China are peste 44.
000 de km de linii de mare viteză și cele mai rapide trenuri ating 350 km/h.
China este însă nevoită, din cauza datoriilor mari din sistem, să aplice scumpiri ale biletelor la aceste trenuri, cele mai mari valori fiind de 39%.
New York Times scrie că vor fi scumpite biletele la trenurile de mare viteză pentru orele de vârf de pe patru magistrale mari, iar scumpirile vor fi de 20% la clasa 1 și clasa a 2 a și de 39% la clasa VIP.
Chiar și după aceste scumpiri, biletele vor fi mult mai ieftine decât la trenurile de mare viteză din Europa de Vest, însă vor deveni și mai scumpe pentru chinezul de rând, mai ales pentru cei cu venituri mici, din zonele rurale.
Un exemplu de preț: pentru o călătorie de 1.
000 km – care durează sub patru ore – biletul la clasa a doua va costa echivalentul a 78 de dolari, iar la clasa 1, 125 de dolari.
La clasa VIP costul va fi de 273 dolari.
Foarte multe servicii de utilități sunt subvenționate în China, de la gaz și electricitate, până la biletele la tren.
Totuși, din cauza datoriilor mari acumulate la nivel central, dar și de toate provinciile, singura soluție a fost ca subvențiile să scadă, iar prețurile plătite de populație să crească.
Nu sunt primele scumpiri aplicate la biletele de tren din China, însă cele din trecut au fost de sub 10%.
China a construit în 16 ani uriașa rețea de trenuri de mare viteză, însă cu prețul unor datorii foarte mari, rezultate în urma unor împrumuturi.
Spre exemplu, compania feroviară de stat are datorii de 870 miliarde dolari.
O altă problemă este și că sunt tot mai mari costurile cu mentenanța liniilor inaugurate acum peste zece ani, iar mentenanța trebuie făcută nu doar pentru siguranța circulației, dar și pentru a menține vitezele ridicate.
Cele mai lungi trenuri chineze de mare viteză au 17-18 vagoane, iar între Shanghai și Beijing sunt 80 de trenuri pe zi care fac și sub 5 ore pe 1.
300 km.