Estimările optimiste pentru modernizarea liniei feroviare Poieni-Aghireșu, de pe ruta Cluj-Oradea, „la pachet” cu veștile proaste. Asociația Pro Infrastructura: „Oamenii abia acum află că li se dărâmă gara”.

Spread the love

  Dacă în mai 2024, lucrările de modernizare a liniei feroviare Aghireșu–Poieni, de pe ruta Cluj-Oradea, înregistrau un ritm modest, reprezentanții Asociației Pro Infrastructura anunță că sunt șanse bune ca lucrările de modernizare de pe cel de-al doilea segment al lucrărilor finanțate prin PNRR să fie încheiate în 2026.

În schimb, o surpriză neplăcută vizează demolarea gării din Poieni.

 „Speranțe pentru 2026 pe Poieni-Aghireșu? Acesta este cel mai avansat tronson feroviar aflat în modernizare din cele finanțate prin PNRR.

(.

.

.

).

Sunt șanse bune ca șantierul să meargă mult mai bine comparativ cu întârzierile de ani de zile de pe Coridorul Rin-Dunăre, unde proiectul tehnic foarte slab a impus numeroase schimbări de soluții tehnice și s-a lucrat sub trafic.

 Aici avem linia închisă complet, deci antreprenorul nu este deranjat de trenuri.

Și tot el este cel care proiectează”, arată reprezentanții API în mesajul publicat pe pagina de Facebook a asociației.

 Contractul pe cei 36,5 km dintre Poieni și Aghireșu, adică al doilea lot din cele patru de pe linia Cluj-Oradea, are o valoare de 1,53 miliarde lei, și s-a semnat cu asocierea RailWorks (Alstom și Arcada) în decembrie 2022.

Acesta prevede 6 luni de proiectare și 36 de execuție.

„Din ianuarie până în mai progresul fizic a sărit de la 2,8 la 15%, deci un ritm de 3% lunar necesar încadrării în termenul PNRR, 2026.

Pe mai-iunie s-a stagnat, dar nu înseamnă că nu s-a muncit în teren – posibil să fie o întârziere în raportarea CFR și/sau în certificarea lucrărilor de către inginer”, arată sursa citată.

 Potrivit reprezentanților API, în prezent se fac demersuri pentru identificarea unor soluții astfel încât gara din Poieni să nu fie demolată.

 „Avem și vești proaste.

Oamenii abia acum află că li se dărâmă gara.

Așa că se fac demersuri la Ministerul Culturii pentru salvarea clădirii gării Poieni.

(.

.

.

).

Apar astfel situații aberante fiindcă elaborarea studiului de fezabilitate e un proces opac”, semnalează sursa citată.

 Pe lângă incertitudinile cu gara Poieni, sunt înregistrate și alte puncte critice, precum cel de la segmentul din dreptul carierei Bologa, de la trecerea la nivel cu drumul spre Cerbești până la peronul haltei Bologa, care este rămas în urmă, probabil întârziat de apărarea de mal în lungime de 330 m de lângă Crișul Repede.

„Ne întrebăm, retoric, ce vor face călătorii din Poieni, Brăișor și Huedin când vor afla că pot trece calea ferată doar pe pasarelă, pe la 7,6 metri înălțime, în loc de un pasaj subteran la minus 2,5 metri.

Probabil vor traversa la nivel, așa cum o fac din 1873”, arată sursa citată.

 La începutul acestui an, CFR a transmis că în perioada 08 ianuarie 2024 – 08 ianuarie 2026, adică doi ani de zile, circulația feroviară va fi închisă pe relația Aghireșu – Poieni, pentru execuția lucrărilor de „Electrificare si reabilitare a liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor” – Lot 2 Aghireș – Poieni.

 Modernizarea liniei de cale ferată Cluj-Episcopia Bihor va crește viteza de deplasare a trenurilor la 120-160 km/h, iar distanța va fi parcursă în circa două ore.

Până atunci însă, circulația feroviară pe distanța Cluj-Napoca-Oradea este închisă timp de doi ani de zile, iar pasagerii sunt transbordați cu autobuzele.

 Lucrările pe tronsonul de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră Ungaria sunt împărțite în 4 Loturi:- Lotul 1: Cluj Napoca – Aghireșu (30,41 km);- Lotul 2: Aghireșu – Poieni (36,53 km);- Lotul 3: Poieni – Aleșd (52,74 km);- Lotul 4: Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km).

 Încheierea lucrărilor de infrastructură feroviară pe toate cele patru segmente este estimată pentru iunie 2026.

Citiți monitorulcj.

ro și pe Google NewsCITEȘTE ȘI:Copyright 2021 monitorulcj.

ro

Lasă un răspuns