Aproximativ 1 milion de români vor beneficia de cea de-a doua etapă a recalculării pensiilor, numită și „mica recalculare”, care începe după data de 1 septembrie.
Ce acte sunt necesare pentru majoarea pensiei și cine poate beneficia de valorificarea veniturilor nepermanente?Potrivit reprezentanților Casei Județene de Pensii Cluj, pentru pensionarii care au depuse la dosarul de pensii adeverințe ce atestă veniturile nepermanente (prime, sporuri, acord global, al 13-lea salariu), recalcularea se va face din oficiu.
Cei care nu au adeverințele depuse vor trebui să le prezinte.
Recalcularea se va face pentru toți cei care vin cu adeverințe după data de 31 august, pe principiile Legii 360/2023, cu valorificarea veniturilor nepermanente, dar cu data de 1 a lunii următoare depunerii cererii.
Cei care vor să beneficieze de mai mulți bani la pensie trebuie să depună la dosar documente care să ateste că au beneficiat de venituri nepermanente.
„Mica recalculare va începe după 1 septembrie, ceea ce presupune recalcularea pensiilor aflate în plată prin valorificarea veniturilor nepermanente, venituri nepermanente care până la data de 1 august 2024 nu au fost avute în vedere la calculul pensiei.
Este vorba de veniturile nepermanente care au fost plătite din fondul de salarii și asupra cărora s-a datorat contribuția de asigurări sociale de stat.
Aceste venituri pot fi dovedite prin adeverințe.
Ele nu au fost înscrise în carnetele de muncă, fiind venituri nepermanente”, a explicat Mariana Nicoleta Sălciuan, directorul executiv al Casei Județene de Pensii (CJP) Cluj, în cadrul unei conferințe de presă.
Beneficiarii de prestații trebuie să prezinte adeverințe pe baza cărora veniturile nepermanente vor fi valorificate.
Adeverințele necesare sunt reprezentate de Anexa 6 la Legea 360/2023 privind sistemul public de pensii sau de Anexa la Ordinul 487/2021.
Beneficiarii care dețin documente suplimentare relevante pentru recalcularea pensiei, care nu au fost luate în considerare, trebuie să prezinte la Casa Județeană de Pensii Cluj actele de care dispun.
„Adeverința pe care trebuie să o prezinte oricare dintre beneficiarii de prestații este Anexa 6 la Legea 360/2023 privind sistemul public de pensii sau până la apariția acestei legi, am avut Anexa la Ordinul 487/2021, prin care s-a demarat procedura de evaluare a dosarelor de pensie în vederea recalculării.
De reținut faptul că cei care au la dosarele de pensie depuse adeverințe anterior lunii iunie 2021, anterior datei apariției Legii 360/2023, dacă acele adeverințe conțin elementele necesare și sunt prevăzute de anexele de care aminteam, nu trebuie să mai aducă alte adeverințe.
Adeverințele care sunt la dosarele de pensie se valorifică din oficiu, prin valorificarea acestor elemente.
Cei care nu au adeverințele depuse vor trebui să le aducă.
Recalcularea se va face pentru toți cei care vin cu adeverințe după data de 31 august, pe principiile Legii 360/2023, cu valorificarea veniturilor nepermanente, dar cu data de 1 a lunii următoare depunerii cererii.
Într-adevăr, fiecare din cei care știu că au beneficiat de venituri nepermanente trebuie să se adreseze foștilor angajatori, în situația în care aceștia nu mai există, deținătorilor legali de arhivă.
Presupune niște costuri.
Costurile sunt stabilite de fiecare entitate în mod individual și separat, conform prevederilor Legii 16/1996 a arhivelor naționale.
De altfel, nu demult Legea arhivelor a fost modificată, prin faptul că sarcina stabilirii tarifelor pentru aceste servicii pe care le prestează deținătorii legali de arhivă, revine în sarcina celor de la Arhivele Naționale”, a adăugat directorul CJP Cluj, Mariana Sălciuan.
Astfel, în cazul în care angajatorul este încă în activitate, acesta are obligația să elibereze adeverința solicitată, deși sunt situații în care angajatorii și-au predat fondul arhivistic la firmele operatorilor economici privați de arhivă.
În cazul în care beneficiarii nu știu cine deține documentația necesară, atunci se pot adresa Arhivelor Naționale.
Recent, Blocul Naţional Sindical (BNS) a solicitat Arhivelor Naţionale consultări urgente pentru stabilirea unor tarife accesibile pensionarilor.
De exemplu, tariful pentru obţinerea unei adeverinţe cu veniturile realizate pe o perioadă de 25 de ani poate depăşi 2.
800 lei.
*Tarif administrativ fix = 101 lei*Tarif cercetare 81 lei /an x 25 ani = 2.
025 lei*Tarif eliberare certificat venituri = 27 lei/an x 25 ani= 675 lei*Total = 2.
801 lei fără TVA„Cei mai afectaţi vor fi însă, pensionarii care câştigă doar pensia minimă socială de 1.
283 lei.
Concret, peste 1,1 milioane de români vor fi puşi într-o situaţie extrem de dificilă întrucât situaţia financiară în care se află nu le permite să facă demersurile necesare pentru obţinerea adeverinţelor de vechime”, potrivit Blocului Național Sindical.
Potrivit sursei citate, dacă un pensionar din cinci ar plăti această sumă medie pentru accesarea documentelor de vechime, se poate discuta la nivel naţional de o afacere de jumătate de miliard de euro.
Citiți monitorulcj.
ro și pe Google NewsCITEȘTE ȘI:Copyright 2021 monitorulcj.
ro