Este în regulă să le dăm copiilor bani pentru rezultate bune la școală?

Spread the love

Banii oferiți pentru rezultatele școlare sunt mită sau recompensă – se întreabă adesea părinții? Și mai mult decât asta, fac bine copiilor sau dimpotrivă? Explicăm în acest articol care este diferența între mită și recompensă și oferim soluții pentru a recompensa rezultatele școlare ale unui copil fără a implica bani.

Întrebarea aduce în discuție una dintre cele mai frecvente întrebări de parenting: folosirea unui sistem de recompense pentru copii este mită? Mita implică acordarea recompensei înainte de comportamentul dorit.

Recompensa se oferă după comportament, și este considerată stimulent și recunoaștere a efortului depus.

Recompensele sunt câștigate în urma unui comportament pozitiv, pe când mita este oferită pentru a opri comportamentul negativ.

Mita tinde, de asemenea, să se ofere ca o ultimă soluție atunci când suntem stresați și dorim să schimbăm imediat comportamentul unui copil.

Dacă vă luptați cu conceptul de recompense, amintiți-vă că adolescenții merită recunoaștere și stimulente, la fel cum primesc adulții la locul de muncă.

Folosind recompense pentru a modela comportamentele dorite nu vom face decât să creăm probleme, spun psihologii.

Cu toate că, adeseori, adolescenții sunt mai predispuși să facă ceea ce trebuie atunci când se concentrează pe stimulente și recompense decât pe amenințări sau pedepse, oferirea de recompense poate crește asumarea de riscuri.

Care nu e de dorit, mai ales în perioada în care creierul lor nu face încă bine diferența între bine și rău.

În 2010, cercetătorii au experimentat stimulente financiare pe un grup de studenții din primul an.

Ei au descoperit că recompensele au avut un impact pozitiv asupra elevilor cu abilități ridicate.

Cu toate acestea, au avut un efect negativ asupra rezultatelor elevilor cu abilități mai mici.

Cercetătorii au stabilit că recompensele externe pot dimuna dorința lor de a face ceva dacă nu sunt stimulati (le afecteaza motivația intrinsecă).

O altă meta-analiză din 2021 a evaluat motivația elevilor și a constatat că motivația condusă de recompense sau evitarea pedepsei nu a crescut performanța sau perseverența.

În schimb, a fost asociat cu scăderea bunăstării.

Au existat multe dezbateri cu privire la utilizarea recompenselor în bani pentru copii, cum ar fi plata acestora pentru treburile casnice.

Cele mai multe dovezi arată că recompensele în numerar ar putea funcționa pe termen scurt, dar beneficiile nu durează.

Recompensa externă nu construiește motivația internă, care este esențială pentru susținerea efortului și a unui rezultat bun, de durată.

Nu există o listă standard cu idei de recompensă, deoarece ceea ce funcționează pentru un adolescent poate să nu funcționeze pentru altul.

Ceea ce alegeți să oferiți va depinde de personalitatea adolescentului, de comportamentele pe care vreți să le consolidați și de cât de semnificativă este această recompensă pentru adolescent.

Iată câteva idei care pot fi variante win-win în relația părinte-adolescent:Una dintre cele mai bune modalități de a recompensa un adolescent este să-i oferiți mai multă responsabilitate.

Timpul suplimentar petrecut în fața ecranului îi arată unui adolescent că aveți încredere în el pentru a lua propriile decizii cu privire la momentul în care să se oprească.

El primește nu doar accesul la concertul trupei favorite, ci și ocazia de a se descurca într-o ieșire departe de casă.

Un bilet la concert oferit ca recompensă pentru rezultate școlare, poate crea pentru părinte oportunitatea de a discuta cu adolescentul cum trebuie să se comporte în astfel de situații pentru a evita problemele și care sunt riscurile pe care trebuie să le cunoască.

Recompensa aceasta face apel din nou la responsabilitatea adolescentului și oferă părinților momentul potrivit pentru o discuție despre limite (alcool, droguri, prieteni, sex), doar că purtată într-o atmosferă prietenoasă.

Ar putea fi ceva ce își doresc, dar nu își pot permite, cum ar fi redecorarea camerei lor sau schimbarea ecranului spart al telefonului.

Adolescentul învață astfel că munca asiduă, care aduce rezultate, îi va ajuta și mai târziu în viață, pentru că le va asigura un salariu din care își vor putea permite să se întrețină.

h3.

5.

O cină cu mâncarea lui preferatăDrumul spre inima unui adolescent trece adesea prin stomac, așa că oferă-i drept recompensă o cină cu preparatele pe care le adoră.

El va înțelege că întâlnirea din jurul mesei, oamenii care sunt acolo pentru el și mâncarea lui favorită pot crea un moment care să sublinieze recunoștința pentru ceea ce a făcut.

Va învăța că cele mai frumoase cadouri nu trebuie să fie cu bani.

Va descoperi valoarea prietenilor, a familiei și a iubirii.

Asta e o altă întrebare importantă, dar antrenamentul începe devreme, de la doi ani.

„Atitudinea față de învățare se învață și ea.

Se formează în trepte și ține de cât de bine conștientizăm că fiecare etapă a vârstei e o altă fereastră de oportunitate în construcția ei”, este de părere expertul în educație Oana Moraru.

Sursa foto: Dreamstime.

com

Lasă un răspuns