Un proiect de legedepus recent la Senat le-ar permite absolvenților de liceu să susțină din nou examenul de Bacalaureat la una sau mai multe materii, dacă sunt nemulțumiți de nota lor.
HotNews.
ro a consultat mai mulți elevi, părinți și profesori în legătură cu această propunere.
Dacă propunerea va fi adoptată, actuala lege a învățământului preuniversitar se modifică astfel încât absolvenții de liceu pot susține din nou una sau mai multe probe de la bacalaureat.
Rezultatul se schimbă doar dacă nota obţinută este mai mare decât cea anterioară, iar atunci candidatul primește o nouă diplomă de bacalaureat.
Pentru elevi, această nouă perspectivă vine ca o gură de aer într-o perioadă sufocată de stres și emoții, însă admit că aceasta i-ar putea face pe mulți „să se lase pe o ureche pe parcursul celor 4 ani de liceu”.
Profesorii au observat că elevii sunt „extrem de încântați de această idee”, dar în rândul lor părerile sunt mai împărțite.
Una dintre cadrele didactice cu care HotNews a vorbit crede că această măsură „ar duce cumva în derizoriu examenul de bacalaureat”.
Președintele Federației Naționale a Părinților, Cătălin Nan, spune și el că nu este de acord cu propunerea legislativă, cel puțin în forma în care a fost ea prezentată până acum.
„Mi se pare că această lege nu respectă principiul echității.
Adică dacă vrei să te reexamineze cineva, îți asumi și o notă mai mică, și o notă mai mare.
Adică nu ai cum să spui: hai să mă reexaminez doar ca să iau o notă mai mare.
Nu mi se pare normal.
Al doilea punct: odată ce ai trecut de Bacalaureat (.
.
.
), gata, ești pe malul celălalt, te duci și îți vezi de facultăți, de viață (.
.
.
).
Am rezerve foarte mari că ar aduce beneficii oricui, cel puțin în forma propusă”, a spus, pentru HotNews.
ro, Cătălin Nan.
Maria Bularca, profesoară de limba și literatura română la Liceul „Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului, spune că rezultatele obținute uneori de absolvenții de liceu la examenul de Bacalaureat nu reflectă întotdeauna adevăratul lor potențial.
„De ce nu? Inițiativa mi se pare una foarte bună, mai ales dacă absolvenții au nevoie de o medie mai mare pentru a accede în învățământul universitar sau pe piața muncii.
În același timp, poate fi vorba și despre o ambiție personală, absolventul dorind să-și demonstreze că poate mai mult”, a spus, pentru HotNews.
ro, profesoara.
Ea susține că „poate zilele de examen nu au fost cele mai «bune» pentru ei (n.
red.
: absolvenții de liceu) din punct de vedere fizic sau emoțional, poate pregătirea de dinaintea examenului de bacalaureat s-a suprapus cu alte activități, elevul fiind suprasolicat”.
„Nu este neapărat vorba despre o «a doua șansă», ci despre atingerea potențialului maxim de către fiecare absolvent”, a mai spus profesoara de limba și literatura română.
Profesoara Gabriela Obodariu, care predă istorie la Colegiul Național A.
I.
Cuza din Focșani, consideră însă că ideea nu este una bună, pentru că ar presupune costuri suplimentare: mai mulți corectori, asistenți, toată logistica necesară derulării unui examen.
„Ar duce cumva în derizoriu examenul de bacalaureat.
Dai până iei nota dorită.
Da, corect ce scrie în motivarea propunerii, parcursul profesional al unor tineri este definit de cele câteva zile de examen, dar nu în repetarea lui stă, zic eu, soluția, ci în pregătirea mai bună a acestuia.
Eu, dacă ar fi să schimb ceva, as face un ultim modul doar de pregătire pentru bacalaureat pentru cei de clasa a XII-a.
Sau aș face simulările sâmbăta, cu plata corectorilor, ca la bacalaureat, fiind muncă suplimentară și cu înscrierea doar a elevilor care doresc să se verifice.
Mai degrabă aș bugeta niște simulări pentru cei ce doresc rezultate mai bune la bacalaureat, decât o reluare a unor probe pentru că nu s-a obținut nota dorită”, explică profesoara de istorie.
Ea spune că nici din postura de părinte nu vede utilă propunerea.
„Anul ăsta fata mea e și ea în clasa a XII-a.
Nici ca părinte nu văd utilă reluarea probelor pentru note mai mari.
Copilul meu trebuie să înțeleagă că examenul ține de foarte mulți factori și nu poți avea control absolut asupra acestora.
Ar fi foarte util, de exemplu, și ca simulările să conteze ca note în catalog, să aibă o miză, dacă tot presupun un efort logistic din partea școlilor.
Sau, așa cum spuneam, să fie pe baza de opțiuni, organizate în afara programului școlilor.
Pe scurt, mai utilă ar fi investirea într-o mai bună pregătire, și din partea elevilor, și din partea școlilor, dar pe o nouă Metodologie, mai eficientă, decât reluarea unor probe”, este de părere Gabriela Obodariu.
Nici Maria Badiu, profesoară de limba și literatura română la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe nu susține proiectul depus la Senat.
„Această propunere legislativă privind bacalaureatul și posibilitatea ca elevii să dea încă o dată examenul, numai pentru disciplina la care vor să obțină o notă mai bună, nu cred că ar fi echitabilă.
Elevii care ar reprograma examenul, ar avea posibilitatea ca într-o modalitate mai lejeră, cu timp și experiența deja câștigate, să facă față mai bine și să obțină note mai bune decât elevii care dau în condițiile actuale examenul, adică în 3 sau 4 zile (cu stresul și oboseala aferente).
În plus, examenul de maturitate înseamnă (în condiții normale, adică dacă îl dai imediat după anii de liceu și nu pentru a doua sau a treia oară) să treci anumite probe imediat după etapa de școlarizare, ca un rezultat al muncii întregii perioade liceale”, a spus, pentru HotNews.
ro, profesoara.
Ea a adăugat că din discuțiile pe care le-a avut cu elevii până acum despre această propunere legislativă a observat că aceștia sunt „extrem de încântați de această idee”.
„În fond, diploma de bacalaureat îți este folositoare și pentru înscrierea la facultate, iar lupta pentru locurile bugetate este destul de strânsă, mai ales la anumite specializări, așa că interesul este să fii cât mai bine notat, să apară pe diplomă rezultate cât mai mari.
Ar mai fi un beneficiu: dacă nu dai un examen sub imperiul emoțiilor (cum ar fi într-o sesiune specială, pentru o singură probă) ai toate șansele să obții rezultate mai mulțumitoare”, a explicat Maria Badiu punctul de vedere al elevilor.
Președinta Consiliului Național al Elevilor (CNE), Bianca Ivan, spune că modificarea ar fi una benefică pentru absolvenții de liceu din România.
„După modelul internațional, majoritatea examenelor de la final de liceu deja le oferă elevilor oportunitatea de a fi reevaluați, în cazul în care nu sunt mulțumiți cu rezultatele inițiale.
Printre acestea, se numără Bacalaureatul Internațional, SAT, TOEFL, IELTS și multe altele.
Consiliul Național al Elevilor consideră că această modificare ar fi una necesară și benefică, deoarece le-ar permite absolvenților să își dovedească abilitățile reale, fără a fi influențați de starea de spirit sau de alte circumstanțe”, consideră tânăra.
Ea spune că prin introducerea acestei măsuri s-ar asigura „posibilitatea elevilor de a prelua controlul asupra parcursului lor academic”.
Și Lorena Drăgușin, care este președinta Uniunii Elevilor Reprezentanți (UEP) – fosta Asociație a Elevilor din Constanța (AEC) – spune că susține proiectul.
„Uniunea Elevilor Reprezentanți susține proiectul de lege prin care absolvenții de liceu care au promovat examenul de Bacalaureat pot susține din nou examenul la cel puțin una dintre probe, deoarece nu ne dorim ca rezultatele unei persoane din trei zile să îi limiteze opțiunile pentru învățământul superior sau să îi decidă parcursul profesional pentru tot restul vieții, deoarece pot apărea factori precum stres, anxietate sau probleme personale, care afectează prestația acestora la examen”, a explicat, pentru HotNews.
ro, tânăra.
Ea subliniază și faptul că proiectul nu afectează rezultatele înregistrate anterior în cadrul examenului de Bacalaureat.
„De asemenea, acest proiect nu pune în pericol eforturile anterioare, având în vedere că o nouă diplomă este eliberată doar în cazul în care notele sunt mai mari decât în seria precedentă”, a mai spus Lorena Drăgușin.
Luca Andrei, care este din București și este clasa a IX-a, vede și părțile bune, dar și părțile mai puțin bune ale acestui proiect de lege.
„Sunt de părere că această propunere este și nu este folositoare.
Din considerentul că bacalaureatul ține totuși o emoție în rândul liceenilor, făcându-i să nu se lase pe o ureche pe parcursul celor 4 ani de liceu și, astfel, ar atenua severitatea acestui examen.
Simt că nu s-ar mai pune așa de tare accent pe bacalaureat, deoarece mulți s-ar baza că pot oricând să-și mărească nota.
Pe de altă parte, această schimbare i-ar ajuta pe cei ce vor să exceleze în rezultate, cât și pe cei ce au avut o experiență mai nefericită în cadrul examenului și i-ar ajuta în special pe cei ce aplică la facultăți unde admiterea este pe bază de dosar”, spune el.
Cosmin Beșleagă, elev în clasa a XI-a la Iași, consideră că propunerea este bună, pentru că astfel s-ar reduce din presiunea celor trei zile de examen.
„Este o propunere benefică pentru elevii care își doresc mărirea notei pentru a intra la anumite facultăți după liceu.
Poate nu avem o zi bună la una din probe și ne putem mări nota data viitoare.
Eu personal aș fi mai înclinat să îmi dau interesul știind că aș putea face mai mult și mai bine a doua oară”, explică tânărul.
De aceeași părere este și Lavinia, elevă tot în clasa a XI-a, dar în București.
„Niciodată nu am înțeles cum întregul parcurs al vieții cuiva poate fi determinat de trei examene, în cadrul cărora trebuie să arăți cât de mult ai putut să reții, nu neapărat cunoștințele reale cu care vei rămâne, în timp ce te confrunți și cu stres și emoții.
Una din cele mai mari frici ale mele este să fac greșeli din cauza emoțiilor, aceste greșeli având potențialul de a îmi încetini progresul academic și, în consecință, progresul vieții mele profesionale, iar de aici pornește marea mea frică despre viitor.
Sigur, ideal ar fi să obții notele dorite de la început, dar oportunitatea de a susține o probă de BAC din nou, când cel mai probabil ești într-o stare de spirit mult mai liniștită și cu siguranță ai făcut un mai mare efort, considerând că primele rezultate nu au fost mulțumitoare, ar fi deosebit de apreciată, în special de către persoanele determinate.
Să susții iar un examen foarte stresant, odată ce deja a fost promovat, presupune un nivel mare de implicare și dorință”, consideră Lavinia.
Inițiatorii proiectului sunt mai mulți deputați și senatori USR care își argumentează propunerea dând exemplu Statele Unite ale Americii.
„Accesul în învățământul superior trebuie asigurat într-un mod eficient, flexibil, care să permită oricărei persoane să își reorienteze parcursul profesional în orice moment al vieții, dacă asta consideră.
Un astfel de model este regăsit în Statele Unite ale Americii, unde examenul SAT, cel care facilitează accesul în învățământul superior, poate fi susținut de mai multe ori de absolvenți, chiar înainte de finalizarea studiilor liceale”, conform expunerii de motive.
Senatul a fost prima cameră sesizată, iar proiectul a fost depus pe 16 aprilie 2024.
Pentru ca modificările să intre în vigoare, propunerea trebuie să fie adoptată de ambele camere ale Parlamentului și, ulterior, promulgată de președinte.
Dacă propunerea va fi adoptată, actuala lege a învățământului preuniversitar, 198/2023, vor fi adăugate următoarele alineate:Printre argumentele inițiatorilor privind propunerea legislativă se numără: În prezent, pentru ca un absolvent de liceu să promoveze examenul de Bacalaureat trebuie să obțină cel puțin nota 5 la fiecare materie, iar media examenului trebuie să fie cel puțin 6.