Operatorul de stat de transport feroviar de călători estimează pentru anul 2024 pierderi de 1,026 miliarde de lei, cu 464% mai mari decât cele raportate la 31 decembrie 2023, acestea fiind determinate în principal de scăderea cu aproape 30% a compensaţiei acordate de la bugetul de stat şi de creşterea cheltuielilor salariale la aproape 1,8 miliarde de lei ca urmare a aplicării Legii privind statutul feroviarului.
Potrivit bugetului CFR Călători, publicat în consultare publică de Ministerul Transporturilor, pierderile operatorului feroviar de stat sunt de peste 5 ori mai mari decât cele înregistrate anul trecut.
Potrivit proiectului de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 al societăţii „CFR Călători”, veniturile totale în valoare de 2,753 miliarde de lei sunt programate în scădere faţă de cele realizate în 2023 cu 6,68%, respectiv cu suma de 196,876 milioane de lei.
CFR Călători estimează o creștere a veniturilor din transportul feroviar public de călători, cu 22,06% în anul 2024, adică 267,883 milioane de lei.
De asemenea, veniturile din subvenţii pentru investiţii, în valoare de 155 milioane de lei, sunt programate în scădere cu 0,55%, respectiv cu suma de 850.
400 lei faţă de cele preliminate/realizate în anul 2023.
La capitoul cheltuieli, valoarea totală a acestora este estimată la 3.
778.
524 mii lei, în creștere cu 20,67%, respectiv cu suma de 647.
216,08 mii lei față de nivelul realizat la data de 31 decembrie 2023.
Cheltuielile cu bunuri și servicii, în valoare de 965.
624 mii lei, sunt programate în anul 2024 în creștere cu 7,07%.
Cheltuielile cu personalul, în valoare de 1,799 miliarde de lei, sunt estimate în anul 2024 în creştere cu peste 374 milioane de lei faţă cele aprobate anul trecut în bugetul de venituri şi cheltuieli.
„Rezultatul brut programat pentru anul 2024 este negativ-pierdere, în valoare de 1.
026.
000 mii lei.
Cauzele estimării unei pierderi în anul 2024, în valoare de 1.
026.
000 mii lei, mai mare decât cea preliminată/realizată la data de 31.
12.
2023 cu 464,02%, respectiv cu suma de 844.
092,37 mii lei, sunt următoarele: *diminuarea veniturilor din compensaţii pentru transportul feroviar de călători *creşterea cheltuielilor de personal cu 35,85%, respectiv cu suma de 474.
974,88 mii lei, *creşterea cheltuielilor cu bunuri şi servicii cu 7,07%, respectiv cu suma de 63.
730,99 mii lei faţă de cele realizate în decembrie 2023”, se arată în documentul citat.
Situația circulației feroviare din România se înrăutățește de la un an la altul.
Astfel, spre exemplu, dacă în 2022 au fost modernizați puțin peste 13 km de căi ferate, în 2023 promisiunile CFR s-au spulberat: din 100 de km de cale ferată promiși să fie modernizați, s-a recepționat 0 kilometri.
Numărul de kilometri de cale ferată modernizată recepționați în România a scăzut de la un an la altul.
Dacă în 2021 erau modernizați 33,02 km, în 2022 doar 13,39 km de cale ferată au fost recepționați.
În 2023, performanța negativă a ajuns la zero kilometri de cale ferată modernizați.
De altfel, și calitatea serviciului de transport feroviar lasă mult de dorit, în condițiile în care o bună parte din garnitura de trenuri aparține secolului trecut.
Nu e de mirare că o călătorie cu trenul pe ruta Berlin-Munchen (504 km) durează între patru şi cinci ore, cu o viteză medie a trenurilor între 100-126 km/oră, iar în România, pe rutele dintre marile orașe durata călătoriei este mult peste cea din ţările UE care au investit în infrastructura feroviară, dar şi în trenuri de mare vitezăSpre exemplu, anul trecut, viteza medie a celor 1.
100 de trenuri de călători care au circulat în România a fost de 45,6 km/h.
Citiți monitorulcj.
ro și pe Google NewsCITEȘTE ȘI:Copyright 2021 monitorulcj.
ro