Va influența digitalizarea ANAF procesul de colectare a sumelor la bugetul de stat? La ce ar trebui să se aștepte contribuabilii? Cum se schimbă inspecțiile fiscale ca urmare a digitalizării? Aflați mai multe de la Dan Dascălu, Partener și Coordonatorul Practicii de Litigii Fiscale din D&B David și Baias, Anca Macovei, Director PwC România și Mihaela Ragea, Avocat Senior D&B David și Baias, într-un nou episod PwC Tax Talks.
Puteți urmări PwC Tax Talks aici:Câteva declarații din acest episod:SAF-T este o declarație complexă care cuprinde toată contabilitatea contribuabilului.
Mai mult decât atât, nivelul de granularitate a datelor care trebuie prezentate în software permit verificarea și realizarea anumitor analize asupra datelor contabile și fiscale ale contribuabilului.
Verificarea încrucișată este primul element care poate să genereze anumite anomalii din perspectiva raportării.
În al doilea rând, o altă verificare, de asemenea destul de facilă, este verificarea datelor raportate în spate comparativ cu ce raportează contribuabilul inițial în declarațiile de TVA.
Instituirea acestei noi obligații de a depune Declarația 406 (SAF-T) a condus la modificări în ceea ce privește inspecția fiscală, respectiv modificări cu privire la modalitatea de efectuare a inspecției fiscale și la documentele pe care organul fiscal le poate solicita contribuabilului în cadrul inspecției fiscale.
Astfel, o primă modificare este aceea de schimbare a locului de efectuare a inspecției fiscale de la sediul contribuabilului la sediul organului fiscal.
Din cauza faptului că organul fiscal are cunoștință de toate informațiile cu privire la contabilitatea societății, acesta poate analiza mult mai ușor riscul fiscal pe care un contribuabil îl prezintă.
Pentru a remedia acel risc, și anume deficiențele, organul fiscal transmite notificare de conformare în urma căreia contribuabilul se poate sau nu conforma.
Trebuie să avem în vedere și faptul că Declarația 406 constituie, în cadrul inspecției fiscale, un mijloc de probă pe care organul fiscal îl are în vedere.
Scopul inspecției fiscale este tocmai acela ca organul fiscal să verifice conformitatea și concordanța dintre situațiile financiare ale contribuabilului și informațiile transmise prin declarația 406.
Sancțiunile pentru nedepunerea declarației variază între 1.
000 și 5.
000 de lei, iar pentru depunerea incorectă sau incompletă, între 500 și 1.
500 de lei.
Dacă în cadrul unei inspecții fiscale, organul fiscal constată că în mod repetat, contribuabilul nu a depus această declarație 406, fiecare faptă în sine constituie o contravenție pentru care se aplică o sancțiune, aceste sancțiuni se cumulează.
Partea bună este că organul fiscal poate aplica un maxim al sancțiunii, respectiv poate aplica dublul amenzii contravenționale prevăzută pentru cea mai gravă sancțiune.
Astfel, pot să reprezinte o sursă de venituri la bugetul de stat, nu doar constatările fiscale pe care le face un organ fiscal în legătură cu softul, ci și amenzile contravenționale pe care ar putea să le aplice.
Sperăm că această digitalizare nu va fi folosită ca un pretext de a înlătura sau a diminua într-o manieră excesivă dialogul care trebuie să rămână pentru contribuabil cu organul fiscal.
Urmăriți alte podcasturi pe teme de fiscalitate pe blogul PwC Româniaaici.