Cum a ajuns șantierul naval Damen Mangalia în pragul falimentului / Guvernul a fost avertizat timp de un an, dar nu a făcut nimic

Spread the love

Încă un colos industrial al României, șantierul naval Damen Mangalia, este pe cale să intre în faliment, deși olandezii de la Damen, aflați în litigiu cu statul, au anunțat în repetate rânduri încă de acum un an că se va ajunge aici.

Ministrul Economiei, Radu Ștefan Oprea, spune acum că situația poate fi chiar benefică pentru companie.

Peste 1.

000 de angajați au fost anunțați că își vor întrerupe activitatea până la finalul anului.

HotNews.

ro a scris încă din octombrie anul trecut despre situația de la șantierul naval, într-un articol intitulat Încă un colos industrial este pe cale să se prăbușească din neglijența statului / Șantierul naval Damen Mangalia nu mai are comenzi și va rămâne în scurt timp fără bani de salariiMinistrul Economiei, Radu Ștefan Oprea, nu a dorit să comenteze în niciun fel situația de atunci a companiei, deși HotNews.

ro a insistat în mai multe rânduri să obțină punctul de vedere al Guvernului.

Povestea unui faliment previzibil:În aprilie, Grupul olandez Damen a dat România în judecată la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Viena, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018, prin care statul român a devenit acţionar majoritar (51%) al companiei Damen Shipyards Mangalia SA, ce operează şantierul naval omonim de la malul Mării Negre, iar Damen a rămas cu 49% din capital şi a preluat controlul managementului operaţional al societăţii, potrivit Profit.

ro.

Acum, la finalul lunii mai, compania Damen Holding B.

V a deschis în instanţă un proces care are ca obiect deschiderea procedurii falimentului companiei Damen Shipyards Mangalia SA, care operează şantierul naval de la Mangalia şi care are datorii către firma olandeză, relatează News.

ro.

Procesul prin care Damen Holding B.

V, în calitate de creditor, cere falimentul Damen Shipyards Mangalia SA a fost înregistrat marţi, 28 mai, la Tribunalul Constanţa, iar un prim termen în cadrul acestui dosar a fost stabilit pentru 14 iunie, potrivit portalului instanței.

„Informaţia nu este chiar aşa.

Damen Holding a cerut insolvenţa şi aşa se cere procedură de faliment, dar de fapt reprezintă insolvenţa Damen Shipyards Mangalia, unde au directoratul şi conducerea cu atribute sporite”, a spus ministrul Economiei, citat de News.

ro.

Însă Radu Ștefan Oprea știa încă de anul trecut că există riscul să se ajungă aici.

Într-un amendament depus în Parlament când s-a discutat Legea 187/2003, legea care nu a mai preluat excepția Damen (statul este acționar majoritar, iar investitorul privat deține conducerea operațională), reprezentanții Ministerului au atras atenția că există riscul ca statul să fie dat în judecată la instituțiile internaționale de arbitraj și să plătească penalități pentru încălcarea înțelegerii cu investitorul privat și, în plus, există riscul unor probleme sociale la nivelul județului Constanța:Însă purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, a declarat joi, răspunzând la întrebările jurnaliștilor, că abia acum s-a început procesul de documentare a situației:Dincolo de bâlbele autorităților, care nu au făcut nimic timp de un an și care abia acum încep „procesul de documentare”, angajații șantierului spun că știrea privind cererea de faliment a reprezentat un șoc pentru ei.

„Vorbim despre ceva concret, despre ceva care se întâmplă! Și noi am fost puși în fața faptului împlinit, am aflat de pe portalul instanțelor de judecată că la Tribunalul Constanța a fost depusă cererea Damen Holding de deschidere a procedurii de faliment”, a declarat liderul sindical Laurențiu Gobeajă, pentru Ziua de Constanța.

„Le transmit salariaților să aibă curaj și încredere că putem depăși această perioadă dificilă”, a adăugat el.

Lasă un răspuns