Aproximativ 46.
000 de avioane au înregistrat probleme cu GPS-ul deasupra Mării Baltice din luna august a anului trecut, raportează The Sun, pe baza analizei jurnalelor de zbor, potrivit The Guardian.
Cele mai multe dintre problemele GPS au apărut în Europa de Est, la granița cu Rusia.
Zborurile în și dinspre Marea Britanie se numără printre miile care au fost afectate de presupusul bruiaj rus al sistemelor GPS.
Peste 2.
300 de zboruri Ryanair au raportat incidente de interferență a semnalului GPS începând cu luna august a anului trecut, precum și aproape 1.
400 la Wizz Air, 82 la British Airways și patru la easyJet.
Aproximativ 46.
000 de aeronave au înregistrat în total probleme cu GPS-ul peste Marea Baltică în aceeași perioadă de timp, a raportat Sun, pe baza analizei jurnalelor de zbor pe site-ul GPSJAM.
org.
Cele mai multe dintre problemele GPS raportate pe site au apărut în Europa de Est, la granița cu Rusia.
Guvernul Marii Britanii a confirmat în martie că un avion al RAF care îl transporta pe secretarul apărării, Grant Shapps, a avut probleme cu semnalul GPS în timp ce zbura în apropierea exclavei baltice ruse Kaliningrad, în timp ce se întorcea în Marea Britanie din Polonia.
Deși Downing Street a spus că mișcarea nu a amenințat siguranța aeronavei, o sursă din apărare a descris-o ca fiind „iresponsabilă”.
Asociația Internațională a Transportului Aerian și Agenția UE pentru Siguranța Aviației (EASA) a organizat un summit în ianuarie pentru a discuta despre bruiaje și trimiterea de semnale false, EASA raportând o creștere bruscă a numărului de atacuri.
În timp ce EASA a spus că combaterea amenințării este o prioritate, Autoritatea Aviației Civile din Marea Britanie a minimizat riscul și a spus că bruiajul este adesea asociat cu activități militare, dar nu înseamnă că avioanele comerciale sunt vizate direct.
„Aviația este una dintre cele mai sigure forme de transport aerian și există mai multe protocoale de siguranță în vigoare pentru a proteja sistemele de navigație de pe aeronavele comerciale”, a declarat Glenn Bradley, șeful operațiunilor de zbor la CAA.
„Blocarea GPS nu are un impact direct asupra navigației unei aeronave și, deși este o problemă cunoscută, aceasta nu înseamnă că o aeronavă a fost bruiată în mod deliberat”, a adăugat acesta.
„În ultimii ani, a existat o creștere a interferențelor GPS intermitente, care a afectat toate companiile aeriene.
Avioanele Ryanair au mai multe sisteme pentru a identifica locația aeronavei, inclusiv GPS.
Dacă oricare dintre sistemele de localizare, cum ar fi GPS, nu funcționează, atunci echipajul, ca parte a procedurilor standard de operare, trece la unul dintre sistemele alternative”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei Ryanair.
Un purtător de cuvânt al easyJet a spus că există „mai multe sisteme de navigație la bordul aeronavelor comerciale, precum și proceduri care atenuează problemele cu GPS-ul care pot apărea din diverse motive”.
Pe 5 aprilie, DPA relata, de asemenea, că Estonia observă tot mai multe perturbări vizând navigaţia prin satelit GPS, pe care le pune pe seama activităţii în Rusia vecină.
„Perturbările au devenit mai frecvente şi amploarea lor a crescut”, a declarat joi la televiziunea estonă Ivar Vark, şeful controlului traficului aerian în ţara baltică membră a UE şi NATO.
„În fiecare zi primim 10 până la 20 de informări de la piloţi că există interferenţe GPS în unele zone în care ei trec prin Estonia”, adăuga el, potrivit Agerpres.