Ministerul israelian al Afacerilor Diasporei a ordonat operațiunea care a folosit conturi false de social media ce îi îndemnau pe legiuitorii americani să finanțeze armata israeliană, potrivit unor oficiali și unor documente consultate de New York Times.
Israelul a organizat și plătit anul trecut o campanie de influență care a vizat congresmenii americani și publicul din SUA cu mesaje pro-Israel, urmărind să încurajeze sprijinul pentru acțiunile sale în războiul cu Gaza, potrivit unor oficiali implicați în acest efort și documentelor legate de operațiune, citați de cotidianul american.
Campania secretă a fost comandată de Ministerul israelian al Afacerilor Diasporei, un organism guvernamental care face legătura între evreii din întreaga lume și statul Israel, au declarat patru oficiali israelieni.
Ministerul a alocat aproximativ 2 milioane de dolari pentru această operațiune și a angajat Stoic, o firmă de marketing politic din Tel Aviv, pentru a o realiza, potrivit oficialilor și documentelor.
Ministerul israelian al Afacerilor pentru Diaspora a negat implicarea în campanie și a declarat că nu are nicio legătură cu Stoic.
Stoic nu a răspuns la solicitările de comentarii, scrie New York Times.
Campania nu a avut un impact pe scară largă, au declarat Meta și OpenAI săptămâna trecută.
Conturile false au acumulat mai mult de 40.
000 de urmăritori pe X, Facebook și Instagram, a constatat FakeReporter.
Dar mulți dintre acești urmăritori ar fi putut fi roboți și nu au generat o audiență mare, a precizat Meta.
Campania a început în octombrie și rămâne activă pe platforma X.
La apogeu, aceasta a folosit sute de conturi false de utilizatori care se dădeau drept americani adevărați pe X, Facebook și Instagram pentru a posta comentarii pro-Israel.
Conturile se concentrau pe legiuitorii americani, în special pe cei de culoare și democrați, cum ar fi reprezentantul Hakeem Jeffries, liderul minorității din Camera Reprezentanților din New York, și senatorul Raphael Warnock din Georgia, cu postări care îi îndemnau să continue să finanțeze armata israeliană.
ChatGPT a fost folosit pentru a genera multe dintre mesaje.
Campania a creat, de asemenea, trei site-uri false de știri în limba engleză care conțineau articole pro-Israel.
Săptămâna trecută, Meta, care deține Facebook și Instagram, și OpenAI, care produce ChatGPT, au spus că au descoperit și au întrerupt operațiunea.
Această campanie secretă, scrie New York Times, arată cât de mult a fost dispus Israelul să meargă pentru a influența opinia americană cu privire la războiul din Gaza.
Statele Unite au fost mult timp unul dintre cei mai fideli aliați ai Israelului, președintele Biden semnând recent un pachet de ajutor militar de 15 miliarde de dolari pentru această țară.
Dar conflictul a fost nepopular pentru mulți americani, care i-au cerut lui Biden să își retragă sprijinul pentru Israel, din cauza numărului tot mai mare de morți în rândul civililor din Gaza.
Operațiunea este primul caz documentat de organizare de către guvernul israelian a unei campanii de influențare a guvernului american, au declarat experții în social media.
Deși campaniile coordonate susținute de guvern nu sunt neobișnuite, acestea sunt de obicei dificil de dovedit.
Se presupune că Iranul, Coreea de Nord, China, Rusia și Statele Unite susțin eforturi similare în întreaga lume, dar adesea își maschează implicarea prin externalizarea activității către companii private sau prin intermediul unei țări terțe.
Operațiunea a început la doar câteva săptămâni după începerea războiului, în octombrie, potrivit oficialilor israelieni și documentelor privind acest efort.
Zeci de start-up-uri tehnologice israeliene au primit în acea lună e-mailuri și mesaje WhatsApp în care erau invitate să se alăture unor întâlniri urgente pentru a deveni „soldați digitali” pentru Israel în timpul războiului, potrivit mesajelor consultate de The Times.
Unele dintre e-mailuri și mesaje au fost trimise de oficiali guvernamentali israelieni, în timp ce altele proveneau de la start-up-uri și incubatoare de tehnologie.
Operațiunea s-a concentrat pe mai mult de 10-12 membri ai Congresului, dintre care mulți sunt de culoare și democrați, potrivit unei analize realizate de FakeReporter.
Reprezentantul Ritchie Torres, un democrat din New York care își exprimă deschis opiniile pro-Israel, a fost vizat, pe lângă Jeffries și Warnock.
Unele dintre conturile false au răspuns la postările lui Torres pe X, comentând despre antisemitismul din campusurile universitare și din marile orașe americane.
Ca răspuns la o postare din 8 decembrie pe X a lui Torres, un cont fals a răspuns: „Hamas este autorul conflictului”, referindu-se la organizația palestiniană.
Săptămâna trecută, Meta și OpenAI au publicat rapoarte care atribuiau campania de influențare lui Stoic.
Meta a declarat că a eliminat 510 conturi de Facebook, 11 pagini de Facebook, 32 de conturi de Instagram și un grup de Facebook legate de această operațiune.
OpenAI a declarat că Stoic a creat personaje și biografii fictive menite să înlocuiască persoane reale pe serviciile de socializare folosite în Israel, Canada și Statele Unite pentru a posta mesaje anti-islamice.
Multe dintre postări au rămas pe X.