În această vară, România a fost marcată de multiple crize atât în educație, precum acuzațiile de hărțuire înregistrate în sistemul universitar, cât și în sănătate – acuzații de omor calificat în cazul unor medici care, potrivit procurorilor, ar fi redus doza de noradrenalină în cazul unor pacienți din secția ATI a Spitalului „Sf.
Pantelimon” din București, acțiuni ce ar fi dus la decesul acestora.
Psihologul Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napoca, face un „tablou clinic” al crizelor care au bulversat societatea românească, tablou conform căruia imaginea României nu arată deloc bine.
Este vorba, după cum a mai arătat anterior David, despre profilul colectivist după care funcționează o bună parte dintre instituțiile din țară.
Chiar dacă vechiul profil cultural este în disoluție, România nu a apucat să realizeze instituții moderne, care să fie guvernate de valori europene și care să permită distribuția puterii.
„Suntem într-o fază vulnerabilă în drumul dinspre profilul vechi spre modernitate și emancipare: se prăbușesc vechile instituții, nu le avem încă pe cele noi, pe un fond al creșterii egoismului individual amplificat de probleme ale educației, ambele susținând polarizări sociale, conspirații și rezistență la reguli, totul în contextul slăbirii democrației la nivel internațional”, notează profesorul Daniel David în analiza publicată pe blogul personal.
Deși investițiile din ultima perioadă în infrastructura medicală arată că România este pe o direcție corectă, în continuare este nevoie de o schimbare de mentalitate în ceea ce privește resursa umană din acest domeniu vital.
„Este nevoie de o schimbare în mentalitatea resursei umane – atât prin formarea academică, cât și prin educația continuă –, pe linia practicii validate științific/bazate pe dovezi (”evidence-based health practice”).
Asta cu atât mai mult cu cât societatea a înțeles și a acceptat salarii decente în sistem (cel puțin pentru medici) și, așadar, la schimb, este timpul unei schimbări de mentalitate în sistem”, semnalează psihologul Daniel David.
Astfel, potrivit lui David, „practica validată științific înseamnă că orice decizie individuală se ia personalizat față de pacient, într-un model bio-psiho-social, pornind de la ghiduri și protocoale clinice bazate pe studii riguroase, filtrate de experiența specialistului, pentru că nu există ghiduri/protocoale pentru orice caz individual, și adaptate la profilul psihologic al individului”, arată profesorul Daniel David în analiza citată.
În vechea paradigmă psihoculturală, fundamentată mai degrabă pe „experiența” specialistului și a șefilor, ghidurile și protocoalele nu reușeau să „controleze ca mecanism primar cu adevărat practica clinică în țară”.
În sistemul se sănătate românesc, spune Daniel David, „este timpul să implementăm programatic și pragmatic noua paradigmă a instituțiilor moderne, grevate serios de practica de sănătate validată științific”.
Altfel, România riscă să intre pe mâna escrocilor și a pseudo-medicinei.
„Autoritățile au girat și girează prea ușor și fără educarea societății ocupații pseudoștiințifice în zona de sănătate – psihologică și medicală -, care vor face prăpăd în anii care vin, accentuând problemele pe care le vedem acum în sănătate”, spune Daniel David.
Abordarea crizei din educație trebuie să fie una rațională și empatică, bazată pe seturile de bune practici disponibile la nivel european, nu este nevoie de „orgoliul orginalității” în chestiuni legate de hărțuire și discriminare, în condițiile în care sistemul educațional românesc nu poate fi decuplat de cel european, arată David.
„Nu trebuie noi să inventăm seturi de bune practici privind discriminarea/hărțuirea.
Acestea există deja la nivel internațional.
Nu trebuie noi să așteptăm să apară legi/reglementări naționale care să le angajeze.
Autonomia universitară ne permite să le implementăm în cultura organizațională”, notează Daniel David în analiza publicată pe blogul personal.
România trebuie să grăbească, însă, construcția noilor instituții.
„Demersurile legale și etice se vor pronunța și asupra situațiilor individuale, dar și aici sper să onorăm suferințele individuale și prin a grăbi procesul de construcție a noilor instituții moderne.
(.
.
.
).
Această construcție a instituțiilor moderne trebuie făcută, așadar, pe repede înainte – așa cum spuneam, într-o analogie a administrării noradrenalinei -, preluând, cu micile adaptări necesare, care însă să nu le schimbe esența, instituțiile și practicile lor riguroase care există deja la nivel internațional”, spune Daniel David.
Cheia pentru soluționarea fenomenelor regretabile din educație și sănătate constă în realizarea unor instituții moderne, care vor permite o abordare transparentă și eficientă, în beneficiul oamenilor, concluzionează psihologul Daniel David, rectorul UBB.
Citește analiza integrală semnată de Daniel David pe blogul autorului.
Daniel David este profesor de științe cognitive clinice și rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), autor al monografiei (Polirom, 2015) „Psihologia poporului român”.
Citiți monitorulcj.
ro și pe Google NewsCITEȘTE ȘI:Copyright 2021 monitorulcj.
ro