În 2023, 8% dintre firmele din UE au folosit Inteligența Artificială.
Dintre țările Uniunii, cea mai scăzută utilizare a tehnologiilor AI a fost în România (1,5%), arată raportul „Digitalizarea în Europa – ediția 2024”, publicat de Eurostat.
Cea mai ridicată a fost în Danemarca și Finlanda (ambele cu 15%), urmate de Luxemburg și Belgia (ambele cu 14%).
În 2023, în UE, 58% dintre utilizatorii de internet cu vârste cuprinse între 65 și 74 de ani au căutat online informații despre sănătate, 57% au efectuat activități bancare online și 36% au participat la rețelele sociale.
România este pe locul al patrulea la utilizarea Internetului pentru rețele sociale, pe ultimele locuri la folosirea netului pentru a comunica cu ceilalți (mesagerie instantanee) și pe antepenultimul loc la utilizarea netului pentru căutarea de informații privitoare la sănătate, mai arată autorii raportului.
În 2023, 91% dintre oamenii din UE au raportat că au folosit internetul în ultimele 3 luni.
O privire mai atentă la ceea ce au făcut online arată că internetul a fost folosit în principal pentru a comunica cu ceilalți, de exemplu pentru trimiterea sau primirea de e-mailuri (86% dintre utilizatorii de internet) și mesageria instantanee (82%).
Următoarele activități online au fost, de asemenea, foarte populare:Privind mai îndeaproape la internet banking, 70% dintre utilizatorii de internet au folosit servicii bancare online în 2023, comparativ cu 55% în 2013.
Serviciile bancare online sunt cele mai populare în rândul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 25 și 64 de ani (73%), comparativ cu 62% dintre cei cu vârsta de 16 ani la 24 și 57% dintre cei 65-74 de ani.
Dintre țările UE, internet banking este cel mai frecvent utilizat în Danemarca și Finlanda (ambele 97%), Țările de Jos (96%), Estonia și Letonia (ambele 91%).
Oamenii folosesc și internetul pentru a cumpăra bunuri și servicii.
În ultimii ani, cumpărăturile pe internet au devenit foarte populare.
În 2023, 75% dintre europeni au spus că au cumpărat sau au comandat bunuri sau servicii online, față de 57% în 2013.
În 2023, ponderea utilizatorilor de internet care au cumpărat bunuri sau servicii prin internet în ultimele 12 luni a variat de la 54% în Bulgaria și 55% în România până la 93% atât în Țările de Jos, cât și în Irlanda.
Comerțul electronic a fost cel mai popular în rândul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 16 și 24 de ani (82%), comparativ cu cei cu vârsta între 25 și 64 de ani (78%).
Între timp, mai mult de jumătate (52%) dintre persoanele cu vârsta între 65 și 74 de ani au făcut cumpărături online în 2023.
În 2023, dintre persoanele care au cumpărat online în ultimele 3 luni, 70% au cumpărat haine, pantofi sau accesorii.
Cumpărătorii online au cumpărat, de asemenea, următoarele bunuri și servicii:Privind achiziția de haine, pantofi și accesorii, Cipru a înregistrat cea mai mare pondere a cumpărătorilor online care au comandat haine (82%), înaintea României (80%) și Bulgariei (78%).
În schimb, cele mai mici proporții au fost găsite în rândul cumpărătorilor online din Letonia (56%), Estonia (57%) și Finlanda (58%).
În timp ce cumpărăturile online vin cu o serie de beneficii, clienții se pot confrunta și cu probleme atunci când cumpără online.
În 2023, dintre persoanele care au cumpărat online în ultimele 3 luni, 33% au întâmpinat probleme la cumpărături online prin intermediul unui site web sau al unei aplicații.
În țările UE, cele mai mari ponderi de cumpărători online care au întâmpinat probleme au fost înregistrate în Luxemburg (56%), Țările de Jos (55%) și Spania (50%).
În schimb, Portugalia a avut cea mai mică proporție de cumpărători online care se confruntă cu probleme atunci când cumpără online (4%), urmată de Letonia (14%) și Cipru (15%).
În România 22,4% dintre cumpărători au întâmpinat probleme.
Cea mai frecventă problemă cu care se confruntă cumpărătorii electronici din UE a fost viteza de livrare mai mică decât cea indicată, 19% dintre cumpărătorii electronici raportând această problemă.
Pentru 11% dintre cumpărătorii online, site-ul web a fost prea dificil de utilizat sau nu a funcționat satisfăcător, în timp ce 9% au indicat bunuri sau servicii greșite sau deteriorate ca principală problemă întâmpinată.
În 2023, peste 90% dintre oamenii din UE au folosit internetul cel puțin o dată pe săptămână.
Cu toate acestea, doar 56% aveau abilități digitale de bază sau mai mari.
În țările UE, ponderea persoanelor cu competențe digitale de bază sau peste competențe digitale de bază a fost cea mai mare în 2023 în Țările de Jos (83%) și Finlanda (82%), înaintea Irlandei (73%), Danemarca (70%) și Cehia.
(69%).
Serviciile de cloud computing permit companiilor să acceseze resurse de calcul găzduite de terți pe internet, în loc să construiască sau să-și extindă propria infrastructură IT.
Acest lucru reprezintă un avantaj semnificativ pentru întreprinderi, deoarece crearea propriei infrastructuri ar presupune dezvoltarea hardware și software.
În 2023, 45% dintre întreprinderile din UE au cumpărat servicii de cloud computing.
Întreprinderile mari sunt mai predispuse să opteze pentru soluții cloud în comparație cu IMM-urile.
În 2023, 78% dintre companiile mari au cumpărat servicii cloud, în timp ce 44% dintre IMM-uri au cumpărat.
Dintre companiile care folosesc cloud computing, majoritatea (83%) s-au bazat pe cloud pentru a-și găzdui sistemele de e-mail, 68% l-au folosit pentru stocarea fișierelor și 66% pentru software de birou, cum ar fi procesorul de text și foile de calcul.
Utilizarea cloud-ului variază semnificativ în țările UE, cele mai mari cote fiind în Finlanda (78%), Suedia (72%) și Danemarca (70%).
Sursafoto: © BiancoBlue | Dreamstime.
com