Coldplay i-a împăcat pe români în a doua seară de concert în care Babasha nu a lipsit de ce pe scenă, dar dezbaterea pe această temă nu s-a sfârșit neapărat.
În vreme ce jurnalistul Florin Negruțiu scrie despre abilitatea solistului Chris Martin și a „alchimiștilor” săi de a controla mulțimea, publicistul Costi Rogozanu observă mai degrabă segregarea dintre două Românii, iar jurnalistul Pavel Lucescu analizează de ce anume nu le place unora maneaua.
În al doilea concert de la București, trupa Coldplay a reușit să întoarcă huiduielile din prima seară.
Solistul Chris Martin a venit în fața publicului de pe Național Arena, a spus oamenilor că el îi va iubi ”necondiționat” și i-a rugat să-l huiduie, ”pentru trei secunde mai bine ca ieri”.
Apoi a anunțat că tânărul fluierat miercuri va cânta o manea.
Recapitulând cele două seri și efectele lor diferite, jurnalistul Florin Negruțiu observă într-un articol publicat pe platforma „Republica” că ce a făcut joi seara Chris Martin cu mulțimea de pe Arena Națională „este o operă de artă”.
„O armată de alchimiști de criză trebuie să fi scris în detaliu rețeta unui show care a cristalizat huiduielile în aplauze și ura în iubire.
A ajutat, desigur, și flerul unui om deștept, Chris Martin de la Coldplay, care a oferit, așa cum remarcă fostul jurnalist Răzvan Mitroi, o lecție impresionantă de psihologie a maselor”, scrie Negruțiu.
Jurnalistul oferă și un posibil argument: „Ceva mă face să cred că o fabrică profesionistă de făcut bani, precum turneul „Muzica Sferelor” (cu venituri per show care ajung la 5,77 milioane de dolari și venituri totale de 617,8 milioane de dolari), nu lasă nimic la voia întâmplării.
Cu atât mai mult cu cât miercuri noaptea a apărut o criză, într-un loc numit Bucharest, Romania, incident care i-ar fi afectat emoțional pe membrii trupei, după cum aveau să mărturisească aceștia la concertul de a doua seară”.
În cele din urmă, concluzionează Negruțiu, în prima seară, „Coldplay a greșit dozajul”.
În a doua seară, însă, spune el, a găsit formula perfectă pentru acest tip de public: „Măiestria lui Chris Martin a făcut ca totul să pară atât de ușor și de natural, încât mulțimea nici nu a priceput de ce în 24 de ore a trecut de la huiduieli, la aplauze și urale”.
Într-un text de opinie pentru Ziarul de Iași, jurnalistul Pavel Lucescu abordează și el cearta românilor pe tema Coldplay-Babasha, analizând un aspect destul de diviziv din fondul dezbaterii: de ce nu le plac manele unor români.
„S-ar putea să nu-ți placă manelele pentru că tu crezi că te pricepi la muzică și le consideri mediocre, că nu ating niște standarde «tehnice» minimale pentru a se califica, în ochii tăi (și urechile tale) drept muzică de calitate”, scrie Lucescu, observând însă că chestiunea gusturilor este discutabilă și interpretatbilă.
„Dacă continuă să nu-ți placă maneaua și la maturitate e pentru că mediul în care ești asimilat asociază maneaua cu ceva profund negativ.
Iar aici intervine componenta conștientă a gustului, gustul ca un «construct social»”, spune el.
Iar aici, el observă că felul în care mulți români se raportează la manele și felul în care o face solistul Coldplay, Chris Martin, este unul diferit.
„Nu-ți place maneaua pentru că nu e ok social să-ți placă.
Pentru că în mediu tău sau în cel la care aspiri, maneaua e considerată un «rău».
Iar acest «rău», în general, e dat de asocierea manelei cu o anumită etnie pe care cei mai mulți români o asociază cu ceva dezagreabil, dacă nu mai rău.
Zic români, pentru că noi asociem maneaua cu «ziganii».
În alte sfere culturale, cum e cea din care vine și trupa Coldplay, nici vorbă de așa ceva”, scrie Lucescu.
În Libertatea, publicistul Costi Rogozanu a concluzionat că cele două seri ale concertului Coldplay „au arătat cum funcționează o anumită pătură din clasa de mijloc, cea cu aspirații mari, de „civilizare”.
„Poate fi fioros intolerantă o zi, poate face frumos a doua zi, în funcție de cum îi dictează trendurile aspiraționale”, scrie el.
Rogozanu a relatat despre discuția pe care a avut-o, ca profesor la țară, cu una dintre elevele sale, observând segregarea dintre cele două Românii, una care ascultă în cea mai mare parte a timpului manele și alta în care posturile de radio evită un gen muzical aflat în top pe site-urile de streaming.
„Am întrebat elevii ce părere au despre uriașul scăndălulț Coldplay-Babasha.
„Oamenii ăia-s nebuni, domnu‘”, mi-a spus o fată dintr-a VIII-a.
Se referea la spectatorii care au huiduit”, scrie Rogozanu.
Eleva înțelegea și latura rasistă.
Dar această concluzie serioasă cu „ăia-s nebuni”, arată de fapt esența, „segregarea e una socială adâncă”, observă el.
„Avem o Ro-mânie isterică în aspirațiile ei, gata mereu să dea lecții, dar care nu-și dă seama că a rămas în peșteră.
Avem și o Ro-manea, țară în care maneaua e muzica însăși, unde dacă schimbi ritmul se uită oamenii la tine ca și cum ai fi luat ceva virus mortal”, mai scrie Rogozanu.