Administrația președintelui Joe Biden a dezvăluit marți un pachet de noi taxe vamale pentru o serie de importuri din China, taxa pentru mașinile electrice chineze urmând să crească la 100%, relatează Reuters și The Guardian.
Biden a decis să păstreze unele dintre taxele impuse de predecesorul său republican Donald Trump, în timp ce altele vor fi crescut în condițiile în care Casa Albă afirmă într-un comunicat de presă că practicile neconcurențiale ale Chinei creează „riscuri inacceptabile” pentru „securitatea economică” a Statelor Unite.
Noile măsuri urmează să afecteze importuri din China în valoare de 18 miliarde de dolari, printre cele vizate numărându-se importurile de oțel și aluminiu, semiconductoare, baterii, minerale critice, panouri solare și mașini electrice.
Statele Unite au importat anul trecut din China produse în valoare de 427 miliarde de dolari și au avut exporturi ce s-au ridicat la 148 de miliarde de dolari către a doua cea mai mare economie a lumii, potrivit Biroului de Statistică de la Washington.
Deficitul comercial al SUA în relațiile cu China datează de decenii și a devenit un subiect tot mai sensibil la Washington în condițiile deteriorării relațiilor dintre cele două țări.
Acesta a fost unul dintre principalele subiecte pe care fostul președinte republican Donald Trump a făcut campanie la alegerile prezidențiale din 2016.
„China folosește același manual pe care l-a folosit înainte pentru a-și alimenta propria creștere în detrimentul altora”, a acuzat Lael Brainard, consilierul pe probleme economice al președintelui Joe Biden, într-o conferință video.
El a reiterat din nou o poziție exprimată de mai multe ori și de Janet Yellen, șefa Trezoreriei americane, potrivit căreia China are o „supracapacitate industrială” în virtutea căreia inundă piețele globale cu bunuri și produse ieftine, sub costurile reale de producție.
Washingtonul și alte țări acuză că acest lucru este posibil datorită subvențiilor masive oferite de statul chinez mai multor sectoare, inclusiv pentru producătorii săi de mașini electrice.
„Am mai văzut această poveste.
În urmă cu un deceniu susținerea guvernamentală masivă oferită de Partidul Comunist Chinez a produs oțel chinezesc sub costurile reale, care a inundat piața globală și a decimat industrii din întreaga lume și din Statele Unite”, a declarat Janet Yellen la începutul lunii trecute.
„I-am transmis clar președintelui Biden că nu voi accepta această realitate din nou”, a relatat Yellen în cadrul unei conferințe de presă organizate tocmai în China, în timpul celei de-a doua vizite pe care a efectuat-o în țara asiatică în mai puțin de un an.
Pe lângă creșterea taxelor vamale de la 25% la 100% pentru mașinile electrice chineze, administrația Biden a anunțat acum majorări de la 7,5% la 25% pentru importurile de baterii electrice, de la 25% la 50% pentru celulele fotovoltaice folosite de panourile solare, și de 25% la 50% pentru semiconductoare.
Statele Unite vor introduce de asemenea o nouă taxă vamală de 25% asupra importurilor de minerale rare din China.
Taxele asupra importurilor de aluminiu, oțel și echipamente de protecție personale – care în prezent sunt între 0 și 7,5% – vor fi majorate la rândul lor la 25%.
Cu referire la taxa pentru importurile de mașini electrice, administrația Biden afirmă că ea este un răspuns proporționat față de supracapacitatea Chinei în acest domeniu.
Surse din industrie afirmă că producătorii auto chinezi fabrică 30 de milioane de autoturisme electrice în fiecare an, dar că pot vinde doar în jur de 22-23 de milioane pe plan intern.
Administrația de la Casa Albă anunțase la sfârșitul lunii februarie că va deschide o investigație pentru a vedea dacă importurile de mașini electrice din China reprezintă un pericol pentru siguranța națională a SUA.
Agenția Reuters nota la momentul respectiv că în SUA există nu număr relativ redus de mașini produse în China.
Acest lucru se datorează în mare parte taxelor vamale impuse de fostul președinte Donald Trump în timpul mandatului său.
Însă Gina Raimondo, secretarul american al comerțului, a declarat pe 29 februarie că administrația de la Casa Albă declanșează investigația înainte ca numărul lor să crească și „să aibă potențialul de a ne amenința datele personale și securitatea națională”.
Alianța pentru Manufactură Americană a declarat la rândul ei că introducerea pe scară largă a mașinilor chinezești în Statele Unite ar reprezenta un „eveniment la nivel de extincție” pentru producătorii auto americani.
Producătorii chinezi de mașini electrice își direcționează majoritatea exporturilor către Asia de Sud-Est, Orientul Mijlociu și Europa.
UE a declanșat propria investigație anul trecut, una care vizează modul în care subvențiile acordate de China producătorilor săi auto afectează concurența pe piața europeană.
Compania chineză BYD, care anul trecut a depășit Tesla pentru a deveni producătorul auto cu cele mai mari vânzări din lume, a declarat în mod repetat că nu intenționează să intre pe piața din Statele Unite, dar a anunțat planuri ambițioase pentru Europa.