadrul obligațiunilor verzi suverane al României evidențiază angajamentele țării noastre, agenda actuală de mediu, precum și planurile de finanțare verde.

Acesta enumeră proiectele eligibile care pot fi finanțate prin emiterea de obligațiuni verzi și categoriile de activități asociate cu beneficii pentru mediu.

Printre proiectele etichetate ca verzi sunt incluse cele legate de producția de energie regenerabilă, eficiența energetică, prevenirea și controlul poluării, transportul curat, gestionarea sustenabilă a apei și a apelor uzate, adaptarea la schimbările climatice, clădirile verzi și gestionarea durabilă din punct de vedere ecologic a resurselor naturale vii și a utilizării terenurilor.

Printre cele mai importante proiecte verzi eligibile pentru finanțare se numără dezvoltarea rețelei de transport cu metroul în orașele București și Cluj-Napoca, electrificarea căii ferate pentru a asigura servicii feroviare integral electrice în principalele zone urbane din România (reședințe de județ și alte orașe cu peste 50.

000 de locuitori), reabilitarea liniilor de apărare existente în conformitate cu Directiva UE privind inundațiile și Strategia națională de management al riscului de inundații, creșterea eficienței energetice a fondului de clădiri și înființarea de noi zone de păduri urbane.

Contractul pentru realizarea metroului din Cluj a fost semnat în mai 2023, cu asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada.

 Este vorba de cel mai mare contract din sectorul transporturilor parafat în ultimii ani, cu o valoare de  9 miliarde lei, din care 1,5 miliarde lei fonduri din PNRR.

Termenul de realizare este de 8 ani, și cuprinde 12 luni pentru etapa de proiectare și 7 ani pentru execuția lucrărilor.

 „Noi avem contractul de finanțare semnat, este valabil.

În mod evident, banii din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) sunt doar o mică parte din costul metroului.

 De când am început acest proiect am lucrat și continuăm să lucrăm la sursele care să continue să asigure finanțarea până în 2031, în condițiile în care fondurile din PNRR sunt valabile doar până în 2026.

 Nu mă pot referi la toate aspectele tehnice, pentru că momentan sunt în lucru.

Dar, repet: Acest proiect este în picioare.

Vine momentul adevărului, care nu este departe”, a adăugat edilul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc.

 Edilul Clujului s-a referit și la lucrările ce se vor derula în teren după ce „cârtițele” vor ajunge la Cluj-Napoca pentru săpături în subteran.

„Acest moment al adevărului cuprinde două etape.

Vin sau nu în această toamnă „cârtițele” care trebuie să facă tunelurile pentru metrou?! Acesta este un prim aspect.

Dacă nu vin, atunci cei care spun că nu se face metroul din Cluj să aibă dreptate.

 Al doilea aspect.

Intră sau nu în subteran aceste „cârtițe” pentru a face metroul?! Odată intrate în subteran, cel două TBM-uri vor ieși după finalizarea tunelurilor.

 Proiectul metroului nu se referă doar la prima etapă a lucrărilor.

Toate etapele pentru realizarea metroului din Cluj vor fi implementate, în condițiile în care proiectul are nevoie de o finanțare integrală, nu doar parțială.

Astfel încât finanțarea trebuie să fie asigurată din mai multe surse de finanțare.

 Până la urmă, este vorba de un obiectiv de interes național, care este tratat cu maximă seriozitate de autoritățile statului român, indiferent de partide și culoare politică”, a explicat Emil Boc.

 Cele două TBM-uri vor ajunge la Cluj în perioada octombrie-noiembrie, potrivit contractului, pentru săpături în subteran.

 Citiți monitorulcj.

ro și pe Google NewsCITEȘTE ȘI:Copyright 2021 monitorulcj.

ro

Lasă un răspuns