Ce este naveta Starliner pe care Boeing nu prea reușește să o lanseze către Stația Spațială Internațională

Spread the love

Boeing și NASA vor încerca din nou pe 5 iunie să trimită doi astronauți către Stația Spațială Internațională cu ajutorul rachetei Atlas V și a navei Boeing Starliner, care a acumulat atât de multe amânări, încât devin foarte greu de numărat.

Ce este Starliner și de ce este ea importantă.

Lansarea primului zbor al capsulei Boeing Starliner cu echipaj uman către Stația Spațială Internațională (ISS) a suferit o nouă amânare pe 1 iunie, iar următoarea încercare va fi pe 5 iunie.

Din data de 6 mai au fost cinci amânări și nu este clar câte vor mai fi.

Lansarea a fost amânată pe 1 iunie, cu doar 3 minute și 50 de secunde înainte de pornirea motoarelor, din cauza unui computer ce nu a încărcat configurația corectă pentru lansare.

Nava spațială Boeing Starliner este formată din capsula în care stau astronauții și modulul de serviciu care conține sistemele de propulsie și de alimentare cu energie.

Starliner are 4,5 metri în diametru și 5 metri înălțime.

În capsulă ar fi loc pentru șapte oameni, în misiunile clasice vor fi patru astronauți, iar în prima, cea din aceste zile, sunt doi astronauți la bord.

Alături de cele patru locuri convenționale va putea fi adăugat pe viitor un al cincilea loc, pentru un eventual „turist spațial” care va plăti multe milioane de dolari.

Boeing nu a făcut încă un zbor cu echipaj la bord spre Stația Spațială Internațională cu Starliner.

După lansare, zborul va dura 24 de ore până la andocarea cu stația aflată la 402 km altitudine deasupra Terrei.

Boeing a construit până acum trei capsule Starliner, iar cea cu care se fac încercări în aceste zile a mai fost utilizată la un zbor fără echipaj uman în 2020, zborul de test fiind atunci scurtat din cauză că au apărut probleme tehnice.

Prima capsulă construită a fost folosită pentru diverse teste la sol și nu va face parte din vreo viitoare misiune.

A treia capsulă a fost utilizată în 2022, la un alt test fără echipaj uman, iar planul pentru ea este de a fi folosită în 2025, pentru a duce patru astronauți NASA către SSI.

În teorie, fiecare capsulă Starliner ar trebui să fie folosită în maxim zece misiuni, în timp ce modulul de serviciu, componenta cilindrică de sub capsulă, arde la reintrarea în atmosferă și este nevoie de unul nou pentru fiecare nouă misiune.

Fiind zbor cu echipaj la bord, părțile implicate nu vor să riște să se întâmple ceva grav.

Există trei computere care comandă echipamentele de la sol în timpul unei lansări, iar unul nu a funcționat corect și s-a renunțat la lansare.

Toate cele trei computere trebuie să dea „undă verde” lansării pentru a fi apoi retrase cablurile și pentru a fi modificată poziția valvelor rachetei.

NASA are mare nevoie de o capsulă de rezervă pentru a transporta astronauți la SSI, în afară de capsulele SpaceX Crew Dragon care au funcționat excelent.

Boeing ar fi trebuit să fie acea soluție, dar problemele tehnice s-au ținut lanț și nu a putut fi realizată lansarea nici în vara lui 2023.

Contractul semnat de NASA cu Boeing pentru proiectul Starliner a fost în valoare de 4,2 miliarde dolari.

Surse: Reuters, New York Times, CNN

Lasă un răspuns