Asociațiile europene ale consumatorilor au anunțat joi că au depus o plângere împotriva platformei chineze de comerț online Temu, pe care o acuză că manipulează utilizatorii de internet și încalcă mai multe prevederi ale regulamentului UE privind comerțul online, transmite AFP.
Temu, platformă cu peste 75 de milioane de utilizatori lunar în UE, „este plin de interfețe înșelătoare prin care încurajează consumatorii să cheltuiască mai mult pe platformă”, a declarat Monique Goyens, director general al Oficiului European al Consumatorului (BEUC), citată în comunicatul de presă al asociațiilor.
BEUC, care cuprinde 45 de asociații independente pentru protecția consumatorului, a depus o plângere împotriva Temu la Comisia Europeană, iar 17 instituții membre au alertat și autoritățile naționale competente.
România nu se află printre acestea.
Pe Temu, „consumatorilor li se oferă versiuni diferite, mai scumpe, atunci când au dat click pe un anumit produs și se confruntă cu multe obstacole atunci când doresc să-și închidă contul”, precizează Goyens.
Pachetul legislativ privind serviciile digitale (DSA) a impus, începând din luna februarie, noi obligații pe toate platformele online pentru a proteja mai bine utilizatorii împotriva conținutului ilegal.
Regulamentul interzice, de exemplu, interfețele înșelătoare și impune o transparență sporită a algoritmilor utilizați pentru a viza utilizatorii de internet.
Impune controlul identității vânzătorilor de pe platforme și blocarea fraudelor repetate.
Temu „deseori nu reușește să ofere consumatorilor informații esențiale despre vânzătorii produselor și, prin urmare, nu poate indica dacă produsul îndeplinește cerințele UE de siguranță a produselor”, denunță BEUC, în plângerea înaintată Comisiei Europene.
Platforma chineză, care a cunoscut o creștere fulgerătoare în Europa în ultimii doi ani datorită unei strategii de prețuri mici, „nu oferă informații suficiente despre sistemele sale de recomandare și despre modul în care diferitele criterii pe care le folosește duc la oferirea anumitor produse”, mai reclamă organizația.
„Temu încalcă Regulamentul UE privind serviciile digitale și acum trebuie investigat de autorități”, susține BEUC.
Asociația italiană de consumatori Altroconsumo a testat 13 produse cosmetice vândute pe platformă în octombrie și a constatat că nouă dintre acestea nu au specificat, sau doar parțial, lista ingredientelor.
De asemenea, la începutul acestui an, Federația Germană a Organizațiilor Consumatorilor (VZBV) a acuzat pe Temu că a afișat recenzii înșelătoare ale produselor vândute și că a indus în eroare consumatorii la afișarea reducerilor de preț.
Temu a operat modificări ale platformei, în urma plângerii, însă acestea se aplică doar pieței germane.
Foto: Timon Schneider | Dreamstime.
com