Atenția ANAF se va îndrepta foarte mult înspre verificarea softurilor folosite de companii, pentru a verifica acuratețea raportărilor, odată ce Ro e-Factura va fi implementată la nivelul tuturor contribuabililor, anul viitor.
În funcție de neconcordanțele pe care autoritățile le pot constata, se va face profilul de risc fiscal și contribuabilii, în funcție de diferențe, fie vor primi notificare pentru note explicative, fie vor fi supuși inspecțiilor fiscale.
Despre cum vor influența RO e-Factura și Ro e-Transport desfășurarea unei inspecții fiscale, la ce sa se aștepte contribuabilii, care sunt avantajele și provocările din perspectiva persoanelor impozabile, dar și a autorităților din România au discutat Dan Dascălu, Partener și Coordonatorul Practicii de Litigii Fiscale din D&B David și Baias, Ana-Maria Iordache, Partener D&B David și Baias și Ramona Curta, Senior Manager PwC România, într-un nou episod PwC Tax Talks.
PwC Tax Talks Câteva declarații din acest episod:Mulți dintre operatorii economici fac eforturi consistente pentru a reuși să se conformeze cu obligațiile de transmitere a facturilor până la 31 mai și de primire a acestora după 1 iulie 2024.
Mai vedem încă provocări în zona de extragere a datelor, completarea câmpurilor opționale care pot deveni obligatorii din perspectiva clauzelor comerciale agreate între părți, asigurarea transmiterii tuturor facturilor și provocări și mai mari în rândul celor care doresc o automatizare de 100% a procesului.
Indiferent de soluția implementată, trebuie să ne asigurăm că raportăm în mod corect, că avem posibilitatea de a efectua reconcilieri ale datelor ca să testăm că nu există neconcordanțe între ceea ce avem în sistemele noastre și ceea ce ajunge în sistemul RO e-Factura și la clienți.
Sunt două obiective extrem de importante: unul este reducerea decalajului de TVA și mutarea inspecțiilor fiscale de la sediul contribuabilului la sediul autorităților fiscale.
În urma discuțiilor cu autoritățile am aflat că se lucrează în prezent la aplicația punctuală prin care inspecțiile fiscale au acces la informații/documente și că în perioada următoare se vor clarifica regulile de inspecție fiscală.
Procesul de digitalizare este unul ireversibil și că nu se va opri aici.
Urmează sistemul național RO e-TVA, care va permite pre completarea informaţiilor privind operaţiunile impozabile în deconturile de TVA şi de a le pune la dispoziţia persoanelor impozabile prin intermediul Spaţiului privat virtual.
Activitatea de control în ceea ce privește RO e-Transport a fost derulată de Direcția Generală Antifraudă, care încă de la jumătatea anului trecut a demarat primele controale pentru transporturile de bunuri cu grad de risc fiscal ridicat.
Ca și tipologie de control am întâlnit atât controale care au pornit de la o mașina oprită în trafic cu sancțiuni aplicate punctual, cât și controale extinse pentru toate transporturile efectuate în ultimile 6 luni cât este termenul de prescriptie în materie contravențională.
În materie de sancțiuni, situația va deveni și mai interesantă de la 1 iulie 2024 când vor fi aplicabile sancțiunile și pentru transportul internațional de bunuri.
Amenzile contravenționale și sancțiunile confiscatorii pentru nerespectarea acestor instrumente digitale precum e-Transport devin o veritabilă metodă de impunere întrucât sistemul de sancționare este unul extrem de sever, incluzând atât amenzi semnificative – de până la 100.
000 lei cât și confiscarea contravalorii bunurilor, în practică fiind deja aplicate confiscări de zeci de milioane de lei.
Preventia este așadar cheia – să avem o abordare precaută a legislației, să avem o bună documentare a codurilor UIT emise, să avem clauze contractuale care ne protejează în cazul în care partenerii comerciali nu obțin sau nu comunică codurile UIT.
Articol susținut de PwC România