Al patrulea test făcut de SpaceX cu sistemul Starship a fost, de departe, cel mai reușit de până acum și a arătat că metoda de lucru a companiei lui Elon Musk este bună, însă trebuie răbdare și trebuie acceptat faptul că vor mai veni și eșecuri.
Ce a fost special la încercarea cu numărul 4?Ambele trepte ale rachetei au revenit joi întregi pe Terra, în mod controlat, ceea ce înseamnă că au rezistat temperaturilor ridicate de la reintrarea în atmosferă și au putut fi folosite în mod eficient și motoarele, pentru a încetini mult treptele Super Heavy și Starship, așa încât amerizarea să fie una „controlată”, adică la viteze mici, ce pe viitor vor permite refolosirea segmentelor în alte misiuni.
Ce s-a întâmplat joi reprezintă un uriaș progres față de ce s-a petrecut la primul zbor cu sistemul Starship, în august 2023, când după câteva minute ambele mari componente explodaseră.
Acum, treapta Super Heavy a revenit cu bine, și la fel și naveta, care a stat mai bine de o oră în spațiu, atingând viteze de peste 25.
000 km/h și o altitudine maximă de peste 200 km/h.
Asta înseamnă că SpaceX chiar a învățat din datele colectate, iar prototipurile folosite joi au funcționat foarte bine, pentru că îmbunătățirile aduse au fost cele potrivite.
Zborul de joi este încurajator și pentru NASA, care se va folosi de o viitoare versiune de Starship pentru a duce astronauții din misiunea Artemis 3, din 2026, către revenirea pe Lună.
Oamenii au pășit ultima oară pe Lună în 1972, și doar 12 au avut acest privilegiu în misiunile desfășurate pe o perioadă de trei ani.
Elon Musk vorbește de mulți ani despre o bază a oamenilor pe Lună, dar și despre o colonie pe Marte.
Mai este mult până acolo și sunt chestiuni mult mai palpabile de corectat până atunci.
Starship este pentru SpaceX un business important de viitor, dincolo de misiunile spațiale către Lună sau Marte.
În ce fel? Viitoare versiuni de Starship, mai performante, mai sigure și mai stabile, vor produce bani pentru SpaceX, lansând în spațiu sateliți foarte mari, ducând elemente pentru viitoare stații spațiale și ducând și turiști spațiali care au milioane de dolari de dat pentru a ajunge unde doar astronauții au ajuns.
Așadar, NASA chiar urmărește cu mare atenție progresele SpaceX cu Starship, iar testul de joi le dă mari speranțe, după ce primele două lansări nu prevesteau nimic bunRevenirea pe Terra este complicată pentru orice vehicul spațial, date fiind temperaturile de peste 1.
000 C de la reintrarea în atmosferă.
Scutul termic trebuie să reziste, fiindcă altfel nu ar mai ajunge vii astronauții, atunci când ei se vor găsi pe viitoarele versiuni de Starship.
Naveta are 18.
000 de plăcuțe ceramice care formează scutul termic, unele nu au rezistat la testul de joi și flapsurile au fost și ele parțial distruse.
Dar Starship a reușit să-și folosească motoarele pentru a încetini de la peste 25.
000 km/h, până la viteza unui autobuz și a ajuns în mod controlat în apele Oceanului Indian.
Între prima lansare și cea de-a doua au trecut șapte luni, iar a treia a venit la patru luni distanță de a doua.
Acum, cea mai recentă lansare a venit la mai puțin de trei luni, iar în ritmul de scurtare se poate ajunge la cadența dorită de Elon Musk: o lansare de test la două luni.
Ne putem aștepta ca următoarea lansare de test să fie prin august și alte două să se țină până la final de an, dacă autoritatea americană FAA va da „undă verde”.
Cultura inginerească a SpaceX este faimoasă prin faptul că tolerează riscuri mari în comparație cu uriașele companii din industria aerospațială.
SpaceX face teste reale, duce nava aproape de maximul rezistenței ei și vrea să facă un număr cât mai mare de încercări în cât mai puțin timp.
Nu trebuie uitat că și racheta Falcon 9 a avut la început probleme, dar acum este super-fiabilă, după ani de reușite și teste.
Strategia se numește în engleză „break-it-then-fix-it” (strică și repară apoi), iar la SpaceX a funcționat și în trecut și a dus la rezultate bune, însă trebuie răbdare și curaj.
Inginerii SpaceX sunt faimoși și pentru că, la presiunile lui Musk, au găsit de multe ori soluții ingenioase de reducere a costurilor cu diverse componente, găsind variante simple, rezistente și, uneori, chiar și de zece ori mai ieftine decât la componentele folosite de „greii” industriei aerospațiale.
„Este mereu mai bine să sacrifici materiale decât să sacrifici timpul”, le spunea Elon Musk angajaților, referindu-se la strategia de a se mișca rapid, testând mult, oarecum riscant și la intervale mici.
Racheta SpaceX este formată din două părți: Starship este nava spațială/treapta superioară (cu șase motoare Raptor), iar Super Heavy este boosterul/treapta principală (de propulsie), cu 33 de motoare Raptor, de care este nevoie pentru a scăpa de atracția gravitațională a Pământului.
Racheta are 120 metri înălțime, fiind cea mai mare și cea mai puternică realizată vreodată.