Premierul Marcel Ciolacu a anunțat joi o primă măsură luată în problema reducerii gramajului, dar a păstrării prețului, așa numitul fenomen „shrinkflation” precizând că este o scumpire mascată și înșelare a clienților.
„Președintele ANPC a pus în transparență decizională ordinul care impune procesatorilor să semnaleze clar orice micșorare a gramajului produselor, cu toate detaliile necesare”, a declarat Ciolacu.
Premierul a spus în cadrul ședinței de Guvern că scopul este de a proteja puterea de cumpărare a celor cu venituri mici și medii, cei mai afectați de aceste practici înșelătoare.
O altă masură anunțată de premier este în piața detergenților, unde premierul a cerut intervenția Consiliului Concurenței.
„Un alt tip de intervenție la fel de necesară este a Consiliului Concurenței și va exista un control asupra pieței detergenților unde există creșteri de prețuri total nejustificate.
Vrem să întregim astfel cadrul măsurilor de stopare a scumpirilor demarat prin mecanismele de plafonare a prețurilor”, a declarat premierul.
Marcel Ciolacu a declarat cu o zi în urmă că a vorbit cu preşedintele Consiliului Concurenţei despre scumpirile de aproape 26% la detergenţi, el afirmând că din punctul lui de vedere, nu au niciun fundament economic.
Premierul Marcel Ciolacu a acuzat săptămâna trecută că unii comercianți au redus gramajul la produse, dar au lăsat prețurile la fel de mari, cerând autorităților de control să intervină urgent.
El a spus că în paralel trebuie pregătită o măsură pe modelul francez – producătorii să fie obligați să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul dacă prețul produsului a rămas neschimbat.
Drept urmare, ANPC a pus în dezbatere recent un proiect de ordin potrivit căruia comercianții care vând produse preambalate, a căror cantitate a fost modificată, vor trebui să informeze cumpărătorii despre acest lucru, chiar în condițiile existenței aceluiași preț de vânzare.
Astfel, comercianții vor trebui să ofere aceste informații în același câmp vizual, într-o formă vizibilă, lizibilă și cu aceeași dimensiune, pe durata întregii perioade de vânzare a produselor cu cantitate modificată.
De asemenea, pe lângă indicarea reducerii de volum sau greutate, aceste informații vor include și modificarea prețului pe unitatea de măsură, astfel încât consumatorii să poată lua decizii de cumpărare în cunoștință de cauză.
Așadar, mesajul pe care îl vor afișa comercianții va fi „acest produs a fost modificat sub aspectul cantității chiar în condițiile existenței aceluiași preț de vânzare”.
Conform proiectului, măsura se aplică atât produselor alimentare, cât și celor nealimentare.
„În plus, se aplică pe o perioadă pentru care operatorii economici își asumă prin declararea în textul mesajului a perioadei concrete în interiorul căreia înțeleg să comercializeze produsele cu cantitate scăzută.
Aceste cerințe nu se aplică vânzării la distanță”, conform documentului.
Vânzătorii cu amănuntul din Franța vor trebui să le indice clienților care au produse alimentare și de altă natură ce au fost reduse ca dimensiune fără o scădere corelată a prețului, fenomen cunoscut sub denumirea de „shrinkflation”, relatează Reuters.
Ministerul francez al finanțelor a declarat vineri că, începând cu luna iulie, vânzătorii cu amănuntul vor fi nevoiți să indice timp de două luni care alimente și alte produse de uz curent precum detergentul au fost reduse ca dimensiune într-o manieră în care a dus la o creștere a prețului raportat la gramaj.
„Shrinkflation este o jecmăneală, îi vom pune capăt.
Vreau să reclădesc încrederea consumatorilor iar încrederea merge mână în mână cu transparența”, a declarat ministrul finanțelor Bruno Le Maire într-un comunicat.
Prețurile la alimente au devenit un subiect politic major în Franța anul trecut, după ce inflația la produsele alimentare a atins un nivel record de 16% în 2023.
În luna august Bruno Le Maire a anunțat că a ajuns la un acord cu principalii retaileri și producători de alimente pentru a reduce prețurile la 5.
000 de produse de uz curent, ca măsură pentru intensificarea luptei împotriva inflației.