Ce înseamnă pentru un stat să fie bogat sau sărac într-o perioadă de inflație ridicată și tensiuni geopolitice, e greu de spus.
PIB-ul pe cap de locuitor ajustat la paritatea puterii de cumpărare ne dă o idee, deși nu neapărat e cea mai clară.
Dacă luăm în considerare pur și simplu produsul intern brut al unei națiuni – suma tuturor bunurilor și serviciilor produse de o țară pe parcursul unui an – atunci ar trebui să concluzionam că cele mai bogate națiuni sunt exact cele cu cel mai mare PIB: Statele Unite, China, Japonia sau Germania.
Dar cum ar putea economii ca Singapore, Monaco sau Luxemburg să se măsoare cu ele, câtă vreme ocupă teritorii mult mai reduse?O altă problemă a PIB-ului este că nu măsoară inegalitatea veniturilor sau modul în care bogățiile unei țări sunt distribuite în rândul populației.
De aceea, o reprezentare mai exactă a condițiilor de viață ale oamenilor începe cu împărțirea PIB-ului la numărul de locuitori: PIB-ul pe cap de locuitor și rata de creștere a acestuia ne spun mult mai multe despre bogăția socială și dacă această bogăție este în creștere sau în scădere în timp.
Cu toate acestea, utilizarea PIB-ului pe cap de locuitor ridică în continuare o problemă: același venit poate cumpăra foarte puțin în unele țări și foarte mult în altele, unde nevoile de bază – hrană, îmbrăcăminte, adăpost sau îngrijire medicală – costă mult mai puțin.
Pentru a evalua cât de bogați sunt cetățenii unei țări, este necesar să vedem cât de mult pot cumpăra cu banii pe care-i au.
De aceea, atunci când comparăm PIB-ul pe cap de locuitor între țări, PIB-ul ar trebui ajustat la paritatea puterii de cumpărare, luând în considerare ratele inflației și prețurile bunurilor și serviciilor în fiecare țară.
Ai prefera să fii bogat într-o țară săracă sau sărac într-o țară bogată? Dacă punem așa problema, probabil că e mai bine să locuiești într-o țară mai bogată, indiferent unde te încadrezi pe scara de distribuție a veniturilor.
Mai mult, calitatea și disponibilitatea asistenței medicale merg adesea mână în mână cu calitatea și disponibilitatea serviciilor de educație, securitate socială sau alte componente ale infrastructurii sociale.
O țară se poate lăuda cu un PIB ridicat, dar, dacă astfel de servicii sunt inadecvate sau inaccesibile unei părți semnificative a populației, acești cetățeni se vor simți săraci, indiferent de indicatorii economici.
Anul 2024 (PIB/capita la PPC, în mii dolari)Luxembourg 143.
74Macao SAR 134.
14Ireland 133.
9Singapore 133.
74Qatar 112.
28United Arab Emirates 96.
85Switzerland 91.
93San Marino 86.
99United States 85.
37Norway 82.
83Guyana 80.
14Denmark 77.
64Brunei Darussalam 77.
53Taiwan Province of China 76.
86Hong Kong SAR 75.
13Netherlands 74.
16Iceland 73.
78Saudi Arabia 70.
33Austria 69.
46Sweden 69.
18Belgium 68.
08Malta 67.
68Germany 67.
24Australia 66.
63Bahrain 62.
67Finland 60.
85Canada 60.
5France 60.
34Korea, Republic of 59.
33Sursa datelor: Fondul Monetar InternationalÎn urmă cu 20 de ani, clasamentul la vârf arăta cu totul diferit:Anul 2004 (PIB/capita la PPC, în mii dolari)Qatar 119.
84United Arab Emirates 110.
21Luxembourg 78.
32Brunei Darussalam 75.
33San Marino 62.
46Kuwait 60.
5Macao SAR 55.
62Singapore 54.
38Norway 53.
48Saudi Arabia 51.
37Switzerland 45.
45Bahrain 44.
53United States 41.
64Ireland 39.
92Oman 39.
43Denmark 37.
8Netherlands 37.
27Austria 35.
15Aruba 35.
06Sweden 34.
87Australia 34.
49Hong Kong SAR 34.
46Canada 34.
4Iceland 33.
99Belgium 33.
55Finland 33.
08Germany 32.
65Italy 32.
58France 32.
3Sursa datelor: Fondul Monetar Internațional