Intri ca turist și pleci ca prieten.
Așa ar putea fi definit conceptul pe care mizează proprietarii de puncte gastronomice locale (PGL), un fenomen care s-a născut târziu la noi, dar care crește cu viteză de la an la an, scrie site-ul de analize economice și sociale Panorama.
După 15 ani petrecuți, la muncă, în Italia, Anca Vlad (foto) s-a întors, cu soțul sicilian cu tot, în România, la Vama Buzăului, județul Brașov.
„Ne-am întors în România pentru a avea grijă de părinții mei.
Planul nostru era să rămânem în țară cât trăiau părinții, apoi să ne întoarcem în Italia”, povestește femeia.
După câțiva ani acasă, însă, i-a încolțit o idee: să le dea de mâncare turiștilor.
În 2019, Anca Vlad a deschis un punct gastronomic local, adică o mică afacere prin care să poată găti mâncare tradițională pentru alții, dar fără infrastructura unui restaurant.
De atunci, la Vama Buzăului s-au strâns cele mai multe puncte gastronimice locale (PGL) din România: 22.
Comuna a devenit un exemplu pentru românii – tot mai mulți – care vor să facă un ban din propria bătătură, valorificând gastronomia tradițională românească.
În cinci ani, am ajuns să avem în România de la 6 la 316 puncte gastronomice locale, potrivit datelor Direcției Santiar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA).
Și când aceste mici afaceri cresc, crește și economia locală.
Poate fi una dintre soluțiile care să scoată din sărăcie și lipsă de perspective economice multe localități din țară.
Românca întoarsă din Italia a vorbit despre provocările de început ale afacerii.
„În primul rând, era un concept nou, iar turiștii nu reușeau să înțeleagă despre ce este vorba.
Aveam brandul la poartă, dar nu aveau curajul să intre în curte să mănânce.
Și uite așa, noi așteptam să intre cineva să mănânce, iar ei nu aveau curajul.
Dar, încetul cu încetul, clienții au început să vină”, spune Anca Vlad.
„Pentru a atrage clienții, cel mai important este să fii tu însuți și să-i primești cu brațele deschise și cu zâmbetul pe buze, ca la mama acasă.
Să-i servești cu mâncare tradițională, proaspătă, naturală, care să le aducă aminte de copilărie.
Așa îi cucerești.
Cea mai bună și sigură promovare este din vorbă în vorbă, dar bineînțeles că și autoritățile ne-au ajutat foarte mult, organizând activități pentru promovarea punctelor gastro, cum ar fi Conferința Națională a PGL”, povestește Anca Vlad.
Mai multe, pe Panorama.