Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a declarat luni, după o vizită la Drumul expres (Dex6) Brăila-Galaţi, că firma care a făcut Podul de la Brăila cere CNAIR 230 de milioane de lei ca să dea drumul la circulaţie, deşi proiectul este finalizat pe ambele maluri undeva la 90%.
El acuză că asta înseamnă rea-voinţă şi că autoritățile „nu vor fi de acord cu acest tip de şantaj”.
Ministrul a spus că „partea mai puţin bună este modul în care cei de la Webuild, care au făcut proiectul Podului de la Brăila, înţeleg să gestioneze relaţia cu CNAIR-ul”.
„Ca să fiu cât se poate de clar, în acest moment ne solicită, nu nouă, CNAIR-ului ca să fiu mai exact, 230 de milioane de lei, ca să dea drumul la circulaţie, deşi proiectul este finalizat şi pe malul brăilean şi pe malul tulcean (.
.
) undeva la 90%, deci se poate da drumul la circulaţie.
Nu, solicită încă 230 de milioane, altfel vor respecta termenul pe care îl au, octombrie 2024.
Asta înseamnă rea-voinţă.
Nu o să fim de acord, nici la minister, nici la CNAIR, cu acest tip de şantaj, iar măsurile pe care noi le vom lua, nu doar pe această lucrare, o să le vedeţi în săptămânile şi lunile viitoare”, a declarat Sorin Grindeanu, citat de News.
ro.
El a spus că în suma cerută constructorul a inclus peste 30 de milioane de lei pentrtu refacerea asfaltului: „Tocmai de aceea noi nu am fost de acord cu recepţia, nici acum nu suntem de acord să cedăm la acest şantaj pe care au încercat să îl facă având în vedere perioada asta electorală”.
„Faptul că dechiderea acestor tronsoane de drum ar fi dus la o circulaţie mai bună şi în municipiul Brăila, dar şi în descărcarea spre Tulcea, au crezut că este o cheie sau un motiv să şantajeze ministerul, CNAIR-ul, să plătească această sumă.
(.
.
.
) Eu nu am cum, nici eu nici colegii mei, să cedăm la un asemenea şantaj nejustificat.
Sunt oameni care, dacă au câştigat un proiect, trebuie să îl ducă până la capăt, să facă lucrările de bună calitate, astfel încât să putem să recepţionăm.
O să vedeţi săptămânile şi lunile viitoare, apropo de această companie, probabil că această declaraţie a mea de astăzi va fi folosită, dar îmi asum.
Repet, este un şantaj pe care dânşii au încercat să îl facă tocmai fiind în această perioadă în care credeau că statul român va ceda la aceste presiuni cu care au fost obişnuiţi”, a mai susținut Grtindeanu.
Circulația a fost deschisă pe podul dela Brăila în vara anului trecut, deși lucrările încă nu sunt complet finalizate, iar drumul principal de legătură cu malul din Tulcea trebuia să fie gata încă de anul trecut.
Totodată, traficul a fost deschis cu limită de viteză de 80 km/h și cu program de acces interzis pe timpul nopții pentru a permite constructorului să demonteze uriașele macarale folosite la construcție.
Lungimea totală a podului suspendat peste Dunăre este de 1.
974,30 metri, iar deschiderea centrală este de 1.
120 metri.
În 6 iulie 2023, când panglica a fost tăiată la Podul peste Dunăre de la Brăila de președintele Iohannis, premier, miniștri, ambasadori și un alai de seamă de politicieni și diplomați, promisiunea oficială de la Transporturi era că lucrările rămase de executat vor fi gata până la finalul anului trecut.
Mai exact, un pod peste calea ferată care să lege efectiv podul de șoseaua de centură a Brăilei de-o parte, și de cealaltă parte de apă drumul principal până la Jijila, spre Tulcea.
Un drum de 19 Km cu o bandă pe sens la care lucrările au debutat în primăvara 2021.
În paralel, constructorul urma să lucreze la ultimele finisaje ale podului și la demontarea celor patru uriașe macarale de la pilonii podului suspendat, lucrări pentru care s-au impus restricții de circulație – limitări de viteză și acces interzis pe timpul nopții.
Apoi, pe măsură ce lunile au trecut, lucrurile nu au mai decurs conform planurilor.
Dincolo de absurdul episod cu șuruburile din parapetele metalice ce nu erau strânse, CNAIR a început să recunoască mobilizarea slabă a constructorului, iar ministrul Grindeanu a atacat constructorul pentru lipsa de activitate pe șantier.
Fără prea mare efect, lunile au trecut, anul 2023 s-a încheiat și a trecut, iar lucrările tot au rămas nefinalizate.
De la inaugurare și până acum podul a fost măcinat de probleme: de la infiltrațiile de apă apărute în blocul de ancoraj al cablurilor podului, la denivelări apărute în straturile de asfalt în perioada verii, la curiosul caz al șuruburilor care nu erau strânseîn parapetele de protecție.
De lucrările la drum și componenta de infrastructură rutieră a proiectului se ocupă constructorul italian WeBuild, fost Astaldi.